Terugblik en sluiting

14 juni 2015 - Losser, Nederland

Helaas, de tocht waar Stef en ik zolang naar hebben uitgezien ligt achter ons. Gisteren zijn we met maatschappij Vuelings teruggevlogen van Santiago de Compostela naar Schiphol Amsterdam. Een grote verrassing, we werden door onze echtgenotes opgewacht op Schiphol. Iets wat we absoluut niet wisten dus de verrassing des te groter. Een terugblik op onze laatste week. Eerst was er de ontlading dat we maandagavond na een enorme inspanning de laatste fietsdag Santiago de Compostela bereikten. Daarna het verhaal van Stef zijn zus die Santiago via haar pelgrimstocht lopend vanuit Portugal bereikte. Zie hiervoor het inmiddels aangepaste overzicht dag 33. Nadat Stef zijn Zus donderdagmiddag vertrokken is naar haar thuisland Portugal zijn wij nog anderhalve dag bezig geweest met het bezoeken van de stad en regelen van de terugreis. Het weer was de laatste dagen niet erg best. Dit gaf maar weer eens aan hoeveel geluk wij de afgelopen weken hadden gehad. Reizigers die nu nog onderweg waren moesten verplicht pauzeren, ze konden met onweer niet over de Crus de Ferro of over de Cebreiro. We hebben vrijdag en gisteren de verhalen van hen gehoord. Enkele bijzonderheden willen wij nog wel even noemen.

Wat doet de Camino met je:

De afstand die je binnen een week al neemt t.o.v. je normale dagelijkse bezigheden. Je bent alleen of samen bezig met je tocht. Wat je allemaal ziet, meemaakt, de vele, vele overige Camino gangers die je ontmoet. Fietsers of wandelaars het maakt niet uit. Samen hebben ze allemaal een doel Santiago de Compostela bereiken. In de weken dat je dit doet fietsend of wandelend vanaf welke startlocatie ook ben je bezig met JOUW tocht. Je kijkt terug op wat heb ik gedaan in achterliggende jaren, je denkt en denkt opnieuw aan de toekomst. Na enkele weken begin je overnieuw aan een vervolg van je dagelijkse bezigheden. Doe ik die op dezelfde wijze of via de onderweg uitgedachte manier. Alles veranderd. Dat doet de Camino o.a. met je. Natuurlijk zal dit per persoon verschillen, maar dit is wel wat velen bezighoud. Daarnaast natuurlijk elke dag weer opnieuw je omgeving die wijzigt. Al fietsend natuurlijk sneller dan wandelend. Je valt van de ene verbazing in de andere. Landschappen die wijzigen, streken, culturen, dorpen en steden etc. het een vindt je mooi het ander minder. Maar een ding is zeker het maakt een enorme indruk op je. Wanneer je dan ook nog het geluk hebt zoals wij met nagenoeg alleen mooi weer is het helemaal perfect.

Dan zijn er nog de vele honderden reacties die je binnen krijgt als je een reis log bijhoud, tips adviezen, felicitaties of vragen. Allemaal prachtige momenten. Je kunt niet alles beantwoorden in je Reis log. Waarvoor doe je een reis log. Niet alleen om je eventuele volgers op de hoogte te houden van de door jou meegemaakte bijzonderheden, nee. De hoofdzaak is je hebt straks bij thuiskomst en de vele jaren erna iets waar je in terug kunt kijken. Waar was dit of dat wat hebben we toen en toen gedaan. Waar was de camping, refuge of Aubergue. Je noteert misschien vijftien procent per dag aan bijzonderheden (voor jou) maar die kun je niet meer vergeten. Het is een persoonlijk archief over jou tocht. Wat je niet wilt openbaar maken doe je niet. Tevens kan het toekomstige camino gangers helpen om iets juist wel of niet te doen. Zelf hebben we ook ontzettend veel gehaald uit het zitten lezen van overige reisverslagen over deze tocht. Natuurlijk de Sweerman boekjes en zeer belangrijk de site van Mat Knaapen https://perfietsnaarsantiago.wordpress.com/ Dit is echt een opsomming van alles wat maar met de camino te maken heeft. Mat bedankt ook voor de vele goede tips onderweg wel of niet in ons reisblog. Bedanken moeten we ook Kees en Astrid voor het terugbezorgen van onze Perigrino Paspoorten. Zonder deze paspoorten hadden we onze reis niet zo kunnen voortzetten zoals we nu gedaan hebben. De eerste Stempel in ons paspoort was in de Jacobuskerk in Enschede de laatste in de Jacobuskathedraal in Santiago de Compostela. Hiertussen ruim 50 stempels uit andere kerken, gemeentehuizen of waar ook. De enorme gastvrijheid van de mensen onderweg, van gratis overnachten tot het vullen van je bidons als je droog staat. Het is te veel om allemaal te benoemen.

Twee vragen pakken we er uit om te beantwoorden. Hebben jullie pech gehad. Een antwoordt is hier mogelijk nee. Geen lekke band, remblokken of wat ook helemaal niets met ons materiaal gehad. Mis je je thuisfront. Dit is natuurlijk per persoon verschillend. Missen doe je iemand altijd maar doordat je iedere dag opnieuw met iets nieuws voor jou bezig bent denk je hier aanzienlijk minder aan dan dat je normaal zou doen. Ook is belangrijk afstand nemen van de dagelijkse media. Geen nieuws, geen overtollige informatie. Alles wat slecht is hoor je wel bij thuiskomst. Persoonlijke ongemakken, zitvlak, ziekte of wat ook niet meegemaakt. Een goede voorbereiding is belangrijk. En zoals Hennie schrijft we hebben nu ook zitvlees gekweekt. Bijna 3000 km elke dag op je gewone fiets op je zadel geen last hebben of krijgen gaat niet vanzelf. We zullen wel iets vergeten zijn maar horen we dan wel. De komende weken worden aan dit reislog de ontbrekende foto en video’s bijgeplaatst. Verder mochten iemand de tocht ondernemen misschien hebben we je geholpen met onze ervaringen. Een ding het gaat niet vanzelf en respect voor iedereen die deze tocht fietsend of wandelend heeft ondernomen. Het is te doen maar wel zwaar. Alleen het laatste woord in de vorige zin ben je zeer snel vergeten.

Stef en Henk

1. Wilma:
    14 juni 2015
    Welkom thuis mannen. Toppers :)!
  2. Rita Benneker:
    14 juni 2015
    WELKOM THUIS EN WE ZULLEN HET DAGELIJKSE REISVERSLAG ZEKER MISSEN!
    Johan en Rita.
  3. Miriam Reehuis:
    Hallo Stef en Henk,

Welkom in Nederland.
    We hebben met veel plezier jullie reisverslagen gelezen en zullen
    ze zeker gaan missen.
    Erik en Miriam
  4. Lutjenhuis:
    14 juni 2015
    Nogmaals top heren !! En dank voor de mooie verhalen van de streek die wij ook kennen , dus hadden wij er ook een gevoel bij. Nogmaals dank en blijf nagenieten.

groet paulien en jan lutjenhuis
  5. Miriam Ensink,:
    Welkom thuis.
  6. Joke Bos:
    Hallo jongens,
    fijn dat jullie weer goed thuis zijn gekomen.
    Dank je wel voor jullie verhalen, ik heb ze met veel plezier gelezen.
    Groetjes Joke Bos
  7. Kees en Gerry Prins:
    14 juni 2015
    Welkom thuis heren. Prachtige verhalen. Wij hebben genoten van jullie belevenissen.
  8. Ben de Tukker:
    14 juni 2015
    Henk, mooi persoonlijk verhaal, echt heel herkenbaar, mijn 'Camino' kwam deze maand na 10 jaar weer helemaal naar boven ! Mooi mannen, welkom thuis, bedankt voor het meefietsen !
  9. Tonnie Ankone:
    14 juni 2015
    Stef en Henk welkom thuis geniet nog lekker na met jullie huisgenoten en laat ze jullie reis nog eens beleven door de reisverhalen.
    Stef wij zien elkaar nog wel een keer aan de waterkant en hoor dan je verhalen enbelbelevenissen wel.
    gr Tonnie en Ria TD
  10. John en Annie Rikhof:
    14 juni 2015
    Fijn Henk en Stef, dat jullie na zo'n fantastische tocht weer veilig thuis zijn. We vinden de prestatie een groot compliment waard!!!!

Zonnige groeten,
    John en Annie Rikhof.
  11. B.j. noordkamp:
    14 juni 2015
    Geweldig gedaan, goed gezond weer terug, zonder pech en tegenspoed 3000 km fietsen is niet niks. proficiat Stef en Henk.
    Maar wat zullen wij in een diep gat vallen, nu we jullie reisverslagen s avonds moeten missen. We hebben zelfs tijd over. (grapje) Spreek je misschien deze week wel want je plicht roept.
  12. Elise Droste:
    14 juni 2015
    Welkom weer thuis.Ik heb genoten van jullie indrukwekkende verhalen.Respect voor deze tocht.
  13. Marion Smid:
    14 juni 2015
    Veel respect voor jullie prestatie en dank voor jullie reisverhalen.
    Hart. Groet Marion Smid
  14. Astrid:
    Lieve Stef en Henk,
    Wat hebben we genoten van jullie prachtige verhalen. En wat zullen jullie vaak met weemoed aan deze onvergetelijke reis terugdenken. Je wordt er geen ander mens van maar je krijgt wel hele andere en nieuwe inzichten.

Kees en ik zullen straks nog ff een mooi wijntje op jullie terugkomst in goede gezondheid drinken.
    Proost ! En tot snel
  15. Tjitte:
    14 juni 2015
    Mooi gedaan mannen. Petje af. Een belevenis die jullie lang zullen blijven heugen. Fijn om jullie zo te kunnen en mogen volgen tijdens jullie tocht. Vriendelijke groeten Tjitte Visser.
  16. Ineke Keizer:
    14 juni 2015
    Hallo Henk en Stef, welkom terug in het Twentse land. Nu nagenieten en jullie ervaringen een plekje geven. De koffie staat klaar bij ons als jullie er aan toe zijn Groeten Ineke
  17. Mat Knaapen:
    14 juni 2015
    Hartelijk dank voor jullie boeiend reisverhaal, met een paar interessante tips. Knap om elke dag een lange tekst te schrijven over de dagelijkse belevenissen. Ook als doe je het voor jezelf, als herinnering. Jullie verhalen zijn zeer herkenbaar. Ja, zo gaat dat op de Camino. Natuurlijk heeft ieder een specifiek eigen verhaal, maar de grote lijn is voor veel pelgrims hetzelfde: de Camino intens beleven, zoals jullie schrijven onder 'wat doet de Camino met je'. Laat jullie teksten een inspiratie zijn voor velen. Ja het is zwaar, voor sommigen -die geluk hebben- ietsje minder, voor enkelen té zwaar. Maar het is meestal best te doen en zeer de moeite waard.
    Wat betreft mijn teksten en tips: graag gedaan. Vooral omdat ik hiermee iedereen wil aanmoedigen ook te gaan en een onvergetelijke ervaring op te doen. Voor jullie geldt: Geniet nog heel lang na!
    Mat Knaapen.
  18. Paula:
    15 juni 2015
    Leuk jullie verslag te lezen.Heel bijzonder jullie steeds weer te zien.
    Ik heb de stempelkaart van Harrie gevonden en hij stelde voor dat ik die zou bewaren tot hij terugkwam.Misschien leuk om daar een reunie van te maken.
  19. Monticola:
    Welkom thuis. Klasse.
    Dank voor het delen van jullie prachtige ervaringen!

Grote groet en petje af van Monticola
  20. Ben en Niesje:
    15 juni 2015
    Mooi om ook nog de terugblik en de sluiting te lezen (we hadden het al een beetje gemist ) !!! En dat jullie gezond en wel, weer thuis achter de koffie zitten. (zal ook wel weer ff wennen zijn, de overgang, maar gelukkig schijnt de zon hier nu ook). En jullie kunnen nu op een mooie, onvergetelijke, goed verlopen tijd terug kijken !!!! groeten van Ben en Niesje
  21. Edwin:
    15 juni 2015
    Gefeliciteerd met jullie prestatie, heb het met plezier gelezen. Het is niet alleen jammer voor jullie dat het nu ophoudt :-) Voor de foto's kom ik hier zeker nog een keer terug.
    Edwin LWC
  22. Willy-muller:
    16 juni 2015
    welkom weer in Losser geweldig dat jullie weer terug zijn

willy
  23. Johan Ensink:
    20 juni 2015
    Hoi Henk en Stef
    Inmiddels weer gewend aan Hollandse weer.
    Geweldig mooi verhaal Henk, de moeite die je er iedere dag in stak om het mooi in je blog te krijgen.
    Denk met plezier terug aan onze eerste ontmoeting.
    Hoorde opeens, hey kom ie oet Goor, nee oet OLnzel, komt jullie oet Losser, joa, hoe weet ie dat.
    Zo kwamen de verhalen s-avonds in de Refugio waar we overnachten en ook de dagen daarna waar we elkaar geregeld tegenkwamen, sorry jullie ons voorbij gingen, opgang.
    Ook op de laatste dag van ons verblijf in Santiago, was weer hartstikke gezellig, hopen nog een keer onder het genot van een lekker schuimend glas terug te kijken op deze prachtige weken.
    Johan
  24. Gerard veger:
    21 juni 2015
    Henk en Stef
    Ik ben zelf 10 dagen op vakantie geweest naar italie. de indrukken
    waar je dan mee thuis komt zijn geweldig.maar als ik dan lees wat jullie allemaal hebben meegemaakt is dat van mij een druppel op een op een gloeiende plaat.
    ik wil jullie veliesiteren met jullie geweldige prestatie?en geniet nog heel lang na,
    gr g.veger.
  25. William Roos:
    23 juni 2015
    Hé Boys alles goed met mijn. Ik zit in Portugal in Sesimbra nu super alles gaat goed moet wel alles zelf weer regelen maar lukt. Wat een mooie blog hebben jullie er van gemaakt super. Wat was erg gezellig in santiago haha. Groetjes
  26. S.van der Woude:
    25 juni 2015
    En nu genieten van de herinneringen!!
  27. Marinus en Cobi:
    26 juni 2015
    Hoi Henk en Stef,
    Wat hebben we genoten van jullie prachtige reisverhalen, nu lekker nagenieten met het thuisfront.