Dag 11 Ried (AT) - Latsch (I) 98 km 1 mei

1 mei 2017 - Ried Im Oberinntal, Oostenrijk

nVandaag de dag v/d arbeid, onderweg spraken Jan en ik er over. Normaal een feestdag in de landen waar we waren m.u.v.  Zwitserland hier viert men dit niet. Voor ons was het ook de dag v/d arbeid maar dan op de fiets. We hebben de laatste dagen het weerbericht veel in de gaten gehouden en op onze overnachtingsadressen steeds gevraagd, wat gaat het weer doen. De locale bewoners weten dit beter dan allerlei sites. Om het weer hadden we al een treinreis gemaakt zoals in een v/d voorgaande verslagen vermeld en naar nu blijkt volkomen terecht. Vanmorgen vertrokken van onze camping Dreilandereck in Ried. Een prachtige nette en schone kleine camping in het dorp. We sliepen in een mooie grote blokhut, de mooiste tot nu toe, met alles er op en aan. Om 08:00 uur op de fiets gestapt om te proberen voor de weersomstandigheden in ieder geval de afdalingen achter ons te hebben. Eenmaal aan het fietsen liep het lekker, met Jan zijn arm gaat het steeds gelukkig steeds beter. Na Pfunds begon het echte klimwerk. Korte en langere hellingen wisselen elkaar af. Maar een obstakel bleef continu WIND. We hebben nagenoeg de gehele route echt tegen de wind in moeten stoempen. Dit was een extra aanslag op onze conditie voor deze dag. De route is door Hans Reitsma perfect omschreven en ook uitgezocht. Een compliment waard. Na Pfunds draaien we via kleinere wegen naar Zwitserland. Een gedeelte v/route gaat via de plaats Martina in Zwitserland. Kort hiervoor zag Jan nog een paar herkenningspunten naar skigebieden waar hij wel eens gaat skiën o.a.  Samnaun. Even later draaide de route weer naar Oostenrijks grondgebied.  Hier begon ook onze klim naar Nauders. Via 11 genummerde bochten begin je aan een klim van zes kilometer met een Gem stijging van 7%. Dit is met een fiets met ruim 23 kg bagage best zwaar. Maar voor allen verliep dit prima. Voor Jos was dit zijn eerste klim op de fiets in zijn leven. Prima gedaanEenmaal boven op de Norbertshöhe daal je jammer genoeg weer af naar de volgende bekende wintersportplaats Nauders. De plaatsen zijn nu in tegenstelling tot de winterdag uitgestorven. Inmiddels begon het een beetje te spetteren. Met opnieuw een zeer straffe wind tegen begonnen we na Nauders aan het laatste gedeelte Oostenrijk. Over heuvelachtig terrein en onder de skliften door naar de Italiaanse grens. Even hierna waren we op ons hoogste punt de Rechenpas en kozen er voor om via de gedeeltelijk onverharde fietspaden links langs de Rechensee te fietsen. Jan gaf aan dat we dan vlak langs het ondergelopen dorp komen waarvan de kerktoren als enige nog boven het water uitsteekt. Het blijkt het meest gefotografeerde object in Italië te zijn. Hier natuurlijk ook enkele foto’s geschoten en verder via prachtige echt oude dorpjes naar beneden gesuisd. In Burgeis hadden we een verkeerd pad genomen. We zagen dat we een paar dorpjes verder weer op de route kwamen. Echter de afdalingen op onze paden waren 12 tot 22 %. Enorm oppassen met de regen en deze paden waren net een meter breed. Eenmaal bij onze pauze plaats Glurms waren we compleet verkleumd door kou en regen. Het was opnieuw de moeite waard. Een prachtig oud dorpje. Na deze stop ging het via schitterende vaak nieuw aangelegde fietspaden door enorme fruitboomgaarden naar beneden. Ons onderkomen voor vannacht is bij een Agritorismo (onderkomen bij boerderij, fruitkwekers e.d) wij zitten bij een fruitkweker. Een prachtig huis in Latsch met de naam Schnalserhof. Zeer gastvrij zijn de bewoners, en zoals de meeste inwoners van Zuid Tirol spreken ze nagenoeg allemaal Duits. Morgen gaat onze tocht verder richting Bolzano en hopelijk is het met een paar dagen afgelopen met de kou en regen. De kans wordt natuurlijk groter hoe verder we afdalen in Italië. Tot nu toe alleen in de Alpen prachtig weer gehad.
Voor de vogelaars vandaag. Goudvink, Tapuiten, opnieuw Raven.

Tot een volgend verslag, namens allen Henk

1. Gerard Brinkman:
    1 mei 2017
    Al 11 dagen onderweg, en nu pas een eerste reactie! Geweldig om jullie verslagen te lezen!!! Ik kan me helemaal verplaatsen in jullie fietsonderneming! Zoals het stuk met de trein, met alle complicaties vandien. En de vele klimmetjes, laat staan de echte grote klimpartijen!?! Geweldige beleving! Dat moet je ervaren!!! Veel succes en nog veel fietsplezier!!!
  2. Jane H:
    1 mei 2017
    Nog even gewacht op jullie verslag voordat ik ga slapen. Neem nog maar een beetje vakantie in Italie, anders sta je met een paar dagen al voor de paus.
  3. Paul Hendriks:
    2 mei 2017
    Heren, heel mooi dat jullie zo goed bezig zijn. Nauders heb ik mooie herrineringe aan . Wij hebben daar jaren geskied met onze kinderen. Nu Italië door, heel veel succes en fietsplezier toegewenst.
  4. Ben de Tukker:
  5. Astrid:
    2 mei 2017
    Balen van de regen maar de foto's blijven prachtig.
    In Italië wordt het vast beter.
    Ik leef met jullie mee. Zoals Henk al op fb had gespot
    ben ik ook met de fiets op stap, maar dan naar België.
    En ook bij mij was alles nat geregend. Maar ja, het blijft leuk, hè?
    Zeg zelf: hoe kun je nu mooier reizen dan op de fiets.
    Zet 'm op nog!
  6. Hans:
    2 mei 2017
    Jammer van het weer maar jullie zijn bikkels.
    Jullie komen vandaag nog langs Prato en dan kun je ook de Stelvio nog over. Maar de route via Merano naar Bolzano is ook heel mooi.
    Veel plezier in bella italia.
  7. Steven:
    2 mei 2017
    Geweldig om de verhalen weer te lezen en de foto`s te zien.
    Probeer goed allen zichtbaar te blijven in het verkeer op enkele foto`s kun je goed het verschil zien!

Mooie tocht verder samen.
    Steven
  8. Petra van de Steeg:
    2 mei 2017
    Prachtig om jullie ervaringen te lezen. Veel succes en fietsplezier met het vervolg. Mooi om te lezen Jan, dat het goed gaat met je arm.

Groet, Petra
  9. Tonny van Benthem:
    2 mei 2017
    Entlang die Etsch bis Bolzano!
  10. Thea Elfrink:
    2 mei 2017
    Een mooie naam: Martina!! Doet me aan iemand denken die me dierbaar was/is.
    Dankzij jullie een mooi nieuw werkwoord leren kennen; stoempen. Stoemp verdan, maar blijf realist (Erg verstandig jullie treinreis). Groeten Thea
  11. G Veger.:
    2 mei 2017
    Mooi verhalen.de plaats nauders wekennen hem ?heel mooi maar wel zwaar.Komt de ronde van Zwitserland ook door. nog veel fiets plezier prettig dat Jan zijn hand beter word, gr G.Veger.
  12. Jeroen Mulder:
    Mooi om te lezen.
    Succes met het laatste "stukje".
  13. Wim en Corrie:
    2 mei 2017
    Wens jullie wat mooier weer de komende dagen!
  14. Tonnie Ankone:
    2 mei 2017
    Goedendag fietsers ik lees jullie mooie verhalen super om te lezen ondanks iets minder weer dat het goed verloopt. Tevens mooie foto's te zien van de omgeving zo kan het thuisfront nog meer mee genieten. Maar fiets niet te snel en geniet van de omgeving. Gr Ria en Tonnie