Dag 12 Latsch - Bolzano 76 km

2 mei 2017 - Bolzano, Italië

ps foto's volgen morgen nagenoeg geen verbinding nu.

Vanmorgen iets later opgestaan als de vorige dagen, omdat we er vandaag een meer relaxte dag van wilden maken en enigszins wilden herstellen van de vorige heftige dagen. We keken nog even naar de weerberichten en zagen ook een link naar de Reschenpas, jemig wat een pak sneeuw was hier gevallen. Goed dat we de spurt er gisteren in hadden gezet om zover mogelijk Italië in te komen. Na een heerlijk ontbijtje in onze overnachtingsplek gingen we op pad. Wat we gisteren niet helemaal goed zagen door de harde wind en regen in onze ogen was een oogverblindend landschap. De sneeuwgrens was aanzienlijk gezakt, zodat halverwege de heuvels het landschap boven nog wit was. Ons deerde dat niet, wij konden fietsen in korte broek en mouwen het dal naar Merano tegemoet. Onderweg passeerden we weer eindeloze appelplantages en dito verwerkingsbedrijven. Kratten voor de appels hoog opgestapeld, het deed ons denken aan de kratten bij onze regionale bierbrouwerij (reclame is niet toegestaan had ik begrepen). Het schijnt dat meer dan 10 % van alle appels op de Europese markt hier vandaan komen. Tussendoor enorm genieten van het lekkere weer en de prachtige vergezichten. Heel bijzonder was de Vinschgauwer Sonnenberg bij Laas. Op gegeven moment kregen we zelfs zicht op de Dolomieten. In de bermen groeide volop prachtig bloeiende Salie langs onze trouwe rivier de Adige. In dit gebied kun je overigens nog prima toe met Duits, want dit is nog echt een tweetalig gebied, hoewel we in de steden toch overwegend Italiaans hoorden spreken. Merano kwam in zicht en via een afdaling van 14 % kwamen we snel in deze mooie stad. Wat een temperatuursverschil, het was hier wel 20 graden en de terrassen zaten vol. Met onze fietsen in de hand slenterden we door het centrum met veel bezienswaardigheden zoals mooie huizen, prachtige aangelegde bloeiende plantsoenen en palmen! Weer op de fiets en op naar Bolzano. Je kon dit via een makkelijke route doen of via de wijnroute door de bergen. Tja en klimmers als we zijn, ahum, kozen we dus voor boven langs met mooie uitzichten. Op een mooie pauzeplek met elkaar overlegd hoe we zouden overnachten. We kozen voor de tent dit keer en gingen op zoek naar een camping. Een zeer aardige dame op een racefiets heeft voor ons informatie gevraagd en fietste daarna voor ons uit naar de camping.  Even buiten Bolzano een camping gevonden met TOP sanitair! Tenten opgezet, info ingewonnen en met de bus naar Bolzano voor een lekkere pizza. De busreis, zowel heen als terug was een ware Max Verstappen rit, pfff wat een vaart door de stad! De binnenstad even bekeken met mooie gebouwen, fraaie winkels en terug naar de camping alwaar we ons gaan opmaken voor een nachtje tent. Als we de weersberichten moeten geloven krijgen we vannacht nog regen ook. Dan is de tent letterlijk en figuurlijk ingewijd.
Vogels van vandaag: IJsvogel verder geen bijzonderheden.
Tot een volgend verslag namens ons allen Jan.