Dag 18 Badia Polesine - Castenaso 128 km 08 mei

8 mei 2017 - Badia Polesine, Italië

Vanochtend op tijd opgestaan in ons B&B in Badia Polesino. Het ontbijt stond al voor ons klaar en ja hoor, het gebruikelijke Italiaanse ontbijt. Stef en Jos bogen zich over het koffiezetapparaat en Henk en Jan bekeken ondertussen de route voor vandaag. Na alle gevulde jam/chocolade broodjes te hebben weggewerkt en we de zoete koeken ook hadden opgegeten konden de tassen op de fiets. Het spetterde al weer en we besloten toch maar te vertrekken, omdat we een redelijk lange etappe wilden maken. (Ca. 100 km) De tocht door het vervolg van de Povlakte kende weinig verrassingen, uitgestrekte rijstvelden, uitgestrekte landbouwgronden, hier en daar wat tomaten en perzikbomen. Heel leuk was dat we door veel boeren op het lager gelegen veld werden toegezwaaid. Hun oude Renaultje 4 als vervoermiddel in de buurt. Opvallend ook de leeftijden van de mensen die op de landerijen aan het werk zijn. 80+ was geen uitzondering. Ruim voor de grote stad Ferrara begon het behoorlijk door te regenen en we besloten om even een koffiestop te maken om iets op te warmen. In de Trattoria een Chinese Italiaanse die ons bediende. Met handen en voetenwerk kwamen we er wederom uit en kregen we een warme tosti. Toen weer verder langs desolate dorpen en stadjes, alwaar geen kind/school te bekennen was. Echt uitgestorven. Wel bijzonder fraaie kerken in de plaatsen. Hoe zuidelijker, hoe slanker de kerktoren, die vaak los van de kerk stond. Echter hebben ook deze wel het nodige onderhoud nodig. Fietsend over fietspaden viel ook op dat je niemand zag fietsen. Nu was het weer er ook niet helemaal naar, maar toch! In de buurt  van Ferrara knapte het weer op en via een wijde lus bereikten we de binnenstad. Hier was het druk en gezellig. Grote kastelen en kerken domineerden de binnenstad. Zoals beschreven was in ons boekje is Ferrara een echte fietsstad. Hier werd dus volop gefietst. De beenstukken en de armstukken konden af, lekker even genieten van een waterig zonnetje. Het was even een puzzel om de stad uit te komen, maar uiteindelijk lukte dat toch. Aan de horizon doemden al weer grote wolkenmassa’s op, maar wij moesten gelukkig de andere kant op. Even een flink tempo erin, want we moesten nog ver. Onderweg aangemoedigd? door talloze blaffende honden, die vanaf hun eigen erf een stuk langs de omheining mee renden en gevaarlijk hun tanden lieten zien. “Attenti del Cane” stond er dus niet voor niks op grote platen op de poorten! Eindelijk kwamen we na zo’n 115 km in onze overnachtingsplaats Budrio aan, althans dat dachten we. Bleek dat de Agricultura vol zat (we hadden voor de eerste keer niet vooraf geboekt) en een tentje neerzetten was er niet bij. Gelukkig was de  eigenaresse zo behulpzaam om een ander onderdak voor ons te vinden. Ja, zo’n 12 km verderop! Toch maar verder in een lekker zonnetje. Aan de horizon de Apennijnen, konden we al vast kijken wat ons te wachten staat morgen. Maar nu eerst naar ons onderkomen, een schitterende B&B met een zeer behulpzame eigenaar. Het biertje ging er goed in en de plannen voor een heerlijke pasta in het plaatselijke restaurant waren al gauw gemaakt! Al met al dus zo’n 127 km gefietst vandaag, meer dan genoeg…..
Voor de vogelaars, vaak een Hop gezien, Purperreigers, veel Kleine Zilverreigers en ontzettend veel Eksters, Bonte Kraaien en Turkse Tortels.
Namens allen Jan

1. Felix:
    8 mei 2017
    Geweldig wat jullie samen presteren. Jammer dat het weer nog niet goed meewerkt.
    We lezen elke dag met veel plezier jullie verslagen!!
    Succes verder en genieten!!
  2. LW Hassing:
    8 mei 2017
    Mannen, ik hoop op beter weer voor jullie, hier vannacht waarschijnlijk weer nachtvorst.
    Henk, let op de Gierzwaluwen, in de omgeving waar jullie nu zijn komt ook de vale voor, duidelijk minder zwart.
    Deze zal al wel broeden, heeft n.l. 2 broedsels per jaar.
    MVG
    Leo
  3. Ben de Tukker:
  4. Wim en Corrie:
    9 mei 2017
    Fijn een goede B&B na zo n dag. Hoop op beter weer voor jullie.
  5. Veldscholten:
    9 mei 2017
    Knap hoor, jullie zijn echte doorzetters!
  6. Uwe:
    9 mei 2017
    Heren, wederom een schitterend reisverhaal. Ik hoop zozeer voor jullie dat het weer beter wordt. Ik wens jullie morgen weer een prettige fietstocht en veel zon!