Dag 19 Castenaso - Passo della Futa 73 km 9 mei

9 mei 2017 - Passo della Futa, Italië

De dag kunnen we opnieuw kort samenvatten, extreem nat, koud en zeer zwaar. Maar nu even alles op een chronologische volgorde. Zoals gisteren door Jan aangegeven een perfect B&B waar we zaten in Castenazo, werkelijk een aanrader voor fietsers naar Rome. Adres via Forno Rosso 3 Agriturisismo L’Ulivio. www . Alles uitstekend voor elkaar. Voor de boeren is dit een extra bijverdienste wat zij schijnbaar ook nodig hebben. Er was geen nachtbewaking op ons B&B op de hond na, anders van ons een 5 sterren onderkomen. De verwarming werd extra opgestookt, dus we hebben ons wasje gedaan en alles kunnen drogen bij de cv op de badkamer. Afgelopen nacht werd ik wakker en hoorde alleen maar regen. Dit had ik niet verwacht na een schitterend avondrood. Bij een eerste blik uit het raam in de vroege ochtend van onze kamer schrok ik echt. En direct gevolgd door een zucht, wat mogen we blij zijn dat we gisteren geen camping konden vinden. Echt alles stond blank. De foto’s volgen. We zijn na een zeer uitgebreid ontbijt begonnen met inpakken en mochten wachten tot de extreme regen voorbij was. Omstreeks 12:00 uur konden we eindelijk vertrekken. Het plenzen was overgegaan in motregen met vooruitzichten op droog weer. Na een nat begin begonnen we in Bologna een beetje te twijfelen aan de route gezien er nieuwe rotondes bij waren gekomen.  Maar met een beetje geografisch inzicht kom je er wel. Even gevraagd in de regen aan een automobilist en ons inzicht werd bevestigd. We zaten op de goede weg. Voor personen die ons volgen geef ik straks even in chronologische volgorde de grotere plaatsen aan van de zware route. Het weer klaarde langzaam op en het werd waarachtig DROOG. Onderweg zagen we in de rivier de de Zena enorme watermassa's, het water was geel groen van alle klei etc. wat overal was weggespoeld. Maakt wel indruk als je dit ziet. Wij vervolgen onze weg en na ongeveer 15 km vanaf ons onderkomen begon het klimmen. De Apennijnen zul je zeggen kan niet veel zijn. Maar een ding is zeker, zwaarder dan de Alpen. Je begint op ongeveer 15 meter boven NAP en in circa 67 km over twee passen naar circa 910 meter. Alleen onze camping nu ligt hoger. We hebben echt moeten afzien helemaal gezien alle winkels onderweg in de kleine steden dicht zijn. Op een marsje, banaan enkele droge taartjes klimmen is uiterst zwaar. Vergeet niet dat we naast ons eigen gewicht (90 kg) ook nog de fiets van 10 kg en alle bepakking (23kg) moeten meezeulen over de bergen. Tevens was dit een waarschuwing voor de komende dagen door de Apennijnen en de Toscane met zijn extreem veel korte maar zware klimmetjes. Zorgen dat we starten met volle tassen proviand. We hebben doordat het weer juist op tijd opknapte enorm genoten van de prachtige vergezichten. Van de vele mooie uitzichten zijn van enkele door ons foto’s genomen. Je kunt niet iedere keer van je fiets springen en denken dit moet ik aan mijn volgers zien laten. In het echt is het vele malen mooier en komen nooit op de plek van bestemming. Iedereen heeft vandaag een enorme inzet gegeven en we zijn nu allen moe maar voldaan op een prachtige camping aangekomen. Op dit moment staat er nog maar een caravan en natuurlijk een Nederlander. Morgen. Maken we een korte etappe en blijven iets langer in Firenze (Florence). Het is nu gezien onze locatie ruim 900 meter hoogte vier graden en de temperatuur zakt naar twee graden. Wel zijn onze slaapzakken zijn lekker warm. Morgen wordt een mooie dag voorspeld, afwachten maar. Ons geloof in weersvoorspellers is gezakt naar een extreem laag peil.
Route van vandaag, start Castenaso, Bologna, Farneto, Zena, Barbarolo, Sabione, Loiano, Monghidoro, Montalbano, Pietramala, Traverse daarna Passodella Futa 902 meter. Daarna camping http://www.campinglafuta.it
Voor de vogelaars, extreem veel Nachtegalen de hele tocht een concert van het gezang. Ook zeer veel Bonte Kraaien. De eerste Buizerd in Italië en vanavond de eerste Draaihals roepend naast de tent (niet te missen Sander)
De groeten van een stelletje vermoeide fietsers uit Losser. Namens allen Henk

1. Astrid:
    9 mei 2017
    Ohoh, mannen, wat zijn jullie aan het afzien !! Respect hiervoor. Vergeet niet te genieten van de momenten dat je zulke mooie uitzichten hebt en wanneer de weergoden jullie gunstig gestemd zijn. Op naar het mooie weer !
  2. Tonnie en Annie:
    9 mei 2017
    Na REGEN komt ZONNESCHIJN. !!!!
    Hopelijk is dat voor jullie ook zo.
    Veel sterkte om met goede moed door te gaan en de groeten uit Overdinkel.
    Prachtig reisverslag elke avond.
  3. Han:
    9 mei 2017
    Wat een doorzetters zijn jullie ! Nat weer, zware omstandigheden en toch flink opgeschoten! Hoop voor jullie dat het snel beter weer wordt!
  4. LW Hassing:
    9 mei 2017
    Hopelijk wordt het voor jullie eindelijk beter weer, iedere dag regen en kou is niet het beste fietsweer.
    Draaihals naast de tent is erg mooi, al die nachtegalen is wel een groot verschil met Twente, hier erg zeldzaam aan het worden.
  5. Jane H:
    9 mei 2017
    Laten er voor Rome dan toch nog alsjeblieft een paar mooie warme zonnige dagen voor jullie komen. Verder miijn complimenten. Dat je steeds toch nog weer na zo´n zware dag de moed opbrengt om een verslag te schrijven. Waar ik elke dag naar uitkijk. Goede reis verder jullie.
  6. Piet Peters:
    10 mei 2017
    Opnieuw mijn bewondering voor het feit dat jullie bij al dat afzien toch steeds weer zo'n mooi reisverslag online kunnen plaatsen. Vanaf morgen wordt echter alles beter: veel hogere temperaturen en veel zon. Straks dus niet gaan klagen dat het te warm is in de Apennijnen. Geniet komende dagen van het prachtige Toscane.
  7. Felix:
    10 mei 2017
    Respect en petje af. Jullie afzien en wij genieten van jullie reisverslag.
    Hoop voor jullie dat het beter gaat worden. Groetjes
  8. Cisca en Lisa:
    10 mei 2017
    Goede morgen. Mannen houdt de moed er in. In Losser is alleen een burgemeester afgezwaaid . Een nieuwe komt en een tijdelijke is er al. Dus geniet van de de reis en elkaar. Goede reis verder. Het bericht is er in de morgen al eerder dan de krant. Groeten.
  9. Lyda:
    10 mei 2017
    Jee, jullie hebben echt wel veel pech met het weer! Maar des te meer respect! Wat knap! En het weer zal beter worden... Maar bovenal geniet ...van alle flora en fauna! Groetjes.
  10. Lieneke:
    10 mei 2017
    Op naar Michelangelo! Goede keuze om in Firenze rond te gaan kijken.
  11. Jan Trap:
    10 mei 2017
    Respect mannen!!! .. TOP..
    ik ken het gevoel enkele jaren geleden zelf Duchenne Heroes gefietst met de MTB 800 KM in 7 dagen en ook 6 dagen regen en kou en slapen in een tent en dan 's morgen de fiets kleding nat aantrekken.
    Maar nogmaals top en houd vol fantastische prestatie‎
  12. Veldscholten:
    10 mei 2017
    Wat een weer moeten jullie treffen!top jongens!!!!‍♀️
  13. Anita de Vos:
    10 mei 2017
    Wat ontzettend leuk jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te zien! Ik hoop dat het weer snel beter wordt. Nog meer genieten. Groetjes Anita
  14. Monticola:
    Heren.
    Ongelooflijk dat jullie nog rijden na zoveel slecht weer.
    Wens jullie in rest van Italie beter w.eer toe.
    Komt bijna!
  15. Fridse:
    12 mei 2017
    Één van onze favoriete campings in italie. In de zomer leuke mix van gepensioneerde italianen en nl-ers. Je kunt daar ook top mtb-en. Oorlogsmonument nabij de camping nog gezien? Geniet van jullie verhalen.