Dag 21 Florence - Romita 53 km 11 mei

11 mei 2017 - Romita, Italië

Foto’s volgen gezien de matige verbinding.
Vanmorgen heel vroeg uit de veren. Alles ingepakt en daar gingen we we. Bij de receptie de weg nog gevraagd naar de medische post waar een van ons de bloedwaarden even moest laten controleren. Ondanks alle plattegronden, Google Maps, etc. was het nog een hele kunst op de goede plek te vinden. Aan goede hulp onderweg geen gebrek, de Italianen zijn erg behulpzaam. De een wees je naar rechts, de andere links, de volgende liet ons weer keren en zucht, met het geraas van alle verkeer om ons heen was het een hele klus om veilig aan te komen. Bij de medische post aangekomen zijn we met z’n tweeen naar binnen gegaan. Jemig, wat een wachtrij, 8 receptionisten op een rijtje, geassisteerd door bijna evenveel rondrennende dames in mantelpakjes en hoge hakken. Eindelijk aan de beurt en ons beste Engels, gelukkig kon de man ook goed Engels, uitgelegd wat er moest gebeuren. We kregen een vracht papieren mee en we moesten de trap op naar de eerste verdieping. Daar aangekomen werden we redelijk vlot geholpen. Aangezien de bloedafname nuchter moest zijn werd ons gevraagd/gepushed om een ontbijt te nemen. We keken elkaar aan, zoiets hadden we nog nooit meegemaakt, maar zal in Italië wel de gewoonte zijn?? We werden naar een apart kamertje geleid en na even…. wachten kwam er een dame die een rond tafeltje naar binnen reed met een ontbijt waar je U tegen zei! Brood, toast, jus, twee kannetjes koffie, kannetje melk, jam, je kon het zo gek niet opnoemen. Wij toch maar ff lekker smikkelen. Wilden de medische staf natuurlijk niet teleurstellen. Toen naar buiten waar onze maatjes rustig in een zonnetje zaten te wachten. Al met al had de hele onderneming veel tijd gekost. De Italiaanse gezondheidszorg zal best goed zijn, maar wel bureaucratisch. Men zet graag stempels, papieren gaan door meerdere handen. Toen weer op de fiets door Florence de route opzoeken. Met gevaar voor eigen leven nog iets kunnen zien van de stad. Erg mooi, maar binnen de voetgangerszone. Daarbuiten ben je prooi van rondscheurende, toeterende, roepende automobilisten en scooterrijders. Als een stoplicht op groen gaat lijkt dit de start van de Formule 1. Zebrapaden zijn net iets minder heilig dan in ons land. 3 of 4 baans wordt er om een goede positie voor de volgende bocht of stoplicht gescheurd. Grappig om te zien, maar iets minder als je er zelf met een volgepakte fiets door moet rijden. Eindelijk de stad uit, door een rommelige voorstad de route opzoeken en even een supermarkt bezoeken voor bananen en aanverwante koolhydraatrijke voeding. Omdat Florence in een dal ligt moest er weer flink geklommen worden, een paar kilometer 10-11 % maakte onze knietjes wel weer los. We konden vanaf de hoogte weer mooi terugkijken op Florence. Door een golvend landschap trokken we verder richting Siena, met geregeld een flinke klim erin. Wel konden we enorm genieten van het landschap, mooie Cypressen rijen langs de straat en mooie uitzichten op een soort kasteelboerderijen op heuvels, alwaar de wijnboer zijn domicilie had. We rijden nu immers in de Chianti streek en op meerdere plekken werden we door grote borden uitgenodigd om te komen proeven. Nou, dat doen we vanavond dan maar tijdens en misschien ook nog wel na het eten. We hadden op de kaart een camping gepland op zo’n 35 km. van Siena. Toen we een laatste stop voor een perfecte koude cola hadden genomen, hoorden we van de uitbater dat er enkele kilometers verderop een nieuwe camping was geopend. Tja, toen we die zagen en alles bleek tiptop hebben we hier in Romita onze tenten maar opgezet. Alles perfect voor elkaar en WiFi all around the place. Wat wil je nog meer… nu eerst even een local restaurant opzoeken voor een plaatselijke specialiteit. Hebben onze beentjes wel verdiend na al dat geklim!
Vogels vandaag. Zwarte Wauw en vaak De Hop.
Namens allen groeten uit een opnieuw nat Italië Jan

1. Laurette Reekers:
    11 mei 2017
    Volgens mij zijn de verhalen mooier dan het weer☀. Heel veel succes en plezier nog
  2. Alphons:
    11 mei 2017
    Mannen, mooie reisverslagen. Leuk om te lezen. Het logboek van vandaag doet me nog meer hunkeren naar onze vakantie deze zomer in de Toscane. Succes en geniet er van.

Ps die medische post; lijkt MST wel.
  3. Sabine Dragt:
    11 mei 2017
    Geweldig verhaal weer Jan, het is net of ik er zelf fiets! ( gelukkig niet trouwens haha) geniet lekker van jullie avondje rust, hopelijk smaakt een Italiaans biertje jullie vanavond goed?!
    Lieve groetjes Sabine
  4. G Veger.:
    12 mei 2017
    Mooie verhalen Mooi om te lezen ben zelf een paar keer in die plaatsen geweest dan komen alle herineringen weer naar naar boven. Jongens geniet er van en petje af voor het doorzettings vermogen ik wens jullie verder een goede reis. gr G.Veger.
  5. Miny wegman:
    12 mei 2017
    geweldig wat jullie allemaal meemaken is ook een mooie streek nog heel veel succes samen