Dag 5 Bacharach -Lorsch 113 km 25 april

25 april 2017 - Lorsch, Duitsland

Dinsdag 25 april, de wekker (Henk) ging om 6.15 uur. Snel uit bed en een gedrang op het kleine kamertje, immer 4 personen die hun bed moeten afhalen, tassen inpakken en tussendoor het toilet maken! Op tijd, 7 uur, aan tafel en de benodigde energie voor de eerste uren naar binnen werken. Gelukkig net op tijd klaar voordat de grote horde schoolklassen aan het ontbijt gingen. Fietsen gepakt, tassen gemonteerd en daar ging het weer voor de volgende etappe. De afdaling van 16 % was heel wat makkelijker dan de andere kant op! Het was nog heel erg fris deze ochtend. De weg naar Bingen verliep vlot en onderweg werden we toegezongen door vele, vele nachtegalen. Typisch geluidje, maar als je het een keer kent hoorde je het de hele weg! In Bingen even zoeken, even een foto gemaakt van het mooie Rudesheim aan de overkant van de rivier en toen de binnenlanden in. Wat een mooie route door golvend heuvellandschap met goudgele koolzaadvelden in de buurt van Ingelheim. Ook voor wijnliefhebbers was hier genoeg te zien en te proeven, want hier komt de spat und fruh Burgunder vandaan. Tevens viel ons op dat de natuur op deze korte afstand toch ver vooruit is. Kersen zijn al zichtbaar groen, trosjes rode bessen zijn al groen aan de struiken. Eerste hellinkjes beproefd, maar deze gingen vlotjes. Nog even een 10 % tussendoor voor het warm worden en weer afdalen richting Rijn bij Nierheim. Helaas geen tijd om de binnenstad van Nierheim te bekijken, want we gingen de andere kant op via een korte koffiestop naar de pont. Hoera, weer een overtocht. Wat worden we vaak aangesproken door willekeurige mensen die op onze outfit reageren: Wo geht ihr hin is vaak de vraag. Hele gesprekken volgen en ons slotwoord is vaak: Wir fahren nach  Rom, aber heute nicht mehr!  Vervolgens ging het via fraaie paden en dijkjes naar onze halteplek Lorsch. Wat een getwirkel van vogels om ons heen. In de nabijheid zagen we de heuvels van het Taunusgebergte. Na zo’ n 113 kilometer hadden we onze etappestop bereikt. Een prima Gastehaus. Even lekker gegeten in de stad en ons gebogen over de volgende etappes en natuurlijk dit reisblog.
De vogels van vandaag, Ooievaar, Sperwer, Torenvalk, veel Buizerds, Rode en Zwarte Wouw, de eerste Koekoek roep en zoals Jan schrijft zeer veel Nachtegalen. Tevens zingende Veldleeuweriken. Opmerkelijk dat hier ontzettend veel Nijlganzen en Grauwe Ganzen zitten op de sappige grasvelden.
Namens allen Jan

1. Arno Derkman:
    25 april 2017
    Echt boeiend om jullie reisverslagen te lezen. Het voelt alsof ik ' m zelf meefiets. Zijn de benen al gewend aan de dagelijkse afstand? Jullie worden alsmaar sterker lijkt me! Blijf vooral gezond en geniet de komende dagen.
    Groeten van Arno, collega van Jan.
  2. Sabine Dragt:
    26 april 2017
    Fantastisch verhaal weer! Ik wens jullie allen nog een voorspoedige reis toe en geniet geniet geniet! Groetjes Sabine Dragt
  3. Karin Heino:
    26 april 2017
    Zo, wat geweldig om jullie avonturen te lezen! Wat een prachtervaring mannen. Heel veel succes verder op jullie trip. En Jan ik hoop dat je armpje een beetje meewerkt.Ga zo door.
  4. Wilma:
    26 april 2017
    Respect voor jullie! Heel leuk om jullie reisverslagen te lezen!
  5. Herman:
    26 april 2017
    geweldig om jullie verhalen te lezen ,lijkt of we zelf mee fietsen .
    Wens jullie een goede reis verder met veel genieten van de dieren en dingen om jullie heen.
  6. Lyda:
    26 april 2017
    Mooi om jullie verhalen te lezen! Veel succes, genietze en goeie reis verder!
  7. Ans:
    26 april 2017
    Ik heb het gevoel dat ik bij jullie achterop de fiets zit. Klasse hoor.
  8. Thea Elfrink:
    26 april 2017
    Gelukkig zijn jullie nog niet zuidelijker, want men verwacht er nog meer sneeuw! Jullie mogen Hildegard (ven Bingen)wel danken.
  9. Lutjenhuis:
    Knap hoor heren !!
    Wij als volgers hebben het een stuk makkelijker, maar vinde het leuk .
    Gr paulien en jan
  10. Jet Verhoeff-Wijering:
    27 april 2017
    Thuis geniet ik mee van jullie tocht,
  11. Wessel:
    28 april 2017
    dag heren

prachtig mooi om te lezen welke mooie plekjes jullie allemaal aandoen tijdens jullie tocht. Veel plezier met de rest van de tocht!
    Wessel