Dag 8 Braunsbach - Westhausen 85 km 28 april

28 april 2017 - Westhausen, Duitsland

Vanmorgen een begonnen met een hele klus, zorgen dat in 20 tassen de juiste bagage komt. Vooral in de kleine hut met dubbele stapelbedden. Er werd behoorlijk bij gelachen, vooral afgelopen nacht als er iemand naar het toilet moest. Dat was een klus op zich met al dat gekruip over de bedden. Ook de eerste test met de slaapzakken, waarin we overigens prima geslapen hebben. Iets later gestart i.v.m de regen. Ontbijten in een nieuwe bakkerszaak in Braunsbach. De oude zaak was vorig jaar ook geheel verwoest. Auto’s en bomen door het gebouw. Zoals Jan gisteren al schreef het dorp van de wateroverlast 29 mei vorig jaar. Onvoorstelbaar wat er allemaal in zeer korte tijd is gebeurd. Van bewoners veel foto’s gezien en verhalen gehoord. Zelfs nu zijn er nog huizen geheel verwoest. Tegenover de Bakker, waar we ontbeten gaat vanavond met veel feestgedruis het enige hotel weer open. Als je dit een jaar later ziet maakt het nog indruk. Op je netvlies staan nog de beelden van vorig jaar in alle nieuwsuitzendingen en nu sta je er met je fietsje midden in. Na een goed ontbijt vertrokken voor een korte etappe. De etappe zou pittig zijn en we wilden ook een keer op tijd over zijn om goed uit te rusten. Immers in zeven dagen bijna 800 km met vooral de laatste dagen heuveltje op en af en 23 kg bagage aan de fiets doet wel iets met je. Niet geklaagd, daar kiezen we voor, maar even rust is mooi. De rit van vandaag ging opnieuw langs een prachtige rivier. De eerste 20 km nog langs de Kocher de laatste 65 km vandaag langs de rivier de Jagt. We hebben nu vanaf Xanten onze aankomstplaats de eerste dag steeds langs rivieren gefietst. De Rijn, de Neckar, de Kocher en nu langs de Jagt. Opmerkelijk is dat we nu in de streek zitten waar de waterscheiding plaats vindt. Vanaf hier gaat het water via de rivier De Jagt, de Kocher, de Neckar en de Rijn naar de Noordzee. De overige riviertjes die we morgen zien gaan via ondergrondse stromingen allemaal naar de Donau om vervolgens naar de Zwarte zee te stromen. Langs de Rijn was vlak maar vanaf de Neckar begon het klimmetjes. Vandaag zelfs pittige klimmetjes. Korte hellinkjes van 12%, 10% en langere van 9%, daarna geregeld tussen de 5 en 7% maar allemaal goed te doen. Behalve als je 9% tegen een nat gravelpad fietst. Dat is een aanslag. De afwisseling in het landschap begint steeds mooier te worden. Ook de dorpen waar we tot vandaag zijn doorgekomen zijn allemaal prachtig. We zijn vandaag gefietst van Braunsbach naar Westhausen.een prachtige tocht. Vanmorgen gelijk na de start onder de hoogste brug van Duitsland door. Deze brug had een hoogte van 185 meter. Als je de pilaren er onder ziet is dit gewoon indrukwekkend zo groot. Onderaan hebben ze wel de breedte van een dubbel woonhuis. Van de steden vandaag was Elwangen wel de mooiste plaats. Prachtig zoveel oude zeer goede onderhouden gebouwen. Er staat hier een Romeinse en een Barok kerk naast elkaar. De een was Katholiek de ander hervormd. Wel met een deur verbonden. Deze deur was 100 jaar gesloten geweest en enkele jaren geleden met veel feestelijkheden weer geopend. Zo zie we zien en lezen ondanks de km nog vrij veel. Ons overnachtings adres is nu een luxe welness hotel tegen een betaalbare prijs. Dit is luxe voor een pelgrim. Vanaf morgen schijnbaar opnieuw een paar dagen goed weer. Morgen proberen we tot Augsburg te fietsen.
Voor de vogelaars vandaag. Rode en Zwarte Wouw met regelmaat gezien. Geelgors, Casarca (10 x ) veel Kramsvogels, twee keer een Waterspreeuw. Zwarte, Groene en bonte Specht.
Tot een volgend verslag, groet namens allen Henk.

1. Jan Huiskes:
    28 april 2017
    Heren bedankt voor de prachtige dagelijkse verhalen en groot gelijk om niet in april 's ochtends vroeg buiten een tentje van alles te moeten. Ik heb vorige week drie nachten gekampeerd in de tuin. Oh ja, met kokend water in een colafles krijg je een apart model kruik.
    Jan de bandenman
  2. Piet Peters:
    28 april 2017
    Met veel plezier weer jullie verslagen van de afgelopen dagen gelezen. Heel veel bewondering voor jullie prestatie: al 800 km onderweg in zo'n korte tijd!! Wel door mooie landschappen maar onder nog zeker geen ideale weersomstandigheden. Geniet van de welness; zeer zeer verdiend.
  3. Angelique Lamme:
    28 april 2017
    Mannen, dag 8 alweer. Indrukwekkend dat mooie opbouwverhaal!
    100 km/dag is erg veel. Petje af.
    Wellnes geen luxe na regen, wel gezond. Wens jullie beter weer komende dagen.
  4. Peter Cormelisse:
    29 april 2017
    Braunsbach , op de camping aan het riviertje heb ik een paar dagen voor de ramp nog gestaan ook onderweg naar Rome. De campingeigenaren waren pas dat jaar begonnen met de camping. Hopelijk zijn ze er bovenop gekomen ! Succes heren, het gaat goed !
  5. Thea Elfrink:
    1 mei 2017
    Dank voor alle foto's en in het bizonder voor de foto van de waterramp. Vreselijk en wat een wrklust om alles zo snel weer te verfraaien.
  6. Hans:
    1 mei 2017
    Het kost een beetje inspanning,maar je kunt dan ook later op iets heel moois terug zien,
    Nog veel spannende kilometers, en dan zonder malheur