Dag 9 Westhausen - Mittenwald 30 km Fietsen 120 km trein 29 april

29 april 2017 - Mittenwald, Duitsland

Een dag vol verrassingen, vanmorgen onder het ontbijt hebben we besloten om gezien het weer in de Alpen vanaf maandag zeer slecht wordt ons programma te wijzigen. We zijn vandaag ongeveer 120 km met de trein gegaan. Niet om de reden moe of welke reden ook maar gezien het slechte weer weer wat vanaf maandagmiddag in de Alpen verwacht wordt. Wanneer we vandaag de route normaal hadden vervolgd waren we maandag in de Alpen aangekomen en helaas met zeer slecht weer alsnog om veiligheid de trein moeten pakken tot in Italië. Bovendien zien we dan ook helemaal niets van de prachtige omgeving. Dus nu de trein in een minder mooi vlak gedeelte in Duitsland maar genomen. Op het station werden we al luidruchtig verwelkomd door een aantal voetbalsupporters van Stuttgart op weg naar de wedstrijd. Ze hadden veel proviand bij zich in de vorm van bier. Toen ons ook een flesje werd aangeboden hebben we dat natuurlijk beleefd afgeslagen, zulke serieuze jongens zijn we wel!!! Ook toen ons in de trein door een aantal trouwlustige meiden een lekker flesje Krauterlikeur werd aangeboden waren waren we weer sterk! (Pfff) Na een treinreis van, schrik niet vier uur en drie keer overstappen, zijn we in onze bestemming Garmisch Partenkirchen aangekomen. Drie keer overstappen betekent ook 3 keer van perron veranderen, trap op trap af, lift in lift uit, om maar niet te spreken van het gedoe om 4 fietsen met volle bepakking in een coupe te zetten. Menig keer hadden we dan ook de complete doorgang versperd in het gangpad. Toen we eindelijk een keer gecontroleerd werden op onze “Fahrkarten” bleek dat de aardige receptioniste in hotel Adler de fietskaarten niet bijgeboekt had. Wij hielden ons echter helemaal van de domme (niet zo moeilijk, haha). De conducteur raakte van onze verwarde verhalen zo in verwarring, dat hij het er maar bij liet zitten. De trein zigzagt door het zuiden om in Garmisch te komen. Langzaam maar zeker veranderde het landschap van een hoogplateau tot golvend landschap totdat de Alpenreuzen in zicht kwamen. Machtig rezen ze op in de verte en de besneeuwde toppen zagen er geweldig uit in de zon. We kwamen aan en keken gelijk tegen de prachtige grote skischans aan, bekend van het vierschansen toernooi rond. Prachtig helemaal vol gesneeuwd evenals de afdaling ernaast. Ook genoten we van de prachtige huizen in het stadsgedeelte Garmisch. Nu genieten we inmiddels na een kleine 30 tal fietskilometers van de prachtige Alpen in de volle zon. Een best klimmetje van Garmisch naar Mittenwald met meteen al een klim van 7 % gedurende zo’n 4 kilometer. De luie treinbeentjes werden dus meteen weer op de proef gesteld. De afgelopen dagen is er zeer veel sneeuw gevallen en dat zien we meteen rondom de fietspaden waar we over rijden. Morgen, zondag belooft opnieuw een prachtige mooie heldere dag te worden. De straten zijn schoon door de plotselinge temperatuur stijging, dus de verse sneeuw is op straten al verdwenen. Wel zeer veel lekwater. We zijn gestart vanmiddag in  Garmisch Partenkirchen tot Mittenwald. We wilden vandaag fietsen tot Leutasch en daar overnachten, maar alle adressen die we belden waren of gesloten of verhuren niet voor een nacht. We gaan vanaf morgen twee dagen door Oostenrijk en proberen voor het slechte weer echt komt op maandag middag de afdaling van de Rechenpass achter ons te hebben. Waar we niet aan gedacht hebben is dat de pension en hotel eigenaren in Oostenrijk de winter gehad hebben en nu genieten van een paar vrije weken voor het zomerseizoen begint. Nagenoeg alle pensions en hotels zijn gesloten, een volgend probleempje is dat we er niet aan gedacht hebben dat één mei een grote feestdag is in zowel Duitsland als Oostenrijk. Dus het is zoeken naar een onderkomen. Om nu met regen en kou de tent op te zetten is ook niet de bedoeling. Het moet nog wel verantwoord en leuk blijven. Morgenochtend vertrekken we iets later in Mittenwald gezien de te verwachten koude nacht. Ze melden hier de komende nacht – 8 dat is geen pretje om te starten. We gaan straks onderhoud aan onze fietsen doen en uit rusten vanavond. We krijgen twee dagen waar we veel klimkilometers moeten maken. Als alles mee zit zullen we nog mooie plaatjes schieten. Voor nu genoeg en tot morgen.
Voor de vogelaars. Vandaag twee x Raaf en twee Kruisbekken. Verder veel buizerds en vooral Torenvalken.  Groet Namens allen Henk,