Dag 9 Westhausen - Mittenwald 30 km Fietsen 120 km trein 29 april

29 april 2017 - Mittenwald, Duitsland

Een dag vol verrassingen, vanmorgen onder het ontbijt hebben we besloten om gezien het weer in de Alpen vanaf maandag zeer slecht wordt ons programma te wijzigen. We zijn vandaag ongeveer 120 km met de trein gegaan. Niet om de reden moe of welke reden ook maar gezien het slechte weer weer wat vanaf maandagmiddag in de Alpen verwacht wordt. Wanneer we vandaag de route normaal hadden vervolgd waren we maandag in de Alpen aangekomen en helaas met zeer slecht weer alsnog om veiligheid de trein moeten pakken tot in Italië. Bovendien zien we dan ook helemaal niets van de prachtige omgeving. Dus nu de trein in een minder mooi vlak gedeelte in Duitsland maar genomen. Op het station werden we al luidruchtig verwelkomd door een aantal voetbalsupporters van Stuttgart op weg naar de wedstrijd. Ze hadden veel proviand bij zich in de vorm van bier. Toen ons ook een flesje werd aangeboden hebben we dat natuurlijk beleefd afgeslagen, zulke serieuze jongens zijn we wel!!! Ook toen ons in de trein door een aantal trouwlustige meiden een lekker flesje Krauterlikeur werd aangeboden waren waren we weer sterk! (Pfff) Na een treinreis van, schrik niet vier uur en drie keer overstappen, zijn we in onze bestemming Garmisch Partenkirchen aangekomen. Drie keer overstappen betekent ook 3 keer van perron veranderen, trap op trap af, lift in lift uit, om maar niet te spreken van het gedoe om 4 fietsen met volle bepakking in een coupe te zetten. Menig keer hadden we dan ook de complete doorgang versperd in het gangpad. Toen we eindelijk een keer gecontroleerd werden op onze “Fahrkarten” bleek dat de aardige receptioniste in hotel Adler de fietskaarten niet bijgeboekt had. Wij hielden ons echter helemaal van de domme (niet zo moeilijk, haha). De conducteur raakte van onze verwarde verhalen zo in verwarring, dat hij het er maar bij liet zitten. De trein zigzagt door het zuiden om in Garmisch te komen. Langzaam maar zeker veranderde het landschap van een hoogplateau tot golvend landschap totdat de Alpenreuzen in zicht kwamen. Machtig rezen ze op in de verte en de besneeuwde toppen zagen er geweldig uit in de zon. We kwamen aan en keken gelijk tegen de prachtige grote skischans aan, bekend van het vierschansen toernooi rond. Prachtig helemaal vol gesneeuwd evenals de afdaling ernaast. Ook genoten we van de prachtige huizen in het stadsgedeelte Garmisch. Nu genieten we inmiddels na een kleine 30 tal fietskilometers van de prachtige Alpen in de volle zon. Een best klimmetje van Garmisch naar Mittenwald met meteen al een klim van 7 % gedurende zo’n 4 kilometer. De luie treinbeentjes werden dus meteen weer op de proef gesteld. De afgelopen dagen is er zeer veel sneeuw gevallen en dat zien we meteen rondom de fietspaden waar we over rijden. Morgen, zondag belooft opnieuw een prachtige mooie heldere dag te worden. De straten zijn schoon door de plotselinge temperatuur stijging, dus de verse sneeuw is op straten al verdwenen. Wel zeer veel lekwater. We zijn gestart vanmiddag in  Garmisch Partenkirchen tot Mittenwald. We wilden vandaag fietsen tot Leutasch en daar overnachten, maar alle adressen die we belden waren of gesloten of verhuren niet voor een nacht. We gaan vanaf morgen twee dagen door Oostenrijk en proberen voor het slechte weer echt komt op maandag middag de afdaling van de Rechenpass achter ons te hebben. Waar we niet aan gedacht hebben is dat de pension en hotel eigenaren in Oostenrijk de winter gehad hebben en nu genieten van een paar vrije weken voor het zomerseizoen begint. Nagenoeg alle pensions en hotels zijn gesloten, een volgend probleempje is dat we er niet aan gedacht hebben dat één mei een grote feestdag is in zowel Duitsland als Oostenrijk. Dus het is zoeken naar een onderkomen. Om nu met regen en kou de tent op te zetten is ook niet de bedoeling. Het moet nog wel verantwoord en leuk blijven. Morgenochtend vertrekken we iets later in Mittenwald gezien de te verwachten koude nacht. Ze melden hier de komende nacht – 8 dat is geen pretje om te starten. We gaan straks onderhoud aan onze fietsen doen en uit rusten vanavond. We krijgen twee dagen waar we veel klimkilometers moeten maken. Als alles mee zit zullen we nog mooie plaatjes schieten. Voor nu genoeg en tot morgen.
Voor de vogelaars. Vandaag twee x Raaf en twee Kruisbekken. Verder veel buizerds en vooral Torenvalken.  Groet Namens allen Henk,

1. Astrid:
    29 april 2017
    Prachtig die foto's! Grappig jullie in de sneeuw te zien met korte mouwen.
  2. Han:
    Wat een avonturen. Geweldig om te volgen. Veel succes! Gr Han
  3. Gea Gerard:
    29 april 2017
    Heel verstandig dat jullie een deel met de trein gegaan zijn.Een fijne fietstocht verder.De foto's zijn mooi.Veel succes.
  4. Angelique Lamme:
    29 april 2017
    mijn hemel wat een avontuur! goede en wijze keuzen gemaakt. petje af. ooo, wat zijn de bergen moo!
  5. Ben de Tukker:
    30 april 2017
    Geniet van de zonnige zondag, vanaf dan -helaas- enkele dagen regen.
  6. Sabine Dragt:
    30 april 2017
    Wau! Wat een plaatjes. Verstandige keuzes zeg, geen,geen drankje van de dames en ff met de trein, ik zeg goed bezig! Haha nee verstandige keuzes. Ik hoop dat jullie een fijn onderkomen gaan vinden deze dagen, succes met het zoeken daarmee. Zet hem op allemaal, toi toi toi! Lieve groetjes Sabine
  7. Anja:
    30 april 2017
    Wat zijn we trots op jullie. Bier en snaps áfslaan? Het moet niet gekker worden. Haha
    Succes verder op jullie route.
    Dikke kus
  8. Paul Hendriks:
    30 april 2017
    Mooie avonturen. Maar met de trein, dat gaat eiegenlijk niet. Die kilometers moeten julliemaar inhalen in de Harz. Mooie dagen verder en veel fietsplezier.
  9. Thea Elfrink:
    2 mei 2017
    Het feit dat je uit Losser komt is in je voordeel, wanneer de hotelreceptionist geen fietskaart bijgeboekt blijkt te hebben.