Dag 2, Xanten - Dusseldorf 22 april ruim 90 km.

22 april 2017 - Düsseldorf, Duitsland

Allereerst hartelijk dank voor alle warme reacties op onze reislogger. Het liefst zouden we eenieder persoonlijk beantwoorden, maar daar komen we nog even niet aan toe. Voor onze volgers op Facebook geldt hetzelfde.
Vanmorgen allen op tijd opgestaan. Om 07:30 uur ging de eetzaal open en waren we de eerste gasten met het ontbijt. Na een stevig “bunker” ontbijt zijn omstreeks 08:30 uur vertrokken. Het had veel geregend afgelopen nacht en vanaf 07:30 uur was het droog. Wel frisjes maar goed om te fietsen. Ons eerste doel was vandaag was de stad Xanten. Hier hebben we even rond gefietst en deze mooie oude stad bekeken. Op een gegeven moment komt er iemand met zijn fiets vol gehangen met Ortlieb tassen van links fietsen. Ik zie de man en denk gelijk een bekend gezicht. En ja hoor, we komen aan het praten en mijn eerste indruk werd bevestigd. Het was Henk Nijland, deze naam zegt U niets maar mij wel. Henk is een persoon die al 5 keer naar Rome is gefietst en verder vele mooie en  bijzondere tochten heeft gefietst. Ik ken hem via internet, niet persoonlijk maar bij onze voorbereiding voor de tocht naar Rome en voor twee jaar geleden naar Santiago met regelmaat op zijn site gekeken http://www.henkopweg.nl/ voor informatie en tips. Het is toch wel toevallig dat we uitgerekend een van de Nestors van de tochten naar Rome bij toeval zijn op onze tweede dag naar Rome treffen in Xanten. Na even verder wat informatie te hebben uitgewisseld zijn we verder gefietst naar ons doel van vandaag Düsseldorf. Onderweg opnieuw veel bloeiende koolzaad velden gezien het blijft een prachtig gezicht is. Via de uiterwaarden van de rijn vol met mooie afscheidingen tussen de percelen  dmv meidoornhagen door naar ons eindstation voor deze dag. Deze meidoorn afscheidingen  zijn een waar mekka voor vele vogelsoorten. Niet veel later door vele verschrikkelijke industrie gebieden naast de Rijn. Je gaat door het hart van het Ruhrgebied dan kun je dit verwachten maar het overtrof al onze verwachtingen. Wat mogen we blij zijn met het mooie Twente waar we wonen. Via het mooie pontje bij Kaiserswerth over de Rijn (bij HOHG bekend) hebben we onze route naar Düsseldorf voortgezet. Net voor Düsseldorf maakten we een foto stop om de skyline van deze mooie stad vast te leggen. Hier hebben we onze eerste pech. Het kabeltje waar Stef zijn stuurtas mee vastzit is afgebroken. Bij aankomst in, opnieuw een jeugdherberg  (JHB) vragen we of een van de beheerders even wil kijken of er een Ortlieb dealer in de stad is. Ja hoor en open tot 18:00 uur. Direct nadat we de spullen van de fietsen hebben gehaald zijn we naar de winkel gefietst en hier een montage setje voor een stuurtas gekocht. Uiteraard even de binnenstad in en een braadworst genomen in de Bolkestrasse, bij velen bekend. Het feest was daar al in volle omvang bezig. We zijn snel verder gefietst , haha. Het was opnieuw een mooie fietsdag met een klein buitje. Een nadeel veel omleggingen met al die industrie gebieden, die alsmaar groter worden en de oude troep blijft staan. Morgen nog een klein gedeelte door drukke steden en dan een paar dagen langs de Rijn tot Bingen. Dit wordt volgens ons het mooiste gedeelte langs deze rivier. Voor de vogelaars, opnieuw weinig bijzonderheden, ondanks de vele borden met wat er allemaal moet zitten. We hadden vandaag als bijzonderheid een Casarca, http://www.vogelvisie.nl/soort/casarca.php en voor ons een standaard soort een Zwarte Roodstaart. Bovendien vlogen in een park in Düsseldorf wat halsbandparkieten rond.
Dit was het voor vandaag groeten van ons allen.

1. Hans Boekholt:
    22 april 2017
    Hoi kerls,wat een toeval is dat, om dan zo'n man als Henk Nijland op de route naar Rome te treffen. Prachtig. Veel sterkte en veel plezier. Groetjes.
  2. Henk nijland:
    22 april 2017
    Ja mannen wat een bijzondere ontmoeting. Het verhaal en jullie foto staat op mijn website. Goede reis.
  3. Jan Boom:
    23 april 2017
    Mooi verhaal. Veel succes en de groeten.
  4. Uwe:
    23 april 2017
    Weer heerlijk genoten van jullie mooie reisverslag. Ik wens jullie straks langs het mooiste stuk van de Rijn veel plezier. Als jullie door Boppard en Bad Salzig fietsen denk dan even aan ons. We hebben er een paar mooie vakanties gehad. Ik zal de weergoden vragen jullie mooi weer te bezorgen.
  5. Lyda:
    23 april 2017
    Super om jullie weer te volgen! En wat een toeval van die ontmoeting (op de foto lijkt die Henk wel wat op Harry Bloemen :-)).
    Viel Spass!
  6. G Veger.:
    Hallo Bikkels.
    Mooi al die verhalen.in Xanten kom Sannie en ik ook nog.
    Ik had s.middags nog naar Vreden willen fietsen toch maar niet
    gedaan Ik wens julie een goede reis
  7. Gea Gerard:
    23 april 2017
    Dat is dan wel echt toeval dat je Henk Nijland daar tegenkomt.
    Dat is voor jullie natuurlijk heel leuk.
    De foto's zijn mooi.
    Veel succes op dag 3.We wachten op het volgende verslag.
    Gr ons
  8. Lieneke:
    23 april 2017
    Leuk om jullie weer te volgen.
    Die "oude troep" noemen sommigen ook wel "industrieel erfgoed" sic. Ik wens jullie na deze troosteloze aanblik een mooi 'reisje langs de Rijn' toe. Zing er maar lustige op los.
  9. Veldscholten:
    23 april 2017
    Fijn om jullie te volgen,veel plezier nog!!!!
  10. Jaap Profijt:
    23 april 2017
    Mooi om de verhalen weer te lezen. Goede reis!