Terugblik op onze Rome reis

4 juni 2017 - Losser, Nederland

Inmiddels al twee weken geleden dat we in Rome waren. Alle vier zijn we weer volledig terug in ons dagelijkse ritme. De tijd van vroeg opstaan en tentjes inpakken is helaas al weer afgelopen. Je moet zelf nog wel een aantal keren de dag verslagen lezen om alles goed te kunnen onthouden. Zoveel als je in deze vier weken mee hebt mogen maken. Het is maar goed dat er ondersteuning van foto’s is. Het is jammer maar dit hoort er ook bij een grote tocht in een relatief kort tijdbestek. Een groot verschil met de eerste tocht die Stef en ik maakten is wel het dagelijks ontbreken van meerdere pelgrims. Op onze tocht naar Santiago de Compostella in 2015 troffen we vanaf midden Frankrijk elke dag wel pelgrims, die ook de tocht naar Santiago maakten. Vanaf de Frans Spaanse grens dagelijks vele tientallen. Zie ons verslag van 2015 http://stefenhenk.reislogger.nl/stef-henk-santiago/homeWe hebben de reis naar Rome pech gehad met minder goed weer de eerste twee weken daarna werd het dagelijks iets beter, tot warm in de Toscane en Rome. De route zoals omschreven door Hans Reitsma https://www.reitsmaroutes.nl/rome  is uitstekend te doen. Ook zonder navigatie. Wij hadden gekozen voor de zwaardere versie door de Toscane. Dit is een keuze die je goed moet overwegen. Welke route door Italië. We zijn alle vier redelijke fietsers maar denk eraan dat het zeer warm kan zijn in de Toscane en er geen cm vlak is. We hebben vanaf Xanten de gehele route gefietst via de beschrijving in het route boekje en dit ging perfect. Wat hebben we in een relatief korte periode veel gezien en meegemaakt. Van het mooie Twente naar de warme oorden in midden Italië. Een prachtige tocht waarvan we alle vier vanaf het begin van hebben genoten. Nieuw voor Stef en mij was natuurlijk ook het fietsen met vier personen. De kans op pech en ongelukjes verveelvoudigen zich natuurlijk. Gelukkig hebben we de gehele reis geen pech of ongelukjes gehad, zelfs geen lekke banden. Wel hebben we elke dag opnieuw genoten. We zijn 25 fietsdagen onderweg geweest en hebben evenveel verschillende overnachtingen gehad. In het begin in jeugdherbergen, B&B, vanaf Bolzano meest in de tent en af en toe bij Agritourisme dit is een wijn-fruit of landbouw bedrijf dat naast hun dagelijkse werk kamers verhuurd. We hebben geslapen in oude kastelen, oude huizen, hutten, een luxe betaalbaar hotel en verschillende B&B. Daarnaast natuurlijk op vele campings van slecht tot uitzonderlijk mooi. Overal maak je wel iets bijzonders mee. Het verschil in landschap vanaf het begin in Twente, via mooie wegen door de achterhoek naar Xanten aan de Rijn. Het lelijke gedeelte door het Ruhrgebied en daarna de prachtige delen langs de rivieren Rijn, Neckar, Kocher en Jagst. Allemaal prachtige delen. Helaas waren we genoodzaakt vanaf Elwangen gezien de weersvooruitzichten twee etappes met de trein te moeten afleggen. Wanneer we dit niet gedaan hadden waren vast komen te zitten in een besneeuwde route in de Alpen. De noodzaak hiervoor werd beloont met schitterende routes vanaf Garmisch-Partenkirchen (Duitsland) door Oostenrijk (langs de Inn), klein gedeelte Zwitserland en dan de klim naar Nauders, opnieuw in Oostenrijk. Vanaf hier begon helaas slechter weer en zijn we in de regen met veel tegenwind afgedaald via de Reschenpass naar Italië. De eerste dagen in Italië hadden we ook nog steeds last van het regenachtige en koude weer. Na de Po vlakte werd het langzaam beter en konden we opnieuw genieten van mooie vergezichten. Na een week door een zeer afwisselend gedeelte door de Toscane en de Chianti streek te hebben gefietst kwamen we in de buurt van Rome. Voordat we Rome bereikten fietsten we nog door zeer oude middeleeuwse dorpjes. Mooi dat dit bijzondere allemaal bewaard is gebleven. Bij aankomst in Rome zijn we na een paar uur verenigd met onze familie. Samen hebben we nog een paar dagen Rome kunnen verkennen en hebben genoten van al het mooie. We hebben deze tocht af en toe behoorlijk moeten afzien, het weer, de steile beklimmingen, gevaarlijke afdalingen door de slechte wegen. Maar de vreugde is des te groter als je je einddoel hebt gehaald. De vervelende dingen ben je direct vergeten en de mooie onthoud je. Terugkijkend was het een prachtige tocht. Met name het zware gedeelte door de Toscane was bijzonder afwisselend en vonden we allen zeer mooi. We kunnen nu alle vier terug kijken op een zeer geslaagde fietstocht naar Rome die voor een ieder van ons zeer goed is verlopen. In de Friezenkerk vlak bij het sint Pietersplein hebben we alle vier ons testimonium opgehaald. We hebben vier dagen met onze familieleden nog genoten van een prachtige stad. Je valt in deze bijzondere stad van de ene verbazing in de ander. Het is een grote bezienswaardigheid met als hoogtepunt wel de Sint Pieter en zijn directe omgeving. Rome een plaats waar ik zeker nog een keer naar toe wil maar dan ook in het voorjaar, dit gezien de temperaturen en drukte.

De laatste foto’s worden toegevoegd en alle volgers met hun reacties zowel op facebook als op onze site bedankt en wie weet tot een volgende tocht.

Namens Stef, Jos en Jan

Henk

1. Laurette Reekers:
    4 juni 2017
    Heren, ik heb genieten van jullie prachtige verhalen en kijk uit naar jullie volgende fietsreis. Top gedaan!
  2. Ans de Jong:
    4 juni 2017
    Fantastisch om jullie verhalen elke dag te kunnen lezen, zo kon ik jullie mooi volgen. Wat een prestatie hebben jullie geleverd in één woord top!
  3. Johan en Rita:
    4 juni 2017
    Voor de laatste keer erg genoten van jullie afsluitende reisverhaal! Jammer dat het nu voorbij is! En wat een prachtige foto's allemaal!
    Bedankt voor alle leesplezier en we wachten gewoon weer op een volgende fietstocht ;-) Hartelijke groeten van Johan en Rita Benneker.
  4. Jools:
    Hallo Jan en Makkers!
    Genoten van jullie verslagen. Knap gedaan en respect voor jullie!
    Wat wordt de volgende reis? Noordkaap, Afrika? Maakt niet uit voor mij. De volgende ga ik ook volgen en verbaas me dan telkens weer over jullie uithoudingsvermogen en jullie observatievermogen.
    Goad goan...de Hoeve
  5. Han:
    4 juni 2017
    Vier mannen met sterke benen!
    Mooie foto's en sfeervolle verhalen!
  6. Jan Selen:
    Jos, Jan Stef en Henk,
    Top prestatie !!
  7. Astrid:
    5 juni 2017
    Was mooi om mee te reizen! En hebben jullie al nieuwe fietsplannen gemaakt? ;)
  8. Lyda:
    5 juni 2017
    Geweldig! Respect voor jullie! En ik ga de verhalen met foto's missen, dus maar snel weer een nieuwe missie plannen ;-)
  9. Anja:
    27 juli 2017
    Toppers allemaal En wat een bijzondere tocht voor jullie. En wat gaan jullie hierna doen? Succes Anja ter Beek
  10. Fons en Petra:
    31 juli 2017
    Ik ga maar eens beginnen met jullie reisverslag te lezen. 3 september vertrekken wij vanaf de Bodensee naar Rome. Van Losser naar Bregrenz hebben wij al gefietst.
    Wij gaan verder met deel 2.