Dag 15 Cadillac 22 - 05 147 km

22 mei 2015 - Cadillac, Frankrijk

De dag van de waarheid. Even direct ter zake. Onze paspoorten zijn terug en waren op de camping welke we direct gebeld hebben. Ook Kees heeft deze camping gebeld. Echter vandaag zag een medewerker op het campingbureau ze liggen. Maakt niet uit we zijn blij dat ze terug zijn. Kees heeft veel moeite voor ons gedaan en nu worden de paspoorten opgestuurd naar een camping in Spanje waar we ze volgende week ophalen. Het was me het dagje wel. Veel gezien prachtige route door zowel cultuur als door oude bossen. We begonnen vandaag met een fikse klim van 1,5 kilometer om uit het dal van de camping te komen. Eenmaal boven lange mouwen Jack aan het was koud. Via een prachtige route over een heuvelrug waarbij schitterende vergezichten zowel links als rechts zijn we via de D19 in Montignac aangekomen. Vandaar via de D78 naar Aubeterre. Een route met continu mooie vergezichten. Daarna kwamen we via Auteberre sur Drone in St Aulaye. Een prachtige schone opgeknapte Franse plaats. Wel viel ons op dat hier veel Engelsen waren. Na deze plaats via prachtige wegen en mooie loofbossen richting Montagne. Vanaf hier beginnen de wijnvelden van St. Emileon. Wat opviel dat vanaf hier boven de wijnvelden veel Zwarte Wouwen aanwezig waren. Op een gedeelte vier gelijktijdig. Wanneer je in deze tijd van het jaar tussen de wijnvelden doorfietst moet je je afvragen is de wijn die we drinken nog wel gezond? Onvoorstelbaar hoeveel ze vandaag met dit mooie weer aan gifspuiten waren. We wachten soms om een oversteek langs een wijn veld te maken. Een vieze zoete geur van spuitstof. Misschien is biologische wijn nog niet zo een gek idee als je dit ziet. Eenmaal aangekomen in St.Emilion weet je niet wat je ziet aan luxe winkels en sluiterijen. De een nog mooier en luxer dan de ander. Parkeerplaatsen vol met bussen en bezoekers. In St.Emelion hebben we nog leuke foto’s geschoten welke natuurlijk nog volgen. Na een lang bezoek aan deze mooie plaats hebben we koers gezet naar onze overnachtingsplaats Cadillac. Redelijk op tijd na een lange rit van 118 km zijn we hier aangekomen. En daar begon het. Camping gesloten. Dan maar vier kilometer terug daar hadden we een bord zien staan. De afslag genomen en nog vier kilometer KLIMMEN echt een verschrikkelijk stijl stuk. Eenmaal aangekomen bleek dit een dagcamping te zijn. We hebben een duur blikje cola gehaald en opnieuw richting Cadillac. Er bleek in de buurt nog een camping te zijn maar in een plaatsje 3 kilometer terug in Loupiac. Daar waren we al eerder geweest maar gezien er geen borden meer stonden terug gefietst. Nu kregen we te horen klopt maar je moet over de berg. Weer een ontzettend steile berg op kleinste verzet voor grootste achter 4 km op de teller en er kwam geen eind aan. Eindelijk aangekomen bleek dit een boerencamping te zijn die nog voldoende plaats hadden. We zijn hier gebleven maar je kon er niets drinken of eten. Na veel vragen konden we van de boer een fles witte wijn kopen. We hadden nog pain choklat en pain  rasien waarna we toch iets hebben gegeten. Morgen maar gelijk naar de Boulangerie. Hier brood halen verder doen we morgen inkopen want we duiken Les Landes in en verhalen geven aan dat er op die lange saaie bosstukken weinig of niets te koop is. Voor de vogelaars.
Acht zwarte wouwen. Drie Rode Wouwen. Zes keer een Hop en 4 Vale Gieren bij Cadillac. Tot een volgende keer ps nu echt een appeltje voor de dorst.

1. Astrid:
    22 mei 2015
    En daarom drinken wij altijd biologische wijn - haha. Tja, 'men' zegt dat les Landes saai is, maar ik vond dat er genoeg te zien was. Veel heide, naaldbomen en geel zand: net als thuis bij de Zandbergen en over klimmen hoeven jullie niet te klagen alleen als je bij een rivieroversteek komt, ga je ff naar beneden en weer omhoog. Nu maar hopen dat je geen zuidwestenwind kracht 4 hebt ;) Succes morgen en blijf van jullie bijzondere tocht genieten !
  2. Kees:
    22 mei 2015
    Geniet van de momenten, heren! No worries, slechts genieten. Van iedere bult, iedere bui, iedere tegenvaller...
    Grtz

Kees
  3. Mat Knaapen:
    22 mei 2015
    Zoals jullie zien Sint Jacob laat nederige pelgrims nooit in de steek. Hij bezorgt hen zelfs hun pelgrimspaspoorten terug. Steek maar een paar kaarsen op. Als dank voor San Apóstol.
    Na al die verhalen over verschrikkelijke klimmetjes (goed dat jullie niet de oostelijke Sweermanroute hebben gevolgd) volgt nu een 200 km lang stuk vlak land. Tenminste ik vind het vlak in Les Landes.
    Rechte wegen, weinig dorpjes, geen steden en alleen maar dennenbomen. Overigens, in Cadillac zijn in het Hospital Psychiatrique twee originele slaapplekken voor pelgrims. Ook nu nog in gebruik. Enigszins Spartaans, dat wel.
    En dan de somport. Ik hoop dat jullie mooi weer treffen want dan zullen jullie genieten van de klim. Althans als je geen punt maakt van een lange klim. Met soms flinke hellingen. En dan de afdaling naar Jaca. Prachtig. En geniet ook van het cultuurverschil. Binnen een paar uur ben je van een klein Frans dorpje in een echte Spaanse stad. Met siesta, tapas, vino tinto, cerveza, een albergue voor de peregrino en een prachtige kathedraal met dito museum. Gaat dat zien. En er is een best aardige camping.
    Peregrinos, Buen Camino
  4. Ben de Tukker:
    22 mei 2015
    Hee ! Alles nog goed tussen jullie twee ??
    Wat staan die tenten ver uit elkaar !
    Last van het gesnurk van je compaan na het nuttigen van de droge witte Emilions ? Ja, ja... het echte (klim)werk is begonnen... Er gaan nog wel enkele kilootjes af voordat je je pelgrim credential in ontvangst kunt nemen. Bruin gebrand en met een goddelijk lijf kom je straks in Losser terug. Man,man man wat ben ik jaloers !!
  5. Annet:
    22 mei 2015
    Wauwie!!! Top dat de paspoorten weer boven water zijn! Wat een geweldige overnachtingsplek weer. Wel vervelend dat je na zo'n lange en vermoeiende zoektocht naar een camping niet iets te eten kunt krijgen.... maar wijn is ook fijn :-) Succes maar weer!
  6. Albert Moraal:
    Hoi Henk en Stef,
    De klim naar de boerderijcamping in Loupiac kan ik me nog goed herinneren, was behoorlijk pittig. Heb daar in 2010 ook gestaan met een medepelgrim uit Enschede die ik voor vertrek reeds kende uit de sportschool, wij waren toen de enige bezoekers. Weet nog goed dat wij de volgende ochtend bij boer op de deel aan een grote tafel ons brood hebben opgegeten waarbij wij van hem koffie kregen die hij had gezet in een steelpannetje. Misschien doet hij dat nog wel als je hem morgenvroeg vraagt of hij koffie heeft. Aardige oude baas trouwens. Morgen in het begin nog een paar klimmetjes en daarna helemaal vlak met oneindig lange wegen.
    Bon Camino.
  7. B.j. noordkamp:
    22 mei 2015
    geweldig bericht over de paspoorten, had onze grappenmaker toch gelijk.
  8. Jane Hollander:
    22 mei 2015
    Echt mooi dat jullie je stempels straks terugkrijgen. En over die gifspuiten.. hoe weet je dat er gif in zat? Er zijn ook bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden in de biologische cultuur. Hoeft ook niet lekker te ruiken.
    Les Landes met de auto doorgaan is saai, maar op een fiets zie je natuurlijk veel meer, dus ik ben benieuwd hoe jullie dat ervaren. Sterkte maar weer, zo heel gemakkelijk lijkt het mij allemaal niet. Eln geniet.
  9. Adrie A3:
    23 mei 2015
    Wat jullie allemaal doen om in een Cadillac te komen! En dan ook nog zwarte wouen.... beangstiogend lijkt het me zeker wanneer ook nog gieren in de buurt zweven. Nou ik kan me voorstellen dat het dan vlug Hop Hop Hop op de fiets weg wezen is. Maar spannend en vermoeiende lijkt het me zeker wel. Blijf rustig biertjes drinken, daar wordt niet zoveel, maar toch wel, op gespoten. Het fietsen door bossen en over bergen lijkt me voldoende troost biedend. hartelijke groet
    Denekamp
  10. Elise Droste:
    23 mei 2015
    Geweldig Henk,deze mooie verhalen.Heb het gevoel dat ik een beetje mee mag fietsen.Wat een belevenis voor jullie.
    Dat je goed kon fietsen en alle vogels kende,dat wist ik.maar ook schrijver bent,dat is nieuw voor mij.prachtig
    Veel genieten en goede reis verder.groet
  11. Tonnie Ankone:
    23 mei 2015
    Hoi Stef en Henk het lukt jullie toch elke dag maar weer om een mooi leesbaar verslag te maken wat er allemaal gebeurd en gezien is onderweg.
    Het lijkt mij een hele belevenis wat jullie meemaken en ik kan zeggen dat ik wel een klein beetje jaloers ben op jullie en zeker trots.
    Stef en Henk nog veel fietsplezier en de groeten uit Kottelperendorp