Dag 5 Honnecourt suf Escaut 12-05 95 km

12 mei 2015 - Honnecourt-sur-Escaut, Frankrijk

Vanmorgen evenals voorgaande dagen gewekt door de luide roep van de vele vele koekoeken. Dit is mooier wakker te worden dan van een wekker maar wel erg vroeg. Meestal rond half zes roepen ze als eerste. Vandaag evenals gisteren om 09:30 uur vertrokken vanuit Rumigie met als doel niet zo ver te fietsen, een dagje minder is ook goed. De keuze viel op Honnecourt sur-Escaut. De afstand was volgens het boekje ongeveer 70 km.  Zoals gebruikelijk hebben we ons vandaag ook voorgenomen om kerken die er een beetje imposant uitzien eens nader te bekijken. Het begon al na 5 km in Sameón. Een klein dorpje met een grote kerk. In deze kerk was een wijwaterbak in de vorm van de Jacobs-schelp. Verder een mooie kerk maar zoals in vele kerken niemand aanwezig voor een stempel, in het Frans schijnbaar Tampon of poicon ! Vanuit deze plaats zijn we verder gefietst richting Cambrai. Onderweg een bananenstop met een energie snoepje van Thea. Vaste prik inmiddels elke ochtend. De omgeving is nagenoeg zonder bossen maar ontzettend veel akkerbouw. Het meeste zijn granen waar in sommige soorten de arend al in zit. De natuur is hier ondanks de korte afstand vanaf onze startlocatie toch al iets verder. Ook heel veel Koolzaad. Dit diepe geel maakt samen met het mooie groen de omgeving schitterend. De wegen zijn goed en alles is hier sterk glooiend, soms iets meer. Wel een paar leuke foto’s van maar deze komen later gezien de ontzettend slechte verbindingen. Als je een paar dagen onderweg bent en de infrastructuur m.b.t. Data bij ons vergelijkt met hier is er bij ons geen klagen nodig. Marga Bult zou hier een dagtaak hebben met al die slechte verbindingen. Bij aankomst in Cambral werden we wel even wakker geschud. Wat een grote stad en druk vergeleken bij de rust en ruimte die we gewend waren. Natuurlijk door het opletten op het vele verkeer enkele keren verkeerd gefietst. In deze stad hebben we een bezoek gebracht aan de Kathedraal en Basseliek van Cambrai. In deze Kathedraal is een icoon van de Notre Dame geplaatst. De kerk is tevens een groot Maria bedevaartsoord. Tot nu toe de grootste kerk die we bezocht hebben. We kregen hier een stempel is ons Credencial del Perigrino van de koster. Een bijzonder exemplaar. Na dit indrukwekkend bezoek onze tocht vervolgd snel de stad uit. Binnen tien minuten weer terug tussen koolzaadvelden in de glooiende omgeving van Noord Frankrijk. Een eindje verder op onze route stond er een jonge man evenals ons met volle bepakking aan zijn fiets. Natuurlijk even met hem gesproken. Het blijkt dat hij tot in de omgeving van Bordeaux op dezelfde route zit. Daarna naar Zwitserland om vervolgens door te fietsen naar Oostenrijk, Tsjechië, Polen, Duitsland en weer terug naar Antwerpen. Hij heeft van zijn baas lang verlof gekregen voor deze tocht meer als 6000 km. Later hebben we Raf nog enkele keren zien fietsen en met een behoorlijk tempo maar ook dertig jaar jonger. Wie weet volgend jaar!! Na nog een pauze om een lekker soepje te maken zijn we verder gegaan op zoek naar onze camping. Gevonden op 73 km dus een makkie. Echter er blijkt geen winkel te zijn in de directe omgeving. Dus 15 km extra gefietst om inkopen voor de avond en ochtend te doen. Natuurlijk gelukt maar wel weer een dagafstand van 95 km. En gezien de omgeving niet allemaal vlak. Als je binnen LWC zegt we gaan vier keer over de Schöpingerberg dan heb je je boodschappen binnen wordt je voor gek verklaard. Je hebt nu een  idee van de omgeving.
Dat we alle twee geen Frans spreken heeft ook zijn voordeel. Vanmorgen kregen we veel te brommen van de campingbeheerder omdat we een voorbouw van een caravan gebruikten om onze tassen in te pakken omdat het gras nat was. Dit mocht niet maar we verstonden niets en hebben aangegeven dat we met een half uurtje gereed waren. Hij is toen maar weggelopen. De vriendelijke man is schijnbaar al een paar bezig om een nieuw toiletgebouw combinatie doucheruimte aan te leggen. Gezien zijn tempo zal tegen de tijd dat hij klaar is het dak al wel weer te lekken. Nu een goede camping veel ruimte goede douches wel prijzig. Ook voor de campings geld hetzelfde wat hebben we het goed in Nederland. Voldoende voor vandaag. Tot een volgend bericht.

1. Ben de Tukker:
    12 mei 2015
    Zo… wat een verhalenverteller is die Henk. Prachtig om zo mee te fietsen. Zo juist met Google Streetview de D16 gevolgd, mooi rustig B-weggetje in glooiend akkerlandschap. Maar kwam maar niet over de brug over le canal. Wel mooie foto van camping in dorp met zicht op de kerk, grasveld ziet er goed uit. Je nachtrust wordt vannacht niet zeker niet gestoord door enig geluid. Veel plezier Henk en Stef !!!
  2. Uwe:
    12 mei 2015
    Fijn dat jullie weer een mooie tocht en dag hadden. Van het gewekt worden door de Koekoek, het fietsen door glooiende en bloeiende landschappen alsmede het geconfronteerd worden met een goed gehumeurde Franse campingbeheerder, die zoals het voor een echte Fransman hoort geen andere talen machtig is. Toch wel leuk te lezen dat we in NL over veel zaken niets te klagen hebben. Goede gewaarwording. Tot morgen en slaap lekker.
  3. Astrid:
    12 mei 2015
    Jaja, zo krijg je automatisch ontzag voor die bulten met al die bepakkingen, hè? ;) Mooie verhalen zo, mannen. Kijk er iedere dag naar uit :)
  4. Felix:
    12 mei 2015
    Wat een mooi verhaal weer. Jullie worden straks nog kathedralologen.
    Mens wat een afzien voor een boodschap.
    Bedankt dat je ons meeneemt op jullie route. Wij genieten mee!! Veel succes weer verder. Slaap lekker!!!
  5. B.j. noordkamp:
    12 mei 2015
    ha mannen, geweldig dat frans, of niet? en die Fransozen spreken natuurlijk alle west Europese talen. prachtig, gewekt worden door de koekoek, gelukkig geen Franse haan. veel plezier verder, zit met smart elke avond op jullie verslag te wachten. erg goed. tot morgen.
  6. Kees:
    Henk, Stef,
    Jullie verhalen zijn heel prettig te lezen. Wij gaan in gedachten steeds terug. Heb het net terug gezocht: op dag 3 van onze trip, bij 94 km waren we in Honnecourt. En inderdaad, na Cambrai begonnen wat hoogtemeters te komen... De koolzaadvelden!!!!!
    Wat een plezier om het weer te beleven door jullie!!
  7. Roy Schoppink:
    12 mei 2015
    Mooi hoor Henk en Steff! Ik volg de verhalen elke dag. Mooie belevenis!
  8. Jan:
    13 mei 2015
    Haha Henk, jij en campingbeheerders waren al nooit een goede combinatie in het verleden!
  9. Harry Hermkens:
    13 mei 2015
    Ik volg jullie reis met veel belangstelling!Veel fietsplezier ,de komende dagen en weken!
  10. Mat Knaapen:
    13 mei 2015
    En hoe is jullie Spaans? Komen jullie niet verder dan 'Hola' en 'Hasta la vista'? Geweldig. Het heeft inderdaad zo zijn voordelen. Ik spreek wel Frans (en wat Spaans) maar niet als me 't niet aanstaat wat 'ze' roepen. Dat heeft ook zo zijn voordelen. Ik werd me toch verrot gescholden. Als de Spanjaarden 'puta' of 'hijo de puta' beginnen te roepen dan hebben jullie een ernstige fout gemaakt.

Mooi uitgebreid verslag. Ik lees 't (bijna) elke dag.
    Bonne route ('goede reis' in 't Frans)

Mat