Dag 32 vervolg

9 juni 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Vandaag weer helemaal aanwezig. Na een zeer lange slopende maandag weer helemaal terug op aarde. De dag van gisteren kunnen we kort omschrijven als de moeilijkste en zwaarste etappe van de gehele Camino. Wat hebben we afgezien...veel door eigen schuld soms ook niet. We zijn in de vroege ochtend om 07:45 uur vertrokken uit Sarria. Een moderne stad niet lijkend op Spaans. Althans het gedeelte wat wij gezien hebben. Na ons vertrek hebben we ongeveer 150 meter vlak gefietst waarna het klimmen begon. Een mooie grote wel vrij drukke weg naar Portomarin. Na enkele kilometers zaten we jammergenoeg al in de wolken. Voordeel je ziet niet hoe lang de klim is. Nadeel je mist vele mooie vergezichten. Het waren lange klimmen van 7 tot 8 procent. Maar wel allemaal mooi te doen. We vonden het jammer dat we misschien het uitzicht op het stuwmeer van Portomarin moesten missen, maar gelukkig lag dit al lager zodat we hier nog wel van konden genieten. Na Portomarin liep onze route een groot deel gelijk met de wandelroute. Mat Knaapen waarschuwde al eerder let op Amerikaanse toeristen. Nu dit is niet overbodig geweest. Onvoorstelbaar hoeveel wandelaars op dit gedeelte van het traject. Bij een koffie stop stonden de dames 25 in de rij voor het toilet! De omgeving veranderde steeds meer. Groener en groener. De weilanden op de heuvels gingen over in grote bossen. Onderweg verlaten of zeer stille dorpjes. De natuur werd voor ons alsmaar mooier en wilder. In Melide een moderne stad in Galicië hebben we opnieuw gepauzeerd en afgesproken om te overnachten in Arzua of Touro. De wegen waren echt perfect maar het werd steeds warmer. De omgeving veranderde nog meer en de eerste Eucalyptus bossen werden zichtbaar. Zelf vindt ik dit prachtige bomen, anderen vinden het maar niets. Waar de bossen gekapt waren werden nieuwe eucalyptus bomen herplant. Zal wel een product van de streek zijn. In het dorp Arzua spraken we een Belgische pelgrim. Hij gaf aan het allemaal heel mooi te vinden maar nu was het genoeg. Zijn uitspraak “ik ben terug op mijnen gewicht van twintig jaren hier, maar m’n velleke niet” bracht ons weer aan het lachen. Het was echt zwaar ook door de hitte. In Touro bleken geen overnachtingsmogelijkheden. Onze eerste tegenvaller, we  waren  wel aan onze overnachting toe. In Touro vroegen we aan een dame waar we konden overnachten, zij gaf aan 8 kilometer onn route. Wij dit gedeelte weer fietsen en niet kijken op de route. Hierdoor een afslag gemist. Eenmaal aangekomen op de bewuste plek bleek dit niet meer te bestaan. Wij doorfietsen berg op berg af hellingen tot 10%. Weer iemand die achter zijn huis lag te slapen gewekt en die gaf aan er is niets. Allen in Santiago 20 kilometer verder. Hier hebben we het besluit genomen om door te fietsen naar Santiago hoe stuk we ook zaten. Vaak stoppen drinken en eten. In Previdinos hebben we onze afslag gemist waardoor we verder fietsten naar Loueiro. Hier hebben we lange tijd gepauzeerd en na inzage hoever we fout zaten besloten om naar het dorpje Susana te fietsen. Opeens was er een straat rechtsaf naar Arins. Even terug gefietst naar een benzinepomp en vragen wat we het beste konden doen.via  Susana naar Santiago of via  Arins te fietsen. De dame gaf keurig aan Arins is beter. Volgens ons had die goede dame nog nooit op een fiets gezeten en zeker niet naar Arins.. Onvoorstelbaar opnieuw 4 km zware klim. Dat aan het eind van een hete en moeilijke dag. Eenmaal in Arins zaten we op onze route en volgde de klim door Arins maar de borden Santiago 4 km gaven ons vleugels. Eenmaal in Santiago hebben we tip van Mart Knaapen opgevolgd en overnachting gekregen voor 4 nachten in het oude seminarie. “Albergue Seminario Menor” ik weet (nog) niet hoeveel priesters hier vroeger zijn geweest maar dit moeten er honderden zijn. Een prachtig onderkomen nu voor de pelgrims. Vandaag hebben we Santiago bezocht en bekeken en het is een prachtige dag geworden met onvoorstelbare ontmoetingen. Hierover  morgen meer.
Voor de vogelaars. In Galicië weinig vogels maar wel terug de Rode Wouw en Kwartel.

1. Ben de Tukker:
    9 juni 2015
    Henk, je kunt -als pelgrim- een gratis diner in de Parador krijgen, één van de duurste en meest luxueuze hotels van Spanje. Als je een van de eersten bent die zich meldt... Ik had dat geluk niet, wel verdomd lekker gegeten, kost wat...
  2. Han:
    9 juni 2015
    Hoi Henk en Stef. Proficiat!!! Missie geslaagd! Super!!!
    Geweldig dat we jullie belevenissen zo compleet konden volgen!
    Groetjes Han Nijhof
  3. Rita Benneker:
    9 juni 2015
    HARTELIJK GEFELICITEERD!!! WAT FIJN DAT JULLIE HET GERED HEBBEN! PRACHTIGE VERHALEN ELKE AVOND, WE HEBBEN ERVAN GENOTEN EN ZULLEN HET MISSEN! TOT ZIENS!!!!
  4. Mat Knaapen:
    9 juni 2015
    Mooi verhaal. Toch nog een keer echt afgezien. Dan ben je pas echt een pelgrim.

In het Parador kun je inderdaad gratis eten. Als je bij de eerste 10 in de rij hoort. Er zijn per dag drie kansen. Maar ik meen te weten dat Tukkers geen echte Hollanders zijn die geen cent teveel willen betalen. Ga lekker eten in de Rúa do Franco. Het stikt er van de restaurants. Wel wat toeristisch. En er is ook een Holland House van het Genootschap. In hetzelfde gebouw waar je ook een getuigschrift kunt halen. Geniet nog even, want binnenkort staan jullie weer op Twentse bodem. Dat zal wennen zijn .
  5. Annet:
    9 juni 2015
    Weer een heerlijk verhaal! Wat genieten!!!! Geweldig! Henk en Stef geniet er heerlijk van jullie hoeven even helemaal niets!! Heerlijk! Toppers!
  6. Ilse van den Helder:
    9 juni 2015
    Aangekomen in Santiago! Proficiat. Ik ben trots!
  7. Wilma:
    9 juni 2015
    Missie geslaagd, ook al was het op het laatst afzien. Proficiat heren, top.
    Geniet nog even daar en dan op hoes an☺.
  8. Wilma:
    9 juni 2015
    Missie geslaagd, ook al was het op het laatst afzien. Proficiat heren, top.
    Geniet nog even daar en dan op hoes an☺.
  9. Steven:
    9 juni 2015
    Van Harte met deze geweldige prestatie
    er leuk om jullie op deze manier te hebben kunnen volgen.
  10. Astrid:
    9 juni 2015
    Potverdorie ! Dan mag je ook wel moe zijn: 125 km over die vervelende zaagtand .... Geniet van jullie verblijf in Santiago
  11. Freddy:
    9 juni 2015
    mooi doan jongs, proficiat en geniet nog lekker na daar.
  12. Tjitte:
    9 juni 2015
    Een geweldige prestatie Stef en Henk. Proficiat !! Mooi dat we jullie zo konden volgen. Bewondering voor jullie. Geniet van dit onvergetelijke moment in jullie leven. Vriendelijke groeten Tjitte Visser.
  13. Astrid:
    9 juni 2015
    Klopt idd! Die Amerikaanse toeristen - komen voor 5 dagen over naar Europa om het laatste stuk te lopen van de camino. Veelal geïnspireerd door de film 'The way' - wat wij daarnaast ook nog hadden, is hetzelfde met Spaanse studenten. Zij krijgen extra studiepunten door een compostelaat te halen. Maar dat was mn in augustus / september
  14. Chris Elfrink:
    9 juni 2015
    Henk hier wachten de ooievaars op jou die bijna bij Stef achter tuis zitten in het pas gemaaide gras op zoek naar voedsel ,mooie verhalen mannen petje af!
  15. Kees:
    9 juni 2015
    Dikke grijns. Vanbherkenning. Goed beschreven Henk en Stef... Die laatste dag is echt schitterend en herkenbaar. Wens jullie een heerlijk verblijf en lang nagenieten!
  16. Felix:
    10 juni 2015
    Proficiat!! Klasse...jullie kunnen terug gaan kijken op een heel bijzondere periode.
    Gefeliciteerd met deze super prestatie!!!!
  17. Frans Wijlens:
    10 juni 2015
    Jullie hebben ons prachtige verhalen geserveerd waarvoor grote dank. En nu maar even genieten in Santiago, dat hebben jullie wel verdiend. Eigenlijk zou het mooi zijn dat jullie ook weer terug fietsen dan kunnen we nog weer langer de tocht mee beleven.
  18. Hen Bolk:
    Henk en Stef,
    Heb met jullie meegeleefd bij het lezen van alle mooie verhalen over jullie zware, maar fantastische tocht.
    Geniet van de komende dagen!
  19. André Wagelaar:
    Henk & Stef,
    gefeliciteerd pelgrims! Een knappe prestatie zonder kleerscheuren. Maar wel denk ik een paar kilo lichter met een bereconditie. De laatste etappe was trouwens ook voor ons toen afzien. Als jullie later terugkijken, herinneren jullie je ook vast een onvergetelijke avontuurlijke belevenis. Nu alleen nog de oorkonde ophalen. En bekijk de oude city goed. Alvast een mooie terugvlucht. Met helder weer een prachtig uitzicht over de Pyreneeën.
  20. Jelle en Cisca:
    18 juni 2015
    Proficiat wat een prestatie. Een herinnering die altijd bij je blijft. Er zullen veel mensen jaloers op jullie zijn. Jullie zullen thuis nog veel te vertellen hebben. Wij hebben genoten van jullie verhalen. Wij zaten op een camping zonder internet, nu wel weer, dus we hebben de laatste 10 verhalen in een keer gelezen. Heerlijk leesvoer op een koude avond. Geniet nog maar lekker na en straks beginr het normale leven weeŕ. Hartelijke groeten jelle en cisca
  21. Alfons:
    20 juni 2015
    Dat Stef en Henk,
    Proficiat met deze bijzondere prestatie. Een mijlpaal in jullie leven.
    Mooie verhalen, die nog mooier worden naarmate de tijd verstrijkt.
    Dank voor het delen daarvan.
    Lekker nagenieten!

Groeten Alfons