Dag 33

10 juni 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Dinsdag 9 juni, een dag om niet te vergeten. Voor Stef misschien wel de belangrijkste dag van deze Camino. In de ochtend na een zeer goede nachtrust omstreeks acht uur ontbeten. Een luxe voor ons na al de dagen van vroeg opstaan en inpakken. Na het ontbijt even de tassen opnieuw gepakt en rustig de stad ingewandeld. We hadden een afspraak om omstreeks 11:00 uur op het plein voor de hoofdingang van de kerk te zijn. Hier zouden Paula en Johan uit Oldenzaal ook zijn. Voordien hebben we bij het pelgrims bureau ons compostelaat opgehaald en even koffie gedronken bij het Holland House van het Nederlands Genootschap. Dit was een gezellig treffen met mede pelgrims wandelend of fietsend. Bij het plein hebben we helaas lang gewacht en gezocht maar  Paula en Johan niet gevonden. We zijn omstreeks half twaalf de kerk ingegaan voor de Pelgrimsmis. Als je de Camino loopt of fietst moet je dit ook meemaken. We hadden van onze Duitse dame uit Acebo mee gekregen waar we moesten gaan zitten ivm drukte en eventueel het zwaaien van het wierookvat. Dit laatste gebeurde echter niet in deze viering.(wel een dag later zie video) Ook heb ik met verbazing zitten kijken hoe groot verschil er is tussen katholiek Nederland en de rest van de wereld. In deze kerk zijn misschien wel dertig biechtstoelen waarvan op het moment van de viering wel 5 of 6 bezet waren. Oudere maar ook jonge mensen gingen ten biecht. Iets wat wij niet meer kennen. De viering was met vijf heren zoals wij dit kennen vanuit het verleden. Hier mogelijk op dinsdagmiddag. Er was een zuster die voor de mis alles eerst voorzong met de aanwezigen. Echt een glaszuivere stem. Zou bij ons zo mee kunnen in een TV programma. Tijdens de viering deed zij alle gezangen samen met de aanwezigen. Ook indrukwekkend hoe zo een volle kerk alle gezangen mee deed. Na afloop zijn we even de stad ingelopen om een terrasje te pakken tot opeens iemand ons roept. En jawel onze fietsmaat Harrie de Lepper van eerdere ontmoetingen, samen met William Roos uit Driehoek (Arnhem) welke we ook eerder ontmoet hadden. Beide heren gaan wel of niet samen verder naar Portugal en daarna langs de oostkust van Spanje terug. Na het zien van onze fietsmaten hebben we een terras gepakt en toeval of niet ook Paula en Johan uit Oldenzaal komen er ook net aangelopen met hun inmiddels aangekomen familie. Het was even een kleine reünie. Na dit treffen kreeg Stef een telefoontje hij moest om vier uur op het bordes van de kerk staan. Iemand wilde iets met de webcam. Hij staat er en zwaait, wat blijkt er zwaait iemand terug uit de passanten onder hem. Hij zwaait kijkt nog eens en het blijkt zijn zus te zijn die in Portugal woont. Zij heeft de Camino gelopen vanuit Portugal om haar broer in Santiago te ontmoeten. Dit was ook voor ons allen een emotioneel moment. Stef had zijn zus ruim twee en een half jaar niet gezien. Je kunt nu pas goed zien wat de Camino allemaal losmaakt. Zij had het idee opgevat ik heb nu tijd ik loop vanuit Portugal naar Santiago om Stef te ontmoeten. Dus jullie begrijpen het wel, de biertjes en wijntjes vloeiden rijkelijk maar hier was dan ook een duidelijke reden voor. We hebben gisteravond afscheid genomen van de overige Caminogangers. Vandaag nog een beetje de stad bekijken en Samen met Stef zijn zus haar terugreis uitzoeken. We twijfelden of we wel of niet naar Finesterre zouden fietsen, maar door dit treffen is de laatste twijfel weggenomen en blijven we in Santiago. Hierna gaan wij ons bezig houden met onze terugreis want er blijken stakingen op komst op de Spaanse luchthavens hoorden we gisteravond van het thuisfront. Maar kijken wat het wordt.
Foto’s worden bij terugkomst in Nederland allemaal geplaatst. Helaas door de meestal slechte internet snelheden, juiste verbinding niet altijd mogelijk.

1. Astrid:
    10 juni 2015
    Mooi, hoor. Ieder zo z'n eigen camino met z'n eigen hoogtepunten. Weet niet wanneer jullie terugvlucht geboekt is, maar je kunt ook nog met de bus naar Finisterra (hebben wij ook gedaan omdat ik dat zaagtandfietsen spuugzat was ;)) Duurt ca 2 uur en je kunt al vanaf een uurtje of 7 weg. Wij zijn toen 1 dag heen en de dag erna terug gegaan, maar volgens mij is het ook prima in 1 dag te doen. Eigenlijk mag je Finisterra niet missen, bijzonder plek - is bij paalnummer 0 - het echte eindpunt. Afin, kijk maar even. Maar wat je ook doet: veel plezier daar nog.
  2. Annet:
    10 juni 2015
    Wauw...wat bijzonder.....Ben er stil van..... Nog veel plezier en genieten!!!!!!
  3. Rita Benneker:
    10 juni 2015
    Het ontroerde me! (Rita) Wat een ontzettende verrassing moet dat geweest zijn! Wel echt de kers op de taart! Geniet ervan samen!
  4. Piet Peters:
    10 juni 2015
    Heren, van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie doel en de geleverde prestatie! En natuurlijk opnieuw dank voor al die prachtige reisverhalen die ik elke dag weer met veel plezier heb gelezen. Het leek wel of ik zo met jullie meefietste echter zonder de geweldige inspanning te hoeven leveren. Wijs besluit om niet meer verder te fietsen; ga nu een paar dagen echt genieten van een welverdiende rust.
  5. Uwe:
    10 juni 2015
    Dit zijn toch wel heel bijzondere momenten die je niet snel vergeet. En wat heerlijk dat wij daar op deze wijze van mee mogen genieten. Geniet er nog even lekker van!
  6. B.j. noordkamp:
    10 juni 2015
    Weer een geweldig verhaal, en het mooiste van allemaal denk ik, bedankt.
  7. Joke Bos:
    10 juni 2015
    Hallo, wat een geweldige verrassing dat Jane er opeens ook was.
    Geniet nog samen.
    Groetjes Joke
  8. Tonnie Ankone:
    10 juni 2015
    Hoi Stef en Henk een mooi verhaal de dag in Camino en een ontzettende verassing voor Stef dat zijn zus ook daar was als verrassing.
    Vooaf had ik hem gevraagd ga je nog naar je zus nee dat was te zuidelijk in Portugal maar zij dacht er gelukkig anders over en zocht Stef mooier kon het niet.
    Goede terugreis en wel thuis wij horen en zien het wel.

Gr Tonnie en Ria en alle
    Leden Twentse Duikvereniging
  9. Jan Selen:
    Hallo Stef en Henk ,
    Wat prachtig en ontroerende dag hebben jullie vandaag gehad. We hebben genoten van het verhaal.
    Groeten Jan en Annette
  10. Monticola:
    Henk en Stef,

Wat mooi, wat mooi. Dank voor het delen.

Gefeliciteerd met alles en het behaalde resultaat.
    We zijn hier pauwentrots op jullie en vertellen het iedereen die het maar horen wil!

Voor nu veel genieten en veel rusten toegewenst.

groet van Monticola
  11. Ineke Keizer:
    Hallo Henk en Stef,
    Namens de Jacobuskerk, jullie startpunt als het ware :-), alsnog van harte proficiat met jullie aankomst in Santiago. Wat een reis!! Graag horen wij binnenkort een keer alle verhalen om er een mooi stukje over te schrijven in ons parochieblad. Alvast een goede terugreis gewenst.
    Vriendelijke groet Ineke
  12. Lieneke:
    Hoi Stef,

Je liet me wel in spanning, want ik wist van het plan van Jane.
    Wat een stoere zus heb jij, omdat ze een week van de grens naar jou toe liep. En super stoer dat jij de fietsreis hebt volbracht met alle stempels en een mooi besluit van de reis.
    We zagen elkaar een keer bij mij thuis in Utrecht op een verjaardag van Jane. Wij zijn allemaal een aantal jaren ouder. Het allerbeste.
    Lieneke
  13. Mat Knaapen:
    11 juni 2015
    Practig. De Camino maakt inderdaad veel los. Bij vrijwel iedere pelgrim, ieder op een eigen manier.
    Het wierookvat zwaait alleen als er voor betaald is (en in het weekend); jammer dus. Maar kijk om te weten wat jullie misten op:

Hetzelfde geldt voor Finisterre/Fisterra:

Goede thuisreis!
    Mat Knaapen
  14. Andrea Poorthuis:
    12 juni 2015
    Topprestatie! Gefeliciteerd :)))
  15. Helmut:
    13 juni 2015
    henk en stef GEFELICITEERD, een topprestatie!!