Dag 14 Romagnano - Brentino 69 km

4 mei 2017 - Brentino Belluno, Italië

De tweede nacht in de tent, het opzetten ging al veel sneller. Het inrichten trouwens ook, want hadden we bij de vierpersoons blokhutten nog wel eens last van onze 20 tassen met inhoud, nu is iedereen koning over zijn eigen tent en de daarbij behorende kledij en overige zaken en benodigdheden. Ben je dus iets kwijt, hoef je alleen je eigen tent maar leeg te schudden, haha! We kwamen gisteren droog aan en ook de nacht verliep droog.  Ook vroeg in de ochtend scheen het zonnetje, maar allengs begon de hemel vanuit het zuiden te betrekken en begon het te regenen. Dan maar eerst ontbijten. Dit hadden we bij onze camping bijgeboekt voor een prima prijsje. Het ontbijtbuffet zag er anders uit dan we gewend waren, maar wij waren aangenaam verrast. Het grootste gedeelte van het buffet bestond uit diverse taarten en cakesoorten. Op onze tafel stond een mandje stokbrood. Tja, de keuze was snel gemaakt. Inmiddels hield het op met regenen en hebben we onze spullen ingepakt. Op weg naar Brentino, naar een minicamping bij een wijnboer. De reservering laten maken door de campingeigenaar en daar gingen we. Het weer varieerde enorm in het grote dal van de Brennerautobaan. Menigeen van jullie zal deze route gereden hebben op weg nar het Gardameer, Venetië, Verona of naar de Toscane. We konden afwisselend fietsen met lange mouwen, korte mouwen, korte of lange broek en met of zonder regenjas. Toen het heel dreigend werd hebben we de stad Rovereto bezocht. Een bijzonder oud centrum met een wirwar aan kleine straatjes, onderdoorgangen en kleine pleintjes. Zelfs de politieauto’s waren hierop aangepast, want we zagen een Fiat Panda als politieauto, haha, lekker makkelijk in die bijzonder smalle straatjes. Ook hebben we hier een prachtige kerk bezocht. Toen begon het te plenzen en wij snel een plaatselijk cafeetje in voor een bakkie koffie. Hadden ze verkeerd begrepen want we kregen espresso. Brrrrr, wat sterk. Bij onze tweede bak vroegen we dus om een grotere kop koffie. We kregen een dubbele espresso, dubbel brrrr! Ook maar wat gegeten hier, want het hield maar niet op te regenen. Keuze genoeg van de kaart, maar met handen en voeten werd uitgelegd dat de keuze zeer beperkt was. Uiteindelijk kregen we een diepvriesmaaltijd, half verwarmd met een magnetron, maar wel effe wachten, want ze hadden maar 1 kleine magnetron! Gelukkig klaarde het weer op en konden we door. De route was afwisselen vlak langs de Adige, de autobaan met zijn geraas of door de wijnvelden. De appelplantages hadden we inmiddels achter ons gelaten. Mooi begroeide bermen langs het fietspad met paarse Salie, bloeiende klaprozen en eindeloze rijen bloeiende acacia’s. We troffen alweer een herder die met schapen langs de dijk van de Adige liep. Gisteren troffen we er ook al een met als begeleiding een hond en een loslopend paard. Het paard liep alle kanten op, de hond bedelde bij ons om koek en de herder schreeuwde zich de longen uit het lijf. Hielp niet veel, want de schapen, lammeren en geiten liepen ook alle kanten op of waren gewoon achtergebleven! Gelukkig hield het op met regenen en konden we flink opschieten. De dorpjes en huizen veranderen ook langzaam maar zeker, meer Italiaans. We zien prachtige oude kerkjes waarvan je verwacht dat Don Camillo er zo  uit komt lopen.
Wel was het een puzzel om de eindlocatie te vinden, deze stond namelijk niet helemaal goed in het boekje. Nu we op onze plek zijn zijn we weer blij dat we zo’n prachtige plek hebben bij een wijnboer. Het eerste flesje hebben we al geproefd!
Namens allen Jan.
De vogels van vandaag. Bonte Kraai, Koekoek, Europese Kanarie.

1. Marloes:
    4 mei 2017
    Ha mannen, leuk om te lezen! De tenten zijn dus toch opgezet. Veel plezier het laatste stuk, ik ben inmiddels in Regensburg & heb ook flink wat water gehad. Vanavond lekker in een bed slapen, morgen verder richting Oostenrijk!
    Groetjes vanaf de fiets, Marloes (madeloes.wordpress.com)
  2. Ben de Tukker:
    5 mei 2017
    Heren ! Mag ik u erop wijzen dat u de km-afstand die u gefietst heeft, moet opgeven ! Die mis ik de laatste 2 dagen ! En volgens Google Maps is die totaal 112 km geweest, zo'n 60 km per dag dus slechts !
    Maar he mooie verhalen, gewoon jaloers !
  3. Fam. Geerts:
    5 mei 2017
    Jongens, wat een prachtige verhalen. We volgen jullie elke dag! Fijn dat het ook zo goed gaat. Vooral genieten! Groetjes Fam. Geerts
  4. Willemien haasjes:
    5 mei 2017
    Prachtig verhaal weer .Ja als je van super sterke koffie houdt zit je daar goed.Het ontbijt zag er goed uit. Veilige reis mannen!
  5. Hans Reitsma:
    5 mei 2017
    Hoi mannen, een tip naar aanleiding van de sterke espresso die jullie brr vonden: op pag. 15, linkerkolom, 2e alinea in mijn boekje leg ik uit welke soorten koffie er zoal gedronken worden in Italië. Ze zijn echt niet allemaal zo sterk als espresso!
  6. Cisca en Lisa:
    5 mei 2017
    Stef en Henk zo kom je ver van huis op de sterke koffie. Bedankt voor de mooie verhalen. De KM doen er niet toe. Gewoon gezond en met plezier overkomen. Groeten uit een nog koud Losser.
  7. G Veger.:
    5 mei 2017
    Hallo stoere fietsers. mooi reisverhaal.mooi om te lezen en op de hoogte te blijven waar julie zijn inde bergvennen is brand geweestte. ter grote van 4 voetbal velden.en over de kerk die jullie zijn wezen bekijken in Losser staat er ook een ha ha.
    verder een prettige reis en hou de zon zei Gr G.Veger.
  8. LW Hassing:
    6 mei 2017
    Jullie schieten al mooi op, hier blijft het te koud, vandaag wel de eerste 5 Gierzwaluwen over het Ringstation, een week later dan vorig jaar.
    Heb op Sardinie ook een paar keer espresso gedronken, met veel suiker ging het nog.
    Nog een mooie tocht toegewenst.
  9. Ron Waanders:
    6 mei 2017
    He Jos en beste maten,
    Geweldig om te lezen hoe het gaat!
    Het schiet al mooi op zie ik. Veel succes de laatste dagen!
    Ik blijf met interesse lezen.
    Groeten Ron, Gea & Gerard ☀️