Dag 16 rustdag in Verona (wandelen)

6 mei 2017 - Brentino Belluno, Italië

Vanmorgen gewekt door de koekoek en de wielewaal. Echter, deze waren zo vroeg dat we besloten ons nog maar even om te draaien op onze eerste rustdag. Ondertussen toch nog eerst een paar spetten op het tentdoek. We hadden gehoopt op een volledig droge, warme dag, maar dat bleek een illusie. Toch was het bij het opstaan heel redelijk weer, zodat we ons ontbijtje buiten konden eten met het gezicht op Verona. Daarna maar eerst even rustig onze spullen wassen en een plan de campagne maken voor deze dag. We besloten de stad Verona te gaan bezoeken en o.a. een aantal grote kerken te bezichtigen. We hadden gisteren een 4 rittenkaart gekocht voor de bijzondere kerken in Verona. Vanaf de camping heel veel trappen afgedaald om bij de binnenstad te komen. De eerste kerk die we bezochten was de Duomo, een schitterende kerk. Hier kun je wel uren rondkijken, maar wij als vroegere misdienaars zijn kerken gewend en besteedden iets minder tijd. Wel verbaasden we ons over de prachtige fresco’s en altaren. Wat een pracht en praal uit vroegere tijd. Daarna een rondwandeling door de binnenstad. Geweldig gebouwd en zeer goed onderhouden. We waanden ons in de tijd van Romeo en Julia. Maar ja, welk balkon van de honderden balkons die we zagen was het? We besloten ons daar maar niet verder meer in te verdiepen en te genieten van elk straatje waar we doorheen liepen. Wat een drukte in de stad en wat een gekakel door elkaar. Gidsen stormden met hun volgers door de nauwe straatjes en soms konden we een paar flarden Duitse uitleg volgen. Er schijnt zich heel wat afgespeeld te hebben in Verona! Uiteindelijk kwamen we bij de Arena aan. Nog in hele goede staat en nu weer in gebruik als plaats voor een grote opera. Rondom de arena stonden talloze kraampjes met streekproducten. Uiteraard veel van dat lekkers geproefd zoals streek kaas (bijzonder lekker, maar sterk!!!), salami, diverse soorten fruit en wijn. Toen weer op zoek naar de volgende kerk uit het rijtje en weer een schitterend interieur. Al slenterend door de volgende straatjes viel ons op dat er veel winkels in de oude panden zitten die afwisselend tassen, schoenen, parfum, merkkleding, juwelen en horloges verkochten. Gelukkig niet de eenheidsworst van onze steden met allemaal dezelfde ketens. Nog even een echt Italiaans hapje gegeten en weer terug naar de camping alwaar we overleg hadden over het avondeten. Ja, we passen ons aan en eten meerdere keren warm per dag, haha! Zoals al gezegd was de droge dag een illusie en het begon weer flink te regenen. Toch bood Stef zich aan een supermarkt op te zoeken en de inkopen te doen, wat een bikkel! Nadat Stef terug was een lekker avondeten gemaakt en deze avond afgesloten met koffie. Hoe anders was dat gisteren toen we nog lang gezellig zaten te kletsen met buitenlandse reisgenoten tot uit het verre Japan. Met deze knaap hebben we heel wat afgelachen en vanmorgen hebben we hem met zijn allen uitgezwaaid. Daarvoor moesten wij hem nog even helpen met foto’s van hem maken met een doek waarop hij met klittenband “happy birthday” geplakt had. Foto gemaakt en in een flits veranderde hij de tekst in een Japanse spreuk. Daar keken we van op, wat inventief. Wij zijn uitgenodigd om in Japan te komen fietsen……