Dag 22 Romita - Casciano 71 km 12 mei

12 mei 2017 - San Cassiano, Italië

foto's volgen,

Vanmorgen begonnen met een frisse start. Het was prachtig fietsweer en we moesten afscheid nemen van onze mooiste camping plaats tot nu toe. Omstreeks 08:30 uur begonnen we vol frisse moed aan ons volgend dagavontuur. De eerste kilometers van de route kenden we al gezien we ons eten de avond ervoor in het gelijknamige dorpje als de camping Romita hadden genuttigd. Even later begon het alweer, de eerste hellingen bieden zich aan, klimmen tot er  geen eind aan kwam. De eerste helling was 9 tot 10% en dat was voor ons ondanks onze kilometers erg zwaar. De spieren koud, zelf nog in een stemming het gaat wel vandaag. Maar ook dit is voor ons allen gelukt. We fietsten de gehele morgen bergje op en af met overal prachtige uitzichten, de een zwaarder dan de ander. Je kunt niet overal stoppen om alle uitzichten op foto vast te leggen. Na een uur fietsen hadden we zonder oponthoud amper 12 kilometer afgelegd. Met regelmaat amper 6 km per uur op de teller. Maar dit wisten we, in het routeboekje staat elke helling omschreven (dachten we). Na enkele uren klimmen en dalen kwam voor ons het hoogtepunt van de dag in het zicht. Siena, een plaats waar we gezien alle verhalen (Alphons en Maartje) veel van verwachten. En inderdaad, het was prachtig. De plaats was vele malen mooier dan verwacht en voor ons mooier dan de overige grote steden die we gezien hadden. Het hoogtepunt in deze stad was wel de Duome Siena en het Campo plein (Piaza). Daarna even aan een carabinieri gevraagd en binnen een  kleine vijf minuten zaten we op onze vertrouwde Reitsma route. Hans tot nu alles perfect omschreven. Na Siena veranderde het landschap, de indrukken werden totaal anders dan de inmiddels gewende Toscaanse omgeving. Het gebied werd meer glooiend en opnieuw prachtige vergezichten. De wijnstreken veranderen langzaam in graan gebieden. Je ziet het continu in het landschap, de wijziging naar een voor ons opnieuw nieuwe omgeving. Na deze indrukwekkende start gingen we op zoek naar onze volgende overnachtingsplaats. Na ongeveer twintig kilometer na Siena stond er in het route boekje netjes omschreven, bij splitsing LA. Voor camping RD na drie kilometer en volg bordje camping, klimmetje. Nu dit laatste hebben we geweten, extreem klimmen maar de locatie werd dubbel beloond. Het was verreweg de mooiste camping locatie in de omgeving. De camping was nog in opbouw gezien het seizoen voor hun nog moet beginnen.  Het uitzicht vanaf deze locatie is overweldigend. Echt de top van de omgeving. Helaas konden wij hier niet optimaal van genieten gezien het weer veranderde. Opnieuw na een redelijke dag begon het te betrekken, en op dit moment regent het licht. Hopelijk gaan we eindelijk mooie  Italiaanse dagen tegemoet en kunnen we onze laatste week nog genieten van een prachtig Italiaans klimaat.
Tot een volgend verslag namens allen Henk

1. Herman de boer:
    12 mei 2017
    Ja jan sienna is een stad .els en ik zijn daar vorig jaar geweest echt heel mooi.en nog een mooie laatste week .gr els en herman
  2. Johan en Rita:
    12 mei 2017
    Jullie verslag elke avond blijft ons boeien!
    Knappe prestatie! Hartelijke groeten en hou je taai!
  3. Paul Hendriks:
    13 mei 2017
    Ik heb heel veel bewondering voor jullie. Mooie verhalen komen tot ons. Nog even volhouden en dan kan je de Paus begroeten.
  4. Cisca en Lisa:
    13 mei 2017
    Mannen goede morgen. Het weer wordt beter. Het kan gewoon niet altijd wisselvallig blijven. Houd moed. Rome komt in zicht. Henk in heb de vogels gemist. Of deze dag niets gezien? Groeten.