Dag 4 Bad Honnef - Bacharach 24 april 113 km

24 april 2017 - Bacharach, Duitsland

We kunnen deze dag vrij kort omschrijven, het was geweldig, de omgeving werd steeds mooier. De temperaturen gingen omhoog en als toetje een overnachting in een oude burcht boven op een berg.
Tja dat was het in het kort. Vanmorgen op tijd uit ons pension vertrokken voor een rit van ruim 100 km volgens onze berekeningen. Eerst bij de plaatselijke bakker een perfect zoet ontbijtje gegeten om voldoende energie op te doen voor de eerste uren. Vandaag zijn we op de Reitsma route aangekomen. We kunnen dus vanaf nu naast soms de navigatie gebruik maken van de routebeschrijving van Reitsma. Deze hebben we vandaag al vaak nodig gehad. Daarnaast is het schitterend naslagwerk. De eerste bijzonderheid  vanmorgen was bij Remagen. Voor nagenoeg iedereen bekend van de 2e wereldoorlog. De nog aanwezige brughoofden bekeken en een  gedenksteen. We zaten helaas nog aan de Oostzijde van de Rijn, dus we konden het museum niet bekijken. In het volgende dorp Linz voor de 5e keer de Rijn overgestoken waarvan vier keer met een pontje. We zeiden al, we fietsen van Pontius naar Pilatus. Elke keer weer leuk. Vervolgens via Bad Breisig (HOHG bekend) Andernach, hier hebben we een pauze gehad en lekker in een park in het zonnetje koffie gezet op onze branders. Dit was genieten. Via diverse verpauperde dorpen onze reis vervolgd naar zoals sommige lezers opmerkten naar het mooiste gedeelte langs de Rijn van onze route. Het is een enorm verschil hoe de steden dorpen in eens veranderen in luxe plaatsen met prachtige gerestaureerde oude bebouwing. In Koblenz de passage van de Deutches Eck. Dit is waar de Moezel in de Rijn stroomt. Hier was het op het plein bij het meters hoge standbeeld van Kaiser Wilhelm die uitkijkt over de Rijn al behoorlijk druk. Met het prachtige weer vandaag liepen vanaf hier de terrassen vol. Door onze ruime algemene interesse voor zowel bijzonderheden in de natuur, als voor een stukje geschiedenis en bouwwerken,  (immers 4 personen) moeten we de tijd ook in de gaten houden. Soms moeten we behoorlijk door trappen om niet te ver achter lopen op onze voorgenomen routeschema. Uitloopdagen zijn er maar zijn we nog zuinig op met al het moois wat we volgens insiders nog te goed hebben. Na Koblenz kwamen alle bekende mooie plaatsen voorbij. Bij velen natuurlijk een rondje gemaakt. In Boppard nog geluk gehad, er was een afsluiting van de Rijnkade en fietsers moesten via de binnenstad. Op een gedeelte mocht je niet fietsen. Gezien er nog nagenoeg niemand liep half fietsend steppend de straat door tot er een Politiepatrouille langs kwam. De jonge agent wilde zijn boekje al pakken maar gelukkig maakte de oudere er een grapje van. In ieder geval verder lopen. Vervolgens via de plaatsen Bad Salzig, St Goar en daarna de bekende Loreley. Helaas heeft ze voor ons niet gezongen. Van de andere kant ook goed, want we moeten met onze zware tassen al genoeg uitkijken om geen ongelukken te krijgen. Prachtig om deze omgeving nu eens vanaf de fiets te zien. Na de passage van Oberwesel kwamen we op het eindpunt van vandaag Bacharach. Hier hadden we vanmorgen een Jeugdherberg besproken. Echter bij ons was niet bekend dat deze in een oud kasteel boven op een berg lag. Wat een klim. Vanuit De prachtige plaats Bacharach een klim via een mooi langzaam oplopende weg. Echter de laatste 750 meter van deze klim waren ruim 16 % met uitschieters naar 18 %. Dit was te veel voor ons allen. Dus een gedeelte lopen. Normaal had dit misschien wel gelukt maar aan het eind van deze inspannende dag (wind tegen) was het net iets te veel. Maar wat een beloning kregen we. Een oude burcht verbouwd naar een JHB is een uitdaging en gelukt. Zoals je in de bijgaande foto’s kunt zien is het uitzicht geweldig. Of je nu buiten zit, in je kamer, de gezamenlijk ruimte of het toilet. Van alle zijden echt geweldig. We hebben voor de vogelaars nog wel een paar meldingen.
Een Waterspreeuw, een Grote Gele Kwikstaart, 2 x Zwarte Wouw, Torenvalken en in Koblenz opnieuw Halsbandparkieten. Wat ons verder opviel was de opkomst van Japanse duizendknoop. Dit zal een probleem worden ook in Duitsland.
Het blog wordt door twee personen geschreven met natuurlijk input van allemaal.
Groeten, Stef, Jos, Jan en Henk

Ps opnieuw slechte verbinding. Foto's volgen zsm.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tonnie en Annie:
    24 april 2017
    Prachtig om jullie reisverslag te lezen!!!!!!
    Goede reis verder en veel succes en plezier samen.
  2. Astrid:
    24 april 2017
    Nou, Kees zat er al op de wachten: de Japanse duizendknoop, haha.
    Grapje ;) Volop genieten zou ik zeggen!
  3. Ben de Tukker:
    25 april 2017
    De klim naar die schitterende jeugdherberg is wel de steilste op de hele route ! Jammer dat ik met Streetview jullie in Duitsland niet volgen kan, wel enkele mooie foto's van de burcht op Maps. Ik mis nog wel de culinaire details. Genieten mannen !
  4. Wilma:
    25 april 2017
    Hebben jullie het laatste uur van Willem Hoveling nog gevonden in Bacharach:)?
    Succes allemaal!
  5. Thea Elfrink:
    25 april 2017
    Een geluk dat de Lorely niet voor jullie heeft gezongen. Je merkt het zelf ook al op: Jullie moesten goed opletten vanwege de zware tassen. Menig schipper lette vroeger niet op en kwam mede door de schoonheid en de betoverende stem van de Lorely om in de sterke stroming. Veel geluk en succes bevoorrecht kwartet.
  6. Helmut:
    25 april 2017
    super al die reisverhalen van jullie ,en henkik hou het hier wel in de gaten haha
    succes en vele mooie fiets kilometers
  7. Ria Sickman:
    25 april 2017
    Het was weer een mooi reis verslag
    Heel mooi geschreven wens nog mooie km toe
  8. Gea Gerard:
    Weer n' mooi verhaal, geniet ervan Veelplezier gr Gerard Gea
  9. Uwe:
    25 april 2017
    Mannen, weer een prachtig verhaal. Voor ons helemaal leuk omdat we de omgeving goed kennen. Fijn dat jullie er zo van hebben genoten en dat de weergoden jullie welgezind waren. Is toch mooi dat er zoveel wegen naar Rome leiden. Dan kun je namelijk de mooiste route uitzoeken. We wensen jullie ook morgen weer een fijne dag en lezen graag het volgende verslag.
  10. Angelique Lamme:
    28 april 2017
    Heren wat een prachtig verslag en mooie Moezelfoto's.
    leuk om bekende te zien door jullie ogen.

goede reis verder!