Dag 2 Gennip - Postel 10-05

9 mei 2015 - Postel, België

Vanmorgen na een redelijke nachtrust (alles moet wennen) zijn we omstreeks 09:45 uur vertrokken vanuit Gennip. We hebben opnieuw van Hans R een track gekregen. Voorlopig de laatste gezien we vanaf morgen op de Sweerman route zitten. Bij vertrek was het nog redelijk met de wind. Maar in de loop van de dag een straffe 5 tot 6 pal tegen. Dan maar een kleiner verzet en langzamer fietsen. Dit weten we en hoort er allemaal bij. Via diverse mooie Brabantse dorpen, en een minder mooi stukje Nederland “De Peel” (onze mening) aangekomen in Nuenen. En hier had Hans natuurlijk aan gedacht. Wie kwamen we daar tegen, jawel Vincent Van Gogh himself. De foto’s laten dit mooi zien ( komen later i.v.m verbindingen). Nuenen hebben we even bekeken en dit dorp draait op Van Gogh. Erg druk met toeristen. We hebben onze weg vervolgd naar de volgende verrassing van Hans R. Jawel volgepakt midden door het centrum van Eindhoven. Ook gelukt en veel gezien. Hier hadden we geluk er vloog luid roepend een Slechtvalk om de kerktoren van de Sint Catharinekerk. We hebben onze route vervolgd door de mooie Kempense bossen net over de grens in België. Midden in het bos staat een grote gedenksteen die er geplaatst is door de fam. Mol en Postel september 2003-2006. Deze steen is geplaatst voor de omgekomen bemanning van een RAF Lancaster 1. Dit vliegtuig is hier in juni 1944 door de Duitsers neergehaald. Ook hier hebben we enkele foto’s van gemaakt. Maar zoals altijd zat het mooiste voor ons aan het eind. Drie kilometer voor onze eindbestemming kwamen we bij de bekende Abdij van Postel. Hier hebben we de tijd genomen om indrukken op te doen. Wat een prachtige Abdij. Het infopunt kon ons niet aan een stempel helpen voor ons pelgrims paspoort. We hebben onze stoute schoenen aangetrokken en gewoon aangebeld bij de Abdij hoofdingang. Een vriendelijk Belgisch meneerke deed hier open en vroeg wat we wilden. Stef heeft netjes gevraagd of we ook een stempel konden krijgen in ons pelgrimspaspoort. De vriendelijke man verdween en kwam terug met een geestelijke. Dit bleek de huidige abt van de abdij van Postel te zijn, abt Frederic Testaert. Hij is de 19e abt van deze abdij. We moesten mee naar binnen en kregen van de abt het door ons gevraagde stempel. Oude tijden herleefden bij ons bij het zien van deze abt. De man deed ons denken aan de tijd dat we nog samen misdienaar en acoliet waren. Helaas kon de man geen tijd meer vrij maken om ons meer zien te laten, gezien hij een kerkdienst moest houden. Enkele kilometers later zijn we moe op onze camping Familiestrand aangekomen. Genoeg voor vandaag. We drinken nog een paar wijntjes en kunnen na de vele kilometers tegen de wind in stoepen goed slapen. Tot een volgende keer.

1. Astrid:
    9 mei 2015
    en zo heurt het! Niet te vroeg vertrekken en bij aankomst even acclimatiseren met een wijntje - het echte pelgrimsbestaan ;)
  2. Annet:
    9 mei 2015
    Weer een mooi verslag! Top... en Stef lekker nog vaker die stoute schoenen aantrekken...het heeft jullie nu alweer een speciale ervaring opgeleverd! Fijne dag morgen!
  3. Uwe:
    9 mei 2015
    De eerste 2 dagen al fietsend ploeteren en inspirerende gebeurtenissen en verhalen zitten er alweer op. We denken veel aan jullie en af en toe zouden we graag even met jullie al deze spannende momenten mee willen beleven. Geniet nog even van jullie welverdiende wijn en veel plezier morgen. Groetjes van Uwe en Therese.
  4. Mat Knaapen:
    9 mei 2015
    Ho, ho, jongens. Wat lees ik:'een minder mooi stukje Nederland “De Peel” . Dat moet ik ernstig tegenspreken. De echte Peel hebben jullie niet gezien. Fietsen jullie vanuit Gennep via Gemert naar Nuenen, dan zijn jullie op circa 500 meter afstand bij mij langs gekomen. Maar toegegeven, Twente met de Holterberg is ook mooi.
    Mooie abdij in Postel en lekker bier hebben ze ook. Nu door Vlaanderen richting Mechelen. Mooie stad net als Aalst.
    Goede reis!
  5. Adrie A3:
    9 mei 2015
    Lijkt me dat jullie met zoveel natuurlijk geweld tegen wel een paar!! flinke pinten Abdijbier verdient hebben . Je kunt, als je tenminste zuinig bent met jullie dorst, na de tocht natuurlijk ook even langs Denekamp komen om een mooi Othmarbier te proeven. Maar drink nu niet teveel en Vaga con Dios. Stef je hebt een heel mooie Jacobsschelp aan de fiets gehangen. Waar heb je die gebietst?: Zeker van een van je oude duikmaten. Heb je voor de kruipsnelheid ook kruipolie mee genomen?
  6. Wynand Koekkoek:
    9 mei 2015
    Zwaar dagje mannen, dat hoort er ook bij hoor. Leuk die slechtvalk. Morgen zal het ook warmer zijn. Lekker!
  7. Jane Hollander:
    9 mei 2015
    Mooi verslag. Ik ga jullie elke dag volgen en zal ook elke dag een beetje jaloers zijn.
    Die jacobsschelp, die mag je officieel pas aan je fiets hangen als je er geweest bent. Niet dat iemand zich daar iets van aantrekt. Tegenwoordig identificeer je je ermee als Santiagoganger.
  8. Jan:
    9 mei 2015
    Haha, dat Stef de klok heeft laten luiden bij de abdij verbaast mij geenszins. In het verleden was hij daar ook al heel goed in! Mooi dat die oude tijden herleefden. Weer een topverhaal van jullie! Geniet van je vervolg door België!
  9. Marc Eenkhoorn:
    10 mei 2015
    Leuk man dat het zo goed gaat. Geweldig om de verhaaltjes weer te lezen. Kan.me nog herinneren dat je schreef, het zal niet zo lang en uitgebreid worden als bij A en K. Nou je doet niet minder. Mooie ervaring lezen we. Toppie! Ga zo door!
  10. B.j. noordkamp:
    10 mei 2015
    geweldig verhaal weer, bedankt, succes met het frans, jullie toptaal op school. aj plat kunt verstoat ze oe overal, alleen nich in frankriek.
  11. Jelle en Cisca:
    10 mei 2015
    Volgen met belangstelling jullie reis. Wat zouden wij dat ook graag willen. Volgende week gaan we zelf op fietsvakantie in Noord-Duitsland. Nemen laptop mee om jullie reis te blijven volgen.
  12. Gerard smudde:
    10 mei 2015
    Leuke ervaringen. Terug in de tijd lijkt het soms. Veel plezier en goed weer. Haendig an. Gr. Gea/gerard
  13. Felix:
    10 mei 2015
    Hoi henk en stef, goed dat jullie de abdij gevonden hebben. Vandaag heerijk fietsen in de zon met hopelijk niet te veel kasseien.gr felix en gerda.
  14. Andrea Poorthuis:
    10 mei 2015
    Wat leuk om jullie te volgen! Succes en veel plezier! :-)
  15. B.Ankone:
    17 mei 2015
    Beste Santiago Pelgrims succes met het door jullie gestelde doel ,krijg weer de kriebels als ik het verslag van jullie lees .Ik heb hem in 2013 ook gefietst van uit Oldenzaal in m'n uppie .Ik wens jullie een Bon Camino!!!!!! P.s. Fietsen jullie de Route Francese? Afz.Bert Ankone