Dag 3 Postel - Denderhoutem 128 km

10 mei 2015 - Haaltert, België

Zondag 10 mei Moederdag, op deze dag waarop alle moeders in het zonnetje worden gezet zitten wij op de fiets richting Santiago de Compostela.. Wel jammer dat dit samen valt evenals dat we enkele verjaardagen en Hemelvaart er niet bij kunnen zijn. Vanmorgen op tijd opgestaan 06:15 uur. Rustig de spullen ingepakt en omstreeks 08:00 zijn we vertrokken vanuit Postel. Even zoeken met de Teasy naar de satellieten en welke kant we op moeten en karren maar. Het was een vliegende start mooi weer wel fris maar droog en dat is toch het belangrijkst. Voordat we bij de de eerste grote plaats kwamen stond er een bord langs het jaagpad langs de Nete met hierop afgebeeld de Jacobsschelp. Nu wisten we zeker dat we op de juiste route zaten. Direct hierachter stond een zitbank met hierop een tekst over de tocht naar Santiago. Voor ons leuk om te lezen. De eerste stad waar we kwamen was Lier. Een schitterende stad met een prachtige kerk. Het is de grootste kerk van Lier de st.Gummariskerk. Voor ons onbekend maar indrukwekkend. Toeval of niet maar opnieuw een slechtvalk in de toren. Daarna vele kilometers langs het jaagpad langs de Nete gefietst. Dit zijn fietspaden over de dijken langs de rivieren. Mooi was ook hoe hier de weilanden zijn. Allemaal een grote bloemenpracht wat we bij ons helaas bijna niet meer zien. Het kon zo een foto zijn van de actie “red de rijke weide”. Aan de Nete werden we verder nog even op gehouden door een mooi groot landhuis. Dit bleek in de eerste wereldoorlog een cruciale locatie te zijn geweest om de Duitse troepen de doorgang naar Antwerpen tegen te houden. Het gebouw was het laatste bolwerk nog in handen van het Belgische leger de “Hof van Ringen” Dit is destijds niet gelukt. Onze volgende locatie was Mechelen. We waren hier net voor de grote jaarlijkse processie, hierbij wordt de binnenstad afgesloten. Jammer maar we kunnen niet alles meemaken. In Mechelen hebben we nog even de Sint Romboutskathedraal met bijhorende Romboutstoren bekeken. Sinds 1559 zetelt hier de aartsbisschop. De toren is nooit afgewerkt met hierin twee beiaarden.. Het kan in België niet op met indrukwekkende kerken. Verder hebben we Mechelen bekeken zolang de straten nog toegankelijk waren. Via de Brusselse poort hebben we Mechelen verlaten. Later kwamen we kilometers lang op de Leirekensroute dit is een prachtig fietspad over een oude spoorbaan. Halverwege staat er een Santiagozuil waarop staat vermeld het aantal resterende kilometers naar Santiago. Dit is natuurlijk afhankelijk welke route je rijd. Voor ons gaat dit zoals het nu is niet op. Wij nemen een andere Pyreneeën col. Na deze zuil kwamen we bij een oud station wat nu een horeca gelegenheid is. Navraag door ons waar de camping was bleek deze er niet meer te zijn. Na veel vragen en zoeken wist niemand een camping. Het routeboekje van Sweerman geraadpleegd en er zou een camping zijn in Denderhoutem. We hebben toen besloten om de rit van vandaag maar te verlengen. Toen we onze fietsen hier in de rekken plaatsten zagen we twee fietsen geheel bepakt en voorzien van de Jacobsschelp. Hier troffen we Henk en Kiny. Een stel uit hoogkerk (Groningen) zij waren op 29 april uit hun woonplaats vertrokken. Beiden zijn 65+ en geweldig hoe zij deze tocht beleven en ondernemen. Ook zij misten de camping. Wij hebben hun uitgelegd waar eventueel een volgende mogelijkheid was, wel 25 km verder. Voor hun was dit wel een extra uitdaging gezien zij per dag ongeveer 50 km afleggen. Dit werd nu dus 75 km. Wij hebben onze route over de Leirekensroute vervolgd en kwamen in de buitenwijken van Aalst. Deze plaats zal ongetwijfeld weer een prachtig plein en kerk hebben maar helaas we moesten verder. We hebben onze route vervolgd via een schitterend jaagpad langs de Dender. Bij Liederkerke hebben we de route verlaten en zijn naar Denderhouten gefietst waar een camping zou zijn. Deze hebben we gevonden en het is de mooiste camping tot nu toe. Perfecte plaats voor de tenten. Zeer goed sanitair, en ook de nodige moderne media is hier aanwezig. Toekomstige Santiagogangers deze locatie is perfect, Camping Reamerik. Voor nu is het voldoende tot een volgend verslag. We zijn afhankelijk van de verbindings mogelijkheden op locatie. Tot nu toe redelijk.
Welterusten.

1. Kees:
    10 mei 2015
    Wat een genot om te lezen! Goeie dag, ook vandaag weer. Jullie Camino gaat als een droom. Buenas noches.
    Kees
  2. Jan:
    10 mei 2015
    Al weer een mooi verhaal Stef en Henk. Mochten jullie niet voorop in de processie als pelgrims? Heb het net even op Google Earth jullie route bekeken. Morgen over "de muur van Geraadsbergen"? Voor jullie geen probleem, denk ik. Mooie foto's! Veel succes morgen! Denk dat jullie dan misschien al wel in Frankrijk zitten en dan gaat het tot nu toe heel voorspoedig!
  3. Lammie:
    10 mei 2015
    een mooi verhaal en foto"s leuke ervaringen opgedaan hoop dat de weergoden jullie ook zal belonen .
    kijkuit naar het volgende (positieve) verslag.
    succes
  4. Annet:
    10 mei 2015
    Alweer een mooi reisverslag...jullie overtreffen jezelf nu al! Tot nu toe elke dag.Top! Leuk ook dat jullie reizigers hebben ontmoet met hetzelfde doel als jullie maar dan net even iets anders. Morgen staat er weer een zonnige dag op het programma. Heel veel succes en weer genieten! Slaap lekker. Groetjes
  5. Jane Hollander:
    10 mei 2015
    Heel mooi om het verslag te lezen. Ik blijf jullie volgen. Ben wel benieuwd hoe het met de nachtrust is in de tentjes. Niet te koud?
  6. Miriam Reehuis:
    Henk en Stef,
    Geweldig om jullie verslagen te lezen.
    Ik kijk al uit naar de volgende!!
    Groetjes
  7. Wynand Koekkoek:
    Hoi Henk en Stef,
    Jullie zitten vast al weer op de fiets. Maak er weer een lekker dagje van en dat zal vast wel weer lukken. Destijds fietsen wij wat oostelijker maar uiteindelijk kwamen we ook in Santiago.
    Lekker doorgaan mannen, het wordt met de dag leuker is mijn ervaring.
  8. Truus Morshuis:
    11 mei 2015
    Supper dat je was al aan de lijn hebt, Els heeft je goed opgevoed !!
  9. Gerard veger:
    Stef en Henk
    Mooi om jullie reis te volgen als jullie terug zijn danzijn jullie een
    ervaring reiker die jullie niemand meer af kan nemen.
    en moeederdag bij wolters hebben ze bloemen genoeg.
    ik wens jullie verder een goede reis veel gezondheid
    woensdag ga ik voor een paar dagen naar zwitserland
    gr g.veger.
  10. Felix:
    11 mei 2015
    Fijn dat alles lekker verloopt. Veel succes verder en geniet van alle moois.
  11. Jan wolters:
    11 mei 2015
    Stef en Henk een goede misdienaar volgt het pad van de kerk haha
  12. Jelle en Cisca:
    11 mei 2015
    Erg leuk hoe jullie ons laten genieten van jullie tocht. Vooral de paden langs de rivieren en de prachtige bloemen lijken ons heerlijk om te fietsen. Ook leuk de ontmoeting met het Groningse echtpaar. Stoer dat jullie die 25 km naar de camping er zo maar bij deden. Hopelijk houden jullie het in ieder geval droog. Nog veel goede kilometers en we wachten weer op het volgende verslag. Groetjes van ons
  13. Mat Knaapen:
    11 mei 2015
    Morgen naar Cambrai. Maar eerst de Muur van Geraardsbergen.
    Er is in Cambrai een kroeg annex pelgrimshostal 'Le (of Au) Taximan'. In de buurt van het station.

Met z'n tweeën op 1 kamer: 40 euro ongeveer. (denk ik).

Frankrijk!
    Bonne route