Dag 4 Rumegies 11-05 94 km

11 mei 2015 - Rumegies, Frankrijk

Vandaag 11 mei een zware maar bijzonder mooie tocht gemaakt. Vanmorgen laat vertrokken uit Denderhoutem 09:30 uur. Afscheid genomen van Kiny en Henk, zij fietsen iets minder kilometers vandaag dan wij ons hebben voorgenomen. Misschien dat we hun terug zien en anders horen of lezen we  wel hoe hun tocht verder is verlopen. We zijn er wel achter dat je niet zo veel kunt plannen want het komt toch niet uit. Alles loopt elke dag anders dan voorgenomen. Doordat we gisteren een camping hadden een eind vanaf de route kwamen vanmorgen deze kilometers er weer extra bij. De eerste stad waar we na 8 km kwamen was gelijk raak. Hier stond een kerktoren die van veraf scheef stond. Het bleek de toren te zijn van de Onze Lieve Vrouw Hemelvaartkerk te zijn in de plaats Ninove. Een van de grootste barok kerken van Vlaanderen. Het ene altaar was nog mooier dan het ander. Mocht je ooit in de buurt van Ninove komen breng een bezoek aan deze kerk. Dit mag je niet missen. We wilden hier een stempel halen maar de Deken was helaas niet thuis. Na deze kerk langdurig bezocht te hebben, hebben we onze route weer opgepakt bij de rivier de Dender. Opnieuw ruim dertig kilometer mooi langs de kronkelende rivier gefietst. Je komt langs alle plaatsen uit Vlaanderen die je kent van het wielrennen. Je kunt je niet voorstellen hoeveel Belgen gewoon op maandagmorgen hun ommetje in deze regio maken. Opnieuw alle weilanden in een kleurenpracht van bloemen. Het vee dat je in deze regio ziet zijn bijna uitsluitend dikbillen. De overgang tussen Vlaanderen en Wallonië (taalgrens) zie je in echt alles terug. In bebouwing, onderhoud van wegen, weg-bewijzering en veel zwerfvuil in de steden.  Ook de rommel op boerenerven plaatsnaam borden etc. Het is niet te begrijpen dat dit allemaal onder een regering hoort. Bij het binnenrijden van Wallonië gingen we door een totaal andere omgeving. Zeer veel akkerbouw, veel graan en aardappelvelden. De gehele dag het prachtige gezang van de Veldleeuwerik. Allemaal opnieuw zaken die ons mooie Twente nagenoeg verdwenen zijn. Het fietsen werd ook moeilijker. Veel korte maar steile klimmetjes. Enkele van twee tot drie kilometer. Alles samen, veel klimmen, meer kilometers dan gepland, erg warm (28 graden)en natuurlijk die harde ZW op de kop. Maar toch een prachtige dag. Onderweg hebben we aan de straat “Rue Saint-Jacques” onder het bordje Compostela pauze gehouden. Op ons camping gaspotje hebben we een kop heerlijke soep gemaakt.  Aan het eind van de route reden we nog door een oude industriestad Tournai. Hier hebben we even een terrasje gepakt vanwege de warmte en dorst. Na deze stad hebben we opnieuw lange tijd langs een rivier gereden nu de Schelde. Enkel kilometers na afbuiging van de rivier passeerden we de Belgisch Franse grens. Hier nog even een paar foto’s gemaakt en verder gegaan naar onze camping in Rumegies. Het sanitair in de douches is nog ouder dan het badhuis in losser wat gesloopt is in de jaren 60. Maar warm water en helaas in de avond geen verlichting op de camping. We tikken dit verslag bij een camping lampje. Ook wel leuk. Gezien er een zeer slechte verbinding is volgen de foto’s nog.
Tot een volgende keer.

1. B.j. noordkamp:
    11 mei 2015
    geweldig Henk, die verslagen van jullie, nooit geweten dat je dat schrijverstalent bezat. het wordt een heel boekwerk zo. voorspoedige reis verder.
  2. Jan:
    11 mei 2015
    Mooooiiiii verhaal Henk en Stef! Fijn dat jullie zo van de natuur genieten. Frankrijk dus al bereikt, petje af, jullie doen het geweldig. Morgen zullen jullie ook wel langs de duivenlossingsplaatsen komen. Zegen ze allemaal, komt mij goed van pas, haha! Goed dat je nog herinneringen hebt aan het oude badhuis aan de Smitsbreeweg Henk! Kwartje betalen en een warme douche! Veel succes morgen!
  3. Annet:
    11 mei 2015
    Mooi mooi mooi!! En .....dan ook nog iets te mooi weer! :-) Geweldig verslag weer! Heerlijk om mee te genieten! Succes morgen!
  4. Astrid:
    Ah, mooi ! Nu gaan we de plaatsjes herkennen :D
  5. Uwe:
    12 mei 2015
    Alweer een prachtig verslag van hetgeen jullie beleeft hebben. Schitterend hoe de natuurbelevenissen beschreven zijn en hoe het verschil tussen Vlaanderen en Wallonie weergegeven is. Knap dat de Franse grens op dag 4 al overschreden is. Veel fietsplezier op dag 5 en tot het volgende bericht.
  6. Lyda:
    12 mei 2015
    Mooi verhaal weer. Goed bezig. Succes vandaag!
  7. Truus Morshuis:
    12 mei 2015
    Land 4, nog maar een land en jullie zijn er al.
  8. Adrie A3:
    12 mei 2015
    Bonjour Ami's de Saint Jaques; Dank voor de moeite die tot julie mooie verhalen over prachtige, soms eenvoudige zaken en dan weer complexe kerken gaan. Tegenwoordig is het met de frequentie van kerkbezoeken maar pover gesteld. Maar jullie halen het gemiddelde wel naar boven denk ik. Toch hoop ik maar dat je niet ergens een oude maar prachtige pastorie met bijbehorend kerkje vindt en misschien wel een klooster begint. Mocht dat toch zo zijn en dan een bierbrouwer nodig hebt ben ik misschien wel jullie maat. Nog heel veel plezier en binnenkort minder tegenwind.
    HARTELIJKE GROETEN A3
  9. Kees:
    12 mei 2015
    Heerlijk... Geniet ervan... Wij doen dat ook..
  10. Kiny Huizinga:
    10 juni 2015
    Goedemorgen,
    Net jullie site bezocht en al wat gelezen.
    Goede herinneringen aan onze ontmoeting op de camping.
    Hartelijke groet van ons