Dag 8 Conde s- Vesgre 15-05 81 km

15 mei 2015 - Condé-sur-Vesgre, Frankrijk

Het is moeilijk om opnieuw de energie te vinden om een verslag te maken. Toch een poging wagen. Een globaal overzicht van vandaag, overgang van veel akkers naar meer bosgebieden. Ook meer klimmen dan voorgaande dagen. Mat Knaapen schrijft wel n.a.v ons vorig verslag de kuitenbijter is voorlopig geweest in Neonville, maar misschien is hij de klim uit het dal van de Seine vergeten. Drie kilometer lang bijna 6-8 km op je teller. Het leuke was alles voelde goed. Dat is natuurlijk het belangrijkste.
Vanmorgen op tijd vertrokken gezien we gisteren (Hemelvaart) niets konden kopen, op tijd naar bed en redelijk goed geslapen. Om half negen zijn we uit Hénonville vertrokken en gelijk begonnen we na drie kilometer al aan een klim. Dit kwam goed uit gezien het koud was. In een klim kom je wel op temperatuur. We gingen naar het Dorpje Beancon via de C5 een mooie route. Daarna ging het door het afwisselende landschappen richting Gargenville. Opnieuw veel klimmen en dalen. Leuk was de afdaling naar deze plaats, ruim drie kilometer perfecte straat met overzicht. Hier even een test van de fiets gedaan. Hoe gedraagt hij zich in een afdaling met bepakking en snelheid. Met max.  53 op de teller zowel voor Stef als mij alles prima gegaan. We weten nu hoe ver we kunnen gaan straks als de bergen komen. Veiligheid gaat voor alles. Vandaag heb ik mijn was gedroogd achter op de fiets onder de spin, ging redelijk alleen iets verloren. Weer een leermoment. Zoals aangegeven na de overgang van de rivier de Seine kwam er een klimmetje volgens het boekje van Clemens Sweerman naar Mèzieres. Dit was voor ons een redelijke beproeving en stevige klim. Vervolgens ging het opnieuw door afwisselende landschappen met bos en graan. Opvallend was dat we vandaag voor het eerst sinds twee dagen weer koeien zagen. Niet veel, een kudde van 35 stuks blonde d'aquentene, maar voor ons weer opvallend. En natuurlijk de steeds aanwezige bloeiende bermen en weilanden onderweg, dit blijft je boeien. Elke dag weer opnieuw zie je planten of grassen waarvan je denkt “die hadden wij vroeger ook”. Jammer maar misschien zien we die ooit nog terug. Vervolgens gingen we via een stevige klim naar Goussonville. Na deze plaats volgen nog enkele leuke Franse dorpjes waarna we in onze campingplaats aankwamen. Camping “Le Parc de la Mare” 3,5 km buiten het dorp Condé sur Vesgre naast de route was snel te vinden. Na een korte inspectie door Stef was dit de ideale camping voor ons. Niet lux maar alle nodige is er aanwezig. We zitten nu op onze stek met een kop koffie. Inmiddels is onze Belgische fietser Far ook binnengekomen op de camping. We wisselen onze ervaringen uit van de laatste dagen en drinken nu samen een paar biertjes. Vandaag blijkt opnieuw het is niet alleen fietsen en alle moois onderweg bekijken, maar ook een dagelijks deel organisatie. Tent opbouwen, tassen uitpakken, eten maken tent afbreken en alle spullen in de tassen. Alleen deze werkzaamheden zijn voor ons drie uur per dag. Dus op tijd op locatie aankomen is een groot voordeel. Voor vandaag voldoende en morgen een korte rit om Chartres uitgebreid te bezichtigen, tot een volgend verslag.

1. Kees:
    15 mei 2015
    Henk, Stef.... Jullie route is ons in dit stuk onbekend, maar we voelen mee. Het in-en uitpakken zal steeds sneller en automatischer gaan. Die drie uur worden er iets minder.... Maar ze zijn ook een deel vd trip. Geniet ervan!!!
  2. Astrid:
    15 mei 2015
    Ach, over een dag of 2 hebben jullie het ritme te pakken van neerstrijken, boel inpakken en weer vertrekken. Niet te veel van je snelheid verwachten. Die extra kilo's meesjouwen is Echt heel wat anders dan een tochtje in Twente op de racefiets op zondagochtend. Dit is het nieuwe fietsen en wordt voor de komende weken een nieuwe way of life. Succes
  3. Mat Knaapen:
    Grappig 'Maria Hemelvaart'.
    Even uit het katholieke leven: Hemelvaart is de hemelvaart van de met Pasen verrezen Jezus. En daarom is het kort daarna Pinksteren.
    Maria Hemelvaart (maria ten hemelopneming) bestaat ook, 15 augustus. Tot zover uit het Rijke Roomsche leven.
    Ja, ben het Seinedal vergeten, sorry. Nu volgt Chartres, een prima camping en een mooie stad. En daarna hele stukken langs de rivier naar het zuiden. Poitiers. En mooie dorpjes. En verderop Saint Emilion. Een heiligdom voor wijnliefhebbers.
  4. B.j. noordkamp:
    15 mei 2015
    kan me voorstellen dat het moeilijk is elke dag weer een verslag te maken, te reageren is al moeilijk genoeg. maar toch bedankt voor jullie verhaal, wij zitten er elke dag met smart op te wachten. succes verder.
  5. Felix:
    15 mei 2015
    Hoi henk en stef, weer leuk om te lezen maar je mag wel een dagje overslaan of een iets korte verslag . Doen we het wel voor een keertje met wat minder.
  6. Annet:
    15 mei 2015
    Henk en Stef toch weer een geweldig verslag! Echt knap! Dit is zo'n mooie herinnering! ........Heerlijk hė ,die afdalingen! Genieten mannen! Succes morgen!
  7. Monticola:
    Henk en Stef,

Lees nu een week met jullie mee. Geweldig!
    Blijf schrijven, want het is een prachtig reisboek aan het worden. Je bent buiten adem van de tocht en hebt logisch weinig adem over om te schrijven.

maar ...wij zijn hier thuis ook zonder adem, want wij lezen ademloos jullie spannende verhalen mee en dat zullen jullie naar afloop ook gaan doen.
    Zet hem op, anders onsje minder, dus Toppers houdt vol. (En per dag minimaal 1 vogel noemen. Nog meer slechtvalken gezien? )

we blijven jullie volgen.

Grote groet Angelique Monticola
  8. Martin Overbeek:
    16 mei 2015
    Prachtige verhalen. Zo krijg je een perfecte indruk van wat jullie meemaken. De sfeer wordt goed weergegeven. Nog veel plezier.
  9. Hans Riekert:
    16 mei 2015
    Henk en Stef, een tip; op veel campings is een droogruimte on je was 's nachts te drogen. Zoals Kees al zei, de routine van in- en uitpakken zal steeds beter worden. Veel plezier met het vervolg van jullie Reid.
  10. Ben en Niesje:
    Henk en Stef
    De poging om een verslag te maken is je weer prima gelukt !!
    Leuk om jullie verhalen te lezen en dus zo te volgen met alles wat
    jullie zien en beleven onder weg. En gelukkig hebben jullie het verder weer droog gehouden na die plensbuien.
    (wij hebben op jullie aanraden de kerk met de scheve toren in Ninove nog bezocht, we waren i.d buurt, maar dan wel met de auto) was i.d.d heel erg mooi!. Vanavond horen we nog wel wat jullie van Chartres vonden. Dan i.d.d vandaag maar een stukje minder fietsen. (mag ook een keer :-) toch?) We wensen jullie nog veel fietsplezierop jullie verdere reis !!!
  11. Tonnie Ankone:
    16 mei 2015
    Goedendag Henk en Stef mooie verslagen van jullie fietstocht erg indrukwekkend en mooi om te lezen dat jullie ook onderweg met meerdere fietsers kennis makendie dezelfde fietstocht maken.
    Hemelvaartsdag nog in de buurt van Losser gefiets en Greetje nog gezien,
    het is mooi dat er veel reactie komt op jullie tocht nog veel sterkte en hopelijk mooie verslagen gr Ria en Tonnie Ankone
  12. Paul Hendriks:
    16 mei 2015
    Hoi Henk en Stef. De eerste week zit erop. Goed gedaan.
    Prachtig om jullie verslagen te lezen. Geboren schrijvers, straks in boekvorm met foto's. Ik ben heel trots op jullie. Veel sportplezier de komende weken, goed weer en blijf gezond.
  13. Venboer:
    Hallo

Henk en Stef

Om jullie reis verhalen te volgen is zeer spannend
    Zo te horen gaat de reis voorspoedig

Groetjes
  14. Leen:
    18 mei 2015
    Far is mijn broer! Fijn om te lezen dat jullie samen wat biertjes dronken!