Dag 6 Ourscamp 13-05 91 km

13 mei 2015 - Aisne, Frankrijk

Vandaag een schitterende dag zowel het weer als omgeving en fietsen. Vanmorgen omstreeks 09:15 uur vertrokken voor een rit van ongeveer 90 km. Na 750 meter moesten we al een stempel halen in het gemeentehuis van onze overnachtingsplaats Honecourt. Na ongeveer 10 km kwamen in het plaatsje Gouy. Een km na dit dorpje zou de bron van de Schelde zijn. Er stond een bord aan de straat Sourcy dan denk je aan bronwater. Even het pad ingereden en ja hoor de bron van de Schelde. De LWC-ers zullen wel zeggen te ver voor een zondagmorgen tochtje. Vaak bronnen bezocht in onze woonomgeving. Bron vd Dinkel, Vecht, Berkel en diverse beekjes. Nu dus een bron van een grote rivier de Schelde. We hebben hier een paar leuke foto’s gemaakt.  Terug naar de straat om onze tocht te vervolgen. Het was de gehele dag op en neer door een prachtige glooiende omgeving. Nagenoeg allemaal akkerbouw. Velden met graan of aardappels kilometers lang. Natuurlijk afgewisseld met opnieuw het mooie bloeiende diep gele koolzaad. In Frankrijk zijn tot nu toe in de kleine dorpen nagenoeg alle kerken gesloten. Zij worden geholpen in het weekend door geestelijken uit de grote plaatsen. We kwamen door St Quentin grote plaats met prachtige gebouwen. Helaas vanwege de drukte en moeite om hierin de juiste weg te vinden doorgefietst naar de volgende grote plaats. Vlak voor deze plaats Noyon kwamen we een paar pelgrim fietsers achterop. Het bleken later Harold en Fanny uit Spijkenisse te zijn. Zij waren afgelopen dinsdag 5 mei vertrokken. Ook zij fietsen naar Santiago de Compostela. Wij hebben na een tijdje samen te hebben gefietst onze weg naar Noyon vervolgd. Een stad met een Kathedraal. Deze Kathedraal de Notre Dam maakte opnieuw indruk. We konden niet de gehele kerk bekijken gezien er een uitvaartdienst bezig was. We hebben van de Koster een stempel in ons paspoort gekregen ook voor de inmiddels gearriveerde Harold en Fanny heb ik een stempel kunnen krijgen voor de uitvaart voorbij was en de bezoekers naar buiten kwamen. Na dit bezoek hebben we onze reis vervolgt naar Ourscamp. Hier zijn we nu en overnachten in de tuin van de Abbaye d’Ourscamp. We konden kiezen een kamer in de abdij of gratis kamperen in de tuin met ook alle voorzieningen van toilet, douches en stroom vlakbij. Onze keuze is dus als goede Nederlander kamperen. Hier troffen we opnieuw de jonge Belg (RAF)die een rondrit door een deel van Europa maakt. In de grote abdij tuin staan nu drie kleine tentjes. Morgen weten we nog niet hoever we gaan fietsen gezien er vanaf morgen middag tot vrijdagmiddag veel neerslag wordt verwacht. We zien morgen wel wat we doen.  Stef en Henk.

1. Kees:
    Dikke grijns!
  2. Astrid:
    13 mei 2015
    Wat gaaf ! Overnachten in de tuin vd abdij. En leuk, he, op de camino kom je telkens nieuwe en dezelfde mensen tegen.
  3. Harry Hermkens:
    13 mei 2015
    Toi toi toi met het komende weer!!!
  4. Jelle en Cisca:
    13 mei 2015
    Al weer de zesde dag. Jullie hebben al aardig wat kilometers gefietst. Wat leuk dat je ook elke keer andere pelgrims tegenkomt. Je hebt altijd wel gespreksstof, want iedereen gaat voor hetzelfde doel. Fietsen naar Santiago. Jullie hebben nu een paar dagen gehad waar je moest klimmen en dalen, maar toch fietsen jullie altijd nog rond 90 km per dag.
    Fijn dat jullie in de tuin van de Abdij kunnen kamperen en dan nog wel gratis!! Hopende valt het morgen mee met het weer. Nog veel succes en vooral veel fietsplezier.
  5. Jan:
    13 mei 2015
    Ha, St. Quentin, afgelopen week onze lossingsplaats met geweldig resultaat. Dacht al wel dat jullie daar in de buurt waren. Mooi verhaal weer van jullie en leuk dat je andere pelgrims ontmoet. Doe het rustig aan morgen, hier melden ze ook veel regen in Frankrijk. Dagje wat rustiger aan is ook niet verkeerd!
  6. Jane Hollander:
    13 mei 2015
    Jullie doen het goed zie ik. Wat ik ook zo goed vind, dat je de tijd neemt om al die boeiende verhalen op te schrijven. Ik kan me zo voorstellen dat je soms ook na zo´n dag alleen nog maar lekker wilt slapen en niet nog schrijven ook.
  7. Annet:
    13 mei 2015
    Wat een heerlijk avontuur! Mooi weer altijd prettiger met het zonnetje! Jammer dat er regen op komst is. Gelukkig hebben jullie inderdaad de ruimte en tijd om niet door te moeten. ......maar wie weet valt het mee! Succes morgen!
  8. Monique:
    13 mei 2015
    Geweldige verhalen. Werkt aanstekelijk. Wie weet ooit....
    Veel succes verder!
  9. Monique:
    13 mei 2015
    Geweldige verhalen. Werkt aanstekelijk. Veel succes verder!
  10. B.j. noordkamp:
    13 mei 2015
    hoi heren, morgen dauwtrappen!!! succes en bedankt voor het reisverslag.
  11. Freddy:
    13 mei 2015
    Leuk al jullie avonturen te volgen. Trouwens als jij schrijft kookt Stef dan?
  12. Lyda:
    14 mei 2015
    Goedemorgen! Gaat goed Henk en Stef! Mooie verhalen (en veel kerken) En je hebt toch wel je regenpak bij je? ;-) Kalm an en prettige hemelvaart! Wel dauwtrappen vandaag he?
  13. Karin:
    14 mei 2015
    Wat ontzettend leuk geschreven en vooral ook super om te lezen! Geniet ervan heren. Maak er een hele mooie reis van.
  14. Gerard Noordkamp:
    14 mei 2015
    Sinds gisteren ben ik op de hoogte van deze reisblog,meteen aanget
    meld en ook bijgelezen.Geweldig.Dit is echt leuk.Henk(neef) jij moet nog maar verhalenschrijver worden.groeten Gerard.
  15. Hans:
    14 mei 2015
    Jaloers? Nee,dat niet, Maar ik heb dus wel de boot gemist, want dit was
    ook echt iets voor mij geweest.
    Wij wensen jullie een erg goede reis.
    Groetjes.
  16. S.van der Woude:
    14 mei 2015
    Buienradar ziet er niet best uit. maar jullie komen wel in een mooi gebied oostelijk van Compiegne
  17. Jan Mos:
    14 mei 2015
    Dag Henk en Stef, geweldig wat jullie doen. Bij het lezen komen mijn eigen herinneringen weer boven. Geniet, vergeet te plannen en "Let it Flow". Het onverwachte verrast het meest. Hartelijke groet Jan Mos