Dag 19 Jaca 26 -05 90 km

26 mei 2015 - Jaca, Spanje

Vandaag dag 19 van onze tocht. We hebben hier naar uitgezien ivm de oversteek naar Spanje. Hoe zou dit gaan? Moeilijk of niet etc. Een ding was zeker vanmorgen het weer was goed en de voorspellingen ook. Vanmorgen samen ontbeten met een aantal wandel pelgrims. Enkele waren echte Fransen en konden zo van een schilderij zijn gelopen. Prachtig en allemaal even vriendelijk.  Soms praten met handen en voeten maar alles is gelukt. Ook vriendelijk zijn de mensen die al die pelgrim onderkomens vrijwillig bezetten en schoonmaken. Na een start omstreeks 09:45 uur hadden we zoals inmiddels gebruikelijk even tijd nodig om de route uit de stad te vinden. Je kunt Fransen gerust iets vragen ze weten vaak net zoveel van hun omgeving als jij ter plekke ook weet. In ieder geval na een tijdje zaten we op de goede route. We moesten meteen vanaf het begin klimmen en dit normaal 58 kilometer lang. We begonnen over een prachtige B weg en niet zoals profrenners over de mooie grote straten. Nee gewoon afzien op de kleine straatjes met al die venijnige klimmetjes. In een dorpje zijn we verkeerd gefietst. Geen straatnummer, geen aanwijzing en geen sticker Jacobsroute. Deze zie je heel vaak onderweg op de meest onwaarschijnlijke plaatsend maar altijd een bevestiging on ondersteuning dat je op de goede weg zit.. Wel een plaatselijke aanwijzing. Een pijl met Compostela over een mooie straat. Na ongeveer 4 kilometer kwamen ten slotje op een geitenpad. Het is waarschijnlijk het pad voor de wandelpelgrims geweest. Even een boer gevraagd en hij wist een binnenweg naar de straat. Enthousiast hier aan begonnen echter na een paar kilometer bleek dat je hier zelfs lopend niet langs kunt. Waarschijnlijk was deze oude man hier zelf de laatste 20 jaar niet meer geweest. Wij terug en de juiste weg gevonden. Onderweg verschillende mooie dorpjes bekeken en na een lange pauze in Etsaut zijn we verder gegaan tot de tunnel van de Col Du Somport. Hier hebben we even koffie gezet en genoten van alle prachtige bergen en toppen met sneeuw. Het weer was voor ons perfect. Vanaf dit punt begon een stevige klim van ongeveer 9 km naar de top. Normaal al pittig met continu klimmen tussen de 5 en 9 % sommige stukken iets meer. Maar met ruim 25 kg bagage is dit echt zwaar te noemen maar mooi. Na een kleine vier uur en vijfendertig minuten klimmen vanaf het begin van de tocht in Oloron waren we boven op de Top. Prachtig uitzicht op de Spaanse kant. De lucht was geheel diep blauw. Mooier konden we het niet treffen. Het was wel koud ongeveer 4 graden. Na een kop koffie zijn we na extra warme kleding te hebben aangedaan begonnen met de afdaling. De afspraak is voorzichtig met die grote voor en achtertassen. De dagen hiervoor hadden we onze fietsen al getoetst in afdaling met hoe houd hij zich met snelheid. Nu dit was vandaag niet aan de orde. Van velen hadden we gehoord een prachtige vloeiend afdaling. De afdaling klopte maar prachtig niet. Gelijk onder de top stond al een bord voor auto’s pas op extreme wind met een snelheidsbeperking. Voor ons met onze fietsen gold dit dubbel. We hebben een enkele keer de vijftig aangetikt maar vlot weer terug. Windvlagen maakten de afdaling voor ons echt gevaarlijk. We hebben af en toe gestopt om de velgen te laten koelen je rook je remblokken. Een klapband kun je op deze manier snel krijgen. Na ongeveer 32 km afdalen zijn we in Jaca aangekomen. Een prachtige moderne stad. Het oude stadsdeel bekijken we morgenochtend. We zitten nu op een echte Spaanse camping zoals 43 jaar geleden. Maakt niet uit alle sanitair is aanwezig en schoon. Even voor de vogelaars, vandaag een twintigtal Vale Gieren, drie keer Zwarte Wouw en zojuist een groepje Bijeneters. Tot een volgend verslag. Stef en Henk.

1. Han:
    26 mei 2015
    Henk en Stef, knap werk zo'n klim met zo'n zware fiets!!!
    Fijn dat het weer goed is!
    Groeten Han Nijhof
  2. Piet Peters:
    26 mei 2015
    Henk en Stef, Voor de Pyreneeën zit de zwaarste tocht er op vermoed ik. Knap gedaan. Jullie gaan nu richting Pamplona en komen eerst langs het stuwmeer van Yesa met een camping nabij Tiermas. Tip: vang hier een paar mooie vissen. Heb ik ongeveer 50 jaar geleden ook gedaan en ze smaakten (toen in elk geval) voortreffelijk. Veel succes verder en geniet er van.
  3. Mat Knaapen:
    26 mei 2015
    Voor de vogelaars: over enkele dagen fietsen jullie door de Foz de Lumbier, een prachtige kloof met beneden een rivier en hoog boven jullie vale gieren. Loerend op ern pelgrim die bezwijkt, waarna de gieren aan een feestmaal kunnen beginnen.
    Maar er is meer moois: het museum van de kathedraal in Jaca, het blauwe meer Yesa onderweg, Sanguesa, monasterio de Leyre, san j
    Juan de la peña, santa cruz de la seros, en verderop de kapel Eunate.

Geniet van al dat moois en van de vale gieren!
  4. Hen Bolk:
    Stef en Henk,
    Petje af voor jullie prestaties met 25 kg bepakking.
    Op de racefiets(zonder bepakking)is het nog een hele opgave in deze streek. Ben benieuwd of jullie nog lammergieren zien.
    Succes verder.
  5. Jane Hollander:
    26 mei 2015
    Ik begin steeds meer bewondering voor jullie te krijgen. Prachtig om te volgen.
  6. André Wagelaar:
    Henk & Stef,
    knap werk, dat jullie nu al de 1e Pyreneeënetappe gehad hebben. En dat zonder één enkele rustdag. Deze etappe over de Col du Somport is voor mij onbekend. Maar zo te lezen wel heel mooi. Controleer wel jullie remblokken! Deze moest ik in St. Jean-Pied-de-Pierre namelijk al laten vervangen. Er komen nog genoeg mooie, maar ook zware klimetappes. En dat nog ca. 800 km lang. Met cols van Cruz de Ferro (1500 m), Cebreiro (1300 m) en Poio (1335 m). Als je Cruz de Ferro hebt gehaald, haal je ook het eindpunt. Zo luiden de reisverhalen. Veel succes verder. En geniet van het mooie berglandschap!
  7. Marc Eenkhoorn:
    26 mei 2015
    Knap werk mannen. Ga zo door. En de verhalen zijn een genot om te lezen.
  8. Jan:
    27 mei 2015
    Haha Henk, de camping in Sitges ( 43 jaar geleden) is toch echt een ander verhaal dan dit. Toen in de gele Corolla's naar Spanje, maar nu op de fiets en dat is toch een hele andere tak van sport! Een echte sport met zoveel bepakking door de Pyreneeën. Tijd voor wat rust lijkt me zo en genieten van alles wat jullie hebben meegemaakt en even stilstaan in Jaca. Geniet van elk moment en veel succes met de volgende etappe.
  9. Monticola:
    27 mei 2015
    proficiat met de oversteek in Spanje. Wat een prestatie!

En welkom in het vogelland!
    Vale Gieren, Zwarte Wouw en Bijeneters is een prachtige start.

Pas goed op jullie zelf en zorg dat je met de snelle afdalingen geen voelvoer wordt. Die gieren zitten daar de pelgrims gewoon op te wachten ;-)
  10. Ben de Tukker:
    27 mei 2015
    Mooi verslag van een prachtige etappe ! De Camino in Spanje is bij mooi weer fantastisch, weer-online voorspelt heel mooi weer, dus genieten van deze ontdekkingstocht !
  11. Truus Morshuis:
    27 mei 2015
    Neem eens een dag rust.Mannen!!!!
  12. Adrie A3:
    27 mei 2015
    Prachtig mooi vertellen jullie hoe de tocht wordt ervaren. Mensen,steden, natuur, zoeken naar de juiste richting. Binnenkort zullen jullie wel inComillas arriveren. Daar kun je de zee en de baai zien en ligt de herberg boven het stadje. Je raakt daar in hogere sferen door de schoonheid van de historische bouwsels en de pleintjes , maar ook weer door de vriendelijke mensen. De Golf van Biscaye, de meest verradelijke hindernis voor de Spaanse galjoenen en Hollandse zeerovers, zal haar woeste golven hoog tegen de rotsen beuken zoals dat sinds mensenheugenis doet. Als we het overdenken bemerken we heimwee. We wensen jullie veel sterkte bij het overwinnen van de steilste stukken en devotie bij het zien van alle moois.
    Groet en tot ziens
    A3
  13. Hans Hindriks:
    27 mei 2015
    Top gefietst heren. Jullie hebben nu echte klimbenen. Veel plezier met het vervolg van jullie prachtige tocht.
  14. Gerard Gosselt:
    27 mei 2015
    Was een aantal dagen achter met lezen van jullie reisverhalen maar heb ze nu in een adem uitgelezen. Volg jullie vanaf nu op de voet.
    Voor de komende dagen "bon courage"
  15. Jan Baveld:
    27 mei 2015
    Stef en Henk , geweldige prestaties , mooie verhalen en veel succes.
    Ploeg D Vredestein
  16. Lammie:
    27 mei 2015
    Hoi Mannen geweldige verslagen en belevenissen.
    Houd de Kopkes cool en de Velgen ook. Klasse
  17. Hans Riekert:
    27 mei 2015
    Mannen, een geweldige prestatie en bij het zien van de foto krijg ik ook zo maar zin in een potje camperen. Lekker relaxen voor je tentje onder de bomen.
  18. Herman Oerbekke:
    28 mei 2015
    Hallo Henk en Stef,

Wat een fantastische belevenissen maken jullie mee en wat schrijven jullie mooie verslagen.
    Nog heel veel succes op jullie verdere pad en niet zoveel aan de remmen trekken ;-)
  19. Thea Elfrink:
    29 mei 2015
    Hé, lees net ook het bericht van broertje Chris. Leuk om hem vanaf Gildehaus, via Spanje (en jullie), de groeten te doen! GROETJES Thea