Dag 18 St. Oloron-Marie 25 -05 91 km

25 mei 2015 - Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk

Na opnieuw een zeer goede nachtrust, mooi op tijd vertrokken uit Padelon. Gelijk met het fietsen voelden de benen al een stuk beter dan de dag na onze marathondag. Lekker soepel begonnen aan een klimmetje richting Peyrehorade. Wat gelijk opviel was dat er sommige borden langs de weg in Spaans (Baskische taal?) waren. Gestopt in een zeer klein dorpje om te ontbijten en een voorraad brood te halen. De winkel was schijnbaar vroeg in de ochtend een samenscholing van inwoners van het dorpje Cagnotte. Alles wilde men van ons weten. Na dit gezellige treffen zijn we verder gegaan en kwam er een klim van 2 km 6%. Het leuke is klimmen van boven de 500 meter worden vermeld. Dus geregeld een kortere klim maar soms wel steil. Ons eerste pech hebben we ook gehad. Bij de afdaling naar Peyrehorade was er een korte drempel alleen enorm steil. Gevolg ophangbeugel van mijn fietstas afgebroken. Voor nood met tyrap vastgemaakt. Gaat prima zo misschien dat ik nog ergens een kan kopen. Na deze schrik zijn we extra allert op deze BERGEN. De route ging verder de gehele dag op en neer langs de grote rivier d’ Oloron. Er waren zoals gebruikelijk dorpjes waar de tijd stilstaat maar ook prachtige dorpen met mooie huizen, tuinen en bloemen. Onderweg een aantal mooie kerken bezocht. De foto’s komen later.( dit wordt straks een hele klus) Laas en Audax was een van de laatste mooiere dorpen onderweg. Hierna ging het na een paar klimmetjes naar de stad Oloron-Ste-Marie. Onderweg konden we al genieten van uitzichten op de Pyreneeën. Wat een massief. Wat zijn we toch nietig om met een klein fietsje door die grote bergen te trekken. Ons onderkomen voor vandaag is een Pelgrimsonderkomen midden in het centrum van de stad, we hadden geluk er was nog een twee pp kamer beschikbaar. De naam Pelgrimsgite, Place de Résistance 12. Opnieuw een betaalbaar prachtig onderkomen. Voor ons weer luxe. Vandaag ook weer vele wandelende pelgrims ontmoet. Allen nog Fransen. Een Nederlands echtpaar op de fiets die vanwege inspanningen in het begin nu stoppen en vanuit Lourdes per trein terug gaan. Een Franse wandelaar kwam uit Straatsburg en is onze plaatselijke tolk. Wat zijn we blij dat we een foto van onze eerste stempel in het Paspoort hebben. Het is onderweg je legitimatie. Ook hebben we inmiddels een kopie via Kees van ons paspoort? We hebben nu met ons tweeën België en Frankrijk doorkruist. Het gedeelte Spanje komt nog maar een ding is zeker. Nederland is een echt koninkrijk. Wat hebben we het allemaal goed als je onderweg zoveel ziet wat minder is als bij nagenoeg iedereen thuis in Nederland.
Nu op zoek naar een eetlocatie, de plaatselijke pizzeria schijnt wel open te zijn. Vanavond op tijd slapen. Bij het zien van deze bergen begint het wel te kriebelen. Even met de Gendarmerie gesproken, hij wilde weten waar we vandaan kwamen etc. Hij gaf ons het advies om warme kleding aan te trekken morgenochtend. Het zou 4 graden zijn op de col. Dus die raad volgen we maar op. Tot een volgend verslag.

1. Kees:
    25 mei 2015
    Henk, Stef, leuk verslag weer. En die pech, ach die valt toch in het niet bij alle leuke dingen? Inderdaad, jullie hebben in de email van de camping lac st cyr een scan van jullie stempels... :-)
  2. Astrid:
    25 mei 2015
    YEAH de Pyreneeën in zicht !!!! Vanaf nu wordt het alleen maar leuker en mooier! Succes morgen met de klim en geniet van de mooie uitzichten waarop je getrakteerd wordt :)
  3. Jan B:
    Hoi Henk en Stef,
    wat leuk om jullie zo te 'volgen'. Allemaal nog heel herkenbaar. Ben het fiets/spinningmaatje van Albert M met wie ik in 2010 deels samen naar Santiago ben gefietst. We zijn samen vanaf Loupian tot Oleron gefietst o.a door de eindeloze bossen van Les Landes. Ook de laatste paar etappes tot Santiago hebben we samen afgelegd. Morgen dus de Col du Somport. Zwaar maar erg fraai. Was jullie tocht tot nu toe al fraai, het wordt nog veel mooier!
    Heel veel plezier, ik blijf jullie volgen :-)
    Buon Camino
    Ultreïa et suseia!
  4. Hen Bolk:
    25 mei 2015
    Succes bij het overwinnen van de Pyreneeën! Boven kan het best koud worden. Kijk uit uit voor de gieren!
  5. Harry Hermkens:
    25 mei 2015
    De fietsreis schiet al aardig op!Nu van de mooie bergen genieten !Er komen straks nog lange vlakten op Spaans grondgebied!!
    Veel fiets plezier en ik geniet elke keer weer van jullie mooie reisverslag!
  6. Martin Overbeek:
    25 mei 2015
    Prachtige verhalen. Het avontuur wordt steeds groter. Doe er nog een extra tyrap aan Henk. Geeft meer vertrouwen bij de afdaling. Veel succes en do henig an.
  7. Mat Knaapen:
    25 mei 2015
    Inderdaad, allemaal zeer herkenbaar. De klimmetjes, de kou, de pech, de regen, de wind en al het andere 'ongemak'. Maar een echte pelgrim doorstaat dat met gemak. Je bent immers pelgrim en een pelgrim kan met tegenslag omgaan.
    Alhoewel, het klinkt aanzienlijk erger dan dat 't is. Maar dat het koud kan zijn op de col, daar heeft de gendarme gelijk in. Het kan zelfs verrekte koud zijn. Wacht een dag of trek warme kleren aan. Maar ook: van klimmen krijg je het vanzelf warm. En dat er geklommen moet worden, dat is zeker. Maar ook dat klinkt erger dan dat 't is. Hoop ik .....
  8. Annet:
    25 mei 2015
    Genieten van de heerlijke overnachtingsplek. .....op naar het mooie avontuur van morgen! Toppers!!!! Heeeeeeel veel succes!
  9. Monticola:
    Henk en Stef,

Alweer de 18e dag wat een prestatie. En met de Pyreneeën in zicht de volgende fase in.
    Veel succes in die prachtige bergen, afzien en genieten schijnt samen te kunnen gaan!

groet van Monticola
  10. Lyda:
    26 mei 2015
    Wat een mooie verhalen!!! Trots op je ome! Om wat jullie doen en hoe je schrijft. Succes verder en Genieten!
  11. Hennie Kuiper:
    26 mei 2015
    Ja Henk, nou ga je je zelf ontdekken. Je klimmerskwaliteiten!!! Begin niet te enthousiast, dan kom je van zelf boven. Hartelijk dank voor jullie mooie verhalen. Ze zijn voor mij v.w.b. het landschap heel herkenbaar. Ook voor Stef veel succes en uiteraard heel veel plezier. Gr. Hennie.
  12. Paul Hendriks:
    Hoi Henk en Stef,
    Geweldige verhalen. Jullie zijn al weer ruim over de helft van jullie reis.
    Nu komen de Pyreneeen. Gaat vast lukken. Veel succes met die bergjes. Geniet van de mooie belevenissen van deze expeditie.
  13. Chris Elfrink:
    Dag neef Henk en dorpsgenoten Stef,
    Vandaag voor het eerst jullie verhalen gelezen. Ik vind het knap wat jullie doen. Hoe bevalt het zadel Henk? Ik wens jullie nog veel fietsplezier en ik zal jullie blijven volgen. Groetjes Chris Elfrink
  14. Jan Selen:
    Hallo Stef en Henk,
    Elke dan ben ik benieuwd naar jullie belevenissen onderweg.
    Neem de tijd en geniet er van.
    Veel plezier.
    Grt. Jan
  15. Thea Elfrink:
    29 mei 2015
    Ja! In Nederland leven we inderdaad in een Koninkrijk! Helaas beseffen we dat niet genoeg. Dank voor jullie mooie berichten!