Dag 14 Lemrie -Gurat 21 05 104 km

21 mei 2015 - Brive-la-Gaillarde, Frankrijk

Voor dat we beginnen eerst allemaal bedankt voor de vele tip mbt het krijgen van een nieuw pelgrimspaspoort . We zullen er wel uitkomen alleen jammer van de verloren stempels.

Vanmorgen niet gewekt door een vogel, ezel of Stef maar door de Kerkklokken. Ons onderkomen van afgelopen nacht stond net naast de kerk. Niet erg het was al 07:00 uur in ons pelgrim onderkomen. Mooi op tijd vertrokken voor tot nu toe een van de mooiste delen mbt de natuur. Weinig steden en ook weinig kastelen onderweg. Alles ging vandaag nagenoeg over prachtige smalle binnenwegen. Mooie oude dorpjes maar ook dorpen waar de tijd 50 jaar heeft stilgestaan en echt alles verloederd. Een prachtige plaats waar we o.a doorkwamen was Nanteul-en-Vallée. Nagenoeg alles keurig gerestaureerd en van de staat nieuwe wegen gekregen.. Het was echt een plaatje. Na de grote stad Angouleme ( gingen we dit keer niet door) kwamen we bij het dorp Touvre. Hier hebben we de Bron van de Touvre bekeken. Opnieuw een prachtig bron en vele malen groter dan die van de Schelde. Verder hebben we onderweg een bijzondere distilleerderij gezien. Aan de kant van de straat stond een man (150 kg) met een machinepark. Stef als techneut direct van de fiets. We dachten eerst vis roken maar hij bleek echt bezig met distilleren. Hoe dit kan of mag is ons een raadsel maar maakte dit voor een bedrijf. Wat hij maakte was 85% alcohol. We hebben hier ook prachtige foto’s van kunnen maken. Als het synchroniseren tussen i-phone en I-pad een keer goed gaat kunnen we deze uploaden. Vandaag was niet alleen een van de mooiste maar tot nu toe ook een van de zwaarste etappes. Geen centimeter vlak. Heel wat keren de Keuterberg beklommen. Na 100 km was het genoeg en per toeval zagen we Santiago Schelpen aan de weg. Wij links af en natuurlijk via een lange steile afdaling kwamen we bij Peter & Linda de pleisterplaats voor St. Jacobsfietsers aan de route Lemerie -Gurat D19/D451Voor Peter en zijn tuin het Mekka, rust, natuur, vogels en mooie uitzichten. Voor ons een prachtig onderkomen. Je mag kamperen. Of in een pelgrims onderkomen maakt niet uit. Het mooiste is je kunt ook mee eten. Alles zeer goed geregeld voor de pelgrim. Peter heeft elke dag een paar gasten voldoende voor hem. Nu ik dit verslag zit te tikken hebben we continu bezoek van, jawel opnieuw een Hop. Een prachtige vogel. Voldoende voor vandaag we kunnen hier prima uitrusten. Dit moet ook wel om morgen weer op route te komen. Tot een volgende keer.

1. Astrid:
    21 mei 2015
    Mooi dat jullie je route zo blijven volgen. Bijzonder hè, die bron ? Succes nog !
  2. Rita Benneker:
    21 mei 2015
    Nog steeds LEUK om elke avond naaruit te kijken
  3. Jelle en Cisca:
    21 mei 2015
    weer genoten van jullie verhalen. Jammer dat jullie gisteren de paspoorten zijn kwijtgeraakt. Die stempels krijg je natuurlijk nooit weer.Als jullie vandaag zo veel geklommen hebben, heb je toch nog een hele afstand gefietst. Leuk dat jullie vandaag in een pelgrimshuis kunnen logeren. Je hoort dan natuurlijk heel veel verhalen van Peter, hoe andere pelgrims deze reis hebben beleefd. En jullie hoeven zelf niet te koken. Wij zijn erg benieuwd naar alle foto's die jullie hebben gemaakt. Wij gaan morgen zelf met vakantie en hopen dat we daar jullie mails kunnen ontvangen. Anders hebben we, als we terug zijn, mooi wat te lezen. We wensen jullie nog heel veel goede kilometers en geniet van SDC. Hartelijke groeten.
  4. Adrie A3:
    21 mei 2015
    Een bron en een distileerderij, Knap gevonden, nu zal er na terugkomst ook wel zoiets in Overdinkel komen. Tenminste als ik af ga op Stef's ondernemingszin. Groeten
    A3
  5. Annet:
    21 mei 2015
    Heerlijke verhalen weer! Wat een ervaringen. Ik denk dat jullie je morgen verslapen,op deze geweldige plek is er volgens mij alleen maar rust! Wat een geweldige rustplek. Echt jammer van de paspoorten maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat jullie ze terug krijgen.... Succes mannen!
  6. B.j. noordkamp:
    21 mei 2015
    helemaal mee eens Annet, dit van de paspoorten is natuurlijk ook iets dat deze onderneming spannend houdt.
  7. Mat Knaapen:
    21 mei 2015
    Hé jongens, de Keuterberg heeft percentages tot 17% of meer. Ófwel jullie meetapparatuur resp. inschattingsvermogen is van slag, ófwel jullie nemen een andere route dan de Sweermanroute.
    Als jullie nú -in deze streken van Frankrijk- al zware beklimmingen ervaren dan adviseer ik jullie in Spanje de fietsen onmiddellijk in te ruilen voor fietsen met een motortje (bicicletas eléctricas) anders komen jullie never nooit in Santiago aan. Want de echte, langdurige klimpartijen van 10% en meer moeten nog komen. -grapje-
  8. René:
    22 mei 2015
    jammer van de paspoorten, maar volgens mij mag dit de pret niet drukken. bedankt voor de mooie verhalen. we blijven jullie volgen.
    volgens mij kunnen jullie deze tocht ook wel weer terug fietsen. 2 vingers in de neus. geniet ervan.
  9. Kees:
    22 mei 2015
    Henk! Ik heb gebeld, gesmst en gemaild. We hebben de paspoorten gelocaliseerd!!!!! Bel me please :-)