Dag 13 Charroux 20 - 05 89 km

20 mei 2015 - Charroux, Frankrijk

Vandaag opnieuw gewekt door twee dingen tegelijk. Als eerste riep Stef ga je mee fietsen vandaag, ik schrok wakker. Gelijk hoorde ik de prachtige heldere zang van de Wielewaal. Mooi om zo gewekt te worden. Ontbeten en nog even met onze buren gesproken. Een echtpaar uit Bolsward wat de tocht met Tandem en ahw maakt. Prachtige combinatie de fiets met ahw. Vervolgens mooi op tijd vertrokken. Zoals elke dag eerst een bezoek aan de bakker en fietsen maar. Natuurlijk gelijk weer 10%. Volgende keer maar beter in het boekje kijken. In Dissay staat direct een prachtig kasteel midden in het dorp. Het Château de Dissay. Even een paar leuke plaatje geschoten en verder maar weer. De weg ging nu via een afwisselende omgeving naar Poitiers. Gisteren schreven we nog we gaan erom heen, maar vanmorgen besloten om toch door de stad. We zijn vanwege de drukte niet het centrum in gegaan maar noem deze stad gerust de stad van de vele kerken. Op fietspaden langs de rivier de Clain hebben we Poitiers verlaten en terug naar de rust. Via opnieuw mooie glooiende wegen af en toe een bijna verlaten dorp op weg naar de rustplaats voor vandaag Charroux. Hier konden we via de i een sleutel halen voor een overnachting in een oude Pelgrimsherberg. We kwamen er bij het informatiepunt achter dat we onze Pelgrimspaspoorten kwijt waren alles afgezocht maar niet gevonden. Ik had van beide paspoorten een foto gemaakt bij vertrek in Losser. Erg jammer gezien de vele stempels die we al hadden. Nu maar kijken of ze op de overnachtingsadressen de foto accepteren. Wie weet krijgen we via dit blog nog wel de gouden tip. Een maal in onze herberg, prachtig alles oud en zoveel mogelijk in oude staat. Uiteraard het sanitair vernieuwd. Ook hier volgen nog wel foto’s van. Alles is schoon en fris al zou je dit op de foto’s niet zeggen. De dame die dit beheerd had de kachel aangedaan gezien de kou, en tevens om onze kleding van de regenbuien te drogen. Het was een mooie dag. Uitrusten helpt. Voor de vogelaars, opnieuw een Hop en twee Wielewalen. Tot een volgende keer. Stef en Henk.

Ps Raf, waarschijnlijk zien we je niet. Heel veel succes met je prachtige tocht.

1. Adrie A3:
    20 mei 2015
    Wel eeeentoooonig die prachtige verhalen, We lezen neits over de zware pelgrimstocht zoals die eigenlijk zou moeten zijn, enkel vogeltjes en mooie ongereptheid. Ik word er bijna chagrijnig van. Het lijkt me echt een makkie zodat jullie berichten me bijzonder blijven boeien. Mijn oude BMW R100RS uit 1977 kan jullie mischien nog voor Santiago de Compostella in halen. Wat zal ik doen? Heel hartelijke groeten uit Denekamp, houd goede moed en ook verder een voorspoedige reis
    A3
  2. Kees:
    20 mei 2015
    Henk, Stef! Dat is balen, van die paspoorten! Volgens mij goed om te bellen met de vorige rustplaatsen/camping, of in ieder geval waar jullie het laatst zijn geweest. Ik heb gehoord dat mensen integer met de paspoorten omgaan, en mogelijk kun je ze terugkrijgen. Jordy uit Groningen was hem 3 dagen kwijt (is er wel naar gaan zoeken, teruggegaan op zijn route). Mocht je ze niet terugvinden, heb je de foto nog, en je kunt geloof ik bij bepaalde plekken nieuwe krijgen (laat even weten als we daarnaar moeten zoeken voor je). Als je begin Spanje een nieuwe hebt, is het zeker nog niet te laat voor het Compostellaat. Heel veel succes, Buon Camino!!
  3. Astrid:
    20 mei 2015
    Wat vreselijk dat jullie je paspoorten kwijt zijn! Zou zonde zijn dat je je compostelaat in Santiago niet krijgt. Heb je even een mailtje gestuurd Henk en Kees heeft je gesmst. We kunnen vanuit hier proberen te regelen dat je onderweg een nieuwe kunt afhalen - Kees spreekt perfect Frans dus dat is voor ons dan een kleine moeite. Succes !
  4. Astrid:
    20 mei 2015
    Oh, Kees stuurt je een lijst met adressen waar je een nieuw paspoort kunt afhalen op plekken waar jullie nog langskomen. De eerste gelegenheid is dan St Jean pied de port. Hoop dat het lukt
  5. Albert Moraal:
    Hallo Henk en Stef,
    Dat is mooi waardeloos dat jullie je pelgrimspaspoort kwijt zijn.
    Mogelijke optie:
    Fietsen via St.Jean-Pied-de-Port daar kun je in het officiële pelgrimsbureau een nieuwe kopen en vandaar of over de Roelandspas naar Pamplona of fietsen naar Oleron St. Marie, wat je dan wel een extra dag kost.
    Gr. Albert
  6. André Wagelaar:
    20 mei 2015
    Henk en Stef, prachtige tocht tot nu toe, las ik. Alle herinneringen komen daarmee bij mij natuurlijk weer boven. Jullie liggen qua schema 2 etappes voor op onze tocht in 2008. Maar wij hadden toen een rustdag in Tours. En een pechdag met voor beiden kapotte spaken. Laat jullie deze pech bespaard blijven. Jammer van jullie kwijtgeraakte paspoorten. Misschien laten liggen bij een vorige stempelpost? In St. Jean Pied-de-Port zit inderdaad een pelgrimskantoor. Tenminste als dit op jullie route ligt. Nu eerst verder naar Angoulême. Naar ik mij herinner wordt de route steeds mooier maar ook ruiger. Het echte klimwerk over en door de Pyreneeën komt eraan. Maar jullie bouwden nu wel voldoende kracht en conditie op, om dit aan te kunnen. Veel succes verder. En vooral elke dag genieten!
  7. Monticola:
    Henk en Stef,

Mooie reis en mooi wakker worden met Wielewaal!
    Jammer verlies paspoort. Maar jullie zijn vast niet de eerste gezien de reacties. Succes met krijgen van de vervangende.
    Jullie schieten op zeg!

groet van Monticola
  8. Mat Knaapen:
    21 mei 2015
    Op de site elcaminosantiago.com staat dit :

Se puede conseguir, en multitud de sitios a lo largo del Camino :
    Iglesias del Camino
    Asociaciones Jacobeas
    Muchos Refugios y Albergues
    Otros
    Si inicias el Camino a Santiago, en un punto donde no se puedes obtener las Credenciales, puedes usar un Diario de Ruta. La Credencial, no es un requisito imprescindible, no obstante determinados Refugios la exigen.
    En la mayor parte de los sitios, la entregan gratuitamente y en otros cobran 0,20 ó 0,30 Euros.

Inderdaad onvervalst Spaans. Ik neem aan dat jullie een cursusje Spaans hebben gevolgd. Zo niet, er staat dat je een credential kunt verkrijgen (conseguir) bij kerken aan de Camino en in veel refugio's/albergues. Check ook je mail.
    Komt goed, maar het blijft jammer van de verloren stempels.
  9. B.j. noordkamp:
    21 mei 2015
    Jullie kunnen ook terug fietsen naar Nederland en met een nieuw paspoort de stempels ophalen. Dit was niet mijn reactie maar van iemand anders, jullie weten wel wie. Vond het wel een goede, Bob ook weet ik zeker. Deze grappenmaker zei ook dat die paspoorten wel boven water komen, jullie kennende. Verder veel succes, ook namens onze witte pakken vereniging. bedankt voor het verslag en kom met een goed bericht.
  10. Piet Peters:
    Henk en Stef,
    Met ontzettend veel plezier lees ik elke dag weer jullie belevenissen van die dag. Fijn om te horen dat alles zo voorspoedig verloopt (afgezien van de verloren paspoorten). Ik vind dat jullie een geweldige prestatie aan het leveren zijn en dan bedoel ik niet alleen het fietsen maar ook het produceren van het fantastische verslag elke dag weer terwijl jullie toch meestal behoorlijk moe zijn. Petje af.
  11. Gerard veger:
    22 mei 2015
    hallo henk en stef.
    heel passend bij jullie reis (wielewaal.
    Jullie hebben mooie kerken gezien?dat hebben pelgrims ook nodig
    Maar ik heb een kerk gezien in zwitserland ik denk niet dat jullie daar aan kunnen tippen?maar dat zien we wel als jullie terug zijn.
    Stef je moet even terug komen fietsen want ik heb iets aan de
    aanhanger kapot en dat moet even gemaakt worden.
    ik heb hem verhuurt aan je colega uit enschede ha ha
    Komen jullie nog veel pelgrims onderweg tegen?
    Het lijkt me een bijzondere ervaring wat jullie onderweg meemaken.veel sucses.
    Gr G.Veger.