Dag 9 Bonneval 16-05 105 km

16 mei 2015 - Bonneval, Frankrijk

Wat een dag, vertrokken vanmorgen om 08:30 uur vanuit Conde s-Vegre. Koud maar nog wel droog. De afgelopen dagen veel klimmetjes gehad. Volgens het boekje worden ze vanaf nu een paar dagen minder, afwachten maar. De rit ging via leuke dorpjes en een redelijke afwisseling van bos en landbouw. Ons eerste en einddoel voor vandaag was Chartres. Door velen op gewezen dat we deze stad niet mochten missen. En... iedereen heeft gelijk. Wat een mooie oude binnenstad. Prachtig dat dit in oorlogen bewaard is gebleven voor het nageslacht. We waren omstreeks 11:45 uur in Chartres en de bedoeling was hier op de camping of in de pelgrimherberg te overnachten. Het begon te regenen dus de keuze herberg was snel gemaakt.  Na diverse zeer steile beklimmingen de herberg gevonden. GESLOTEN, er zou om 15:30 uur weer iemand aanwezig. Hier hebben we niet op gewacht en zijn per fiets de stad in gegaan. Iedereen die hier geweest is weet wat je dan continu moet klimmen met je bagage.
Maar de inspanning is niet voor niets geweest. Wat een prachtige oude binnenstad en natuurlijk de Kathedraal “Notre Dame” van Chartres. Van ver zie je de prachtige torens al maar eenmaal ter plaatse en binnen....... wat een bouwwerk. Jammer dat we gezien onze spullen afzonderlijk een bezoek in deze prachtige Kathedraal moesten maken. Uit de aanwezige documentatie blijkt dat de Kathedraal al eeuwen een belangrijk Christelijk pelgrimsoord is. De Kathedraal is nu een monument voor cultuur, geschiedenis en kunst. Google voor meer informatie over deze Kathedraal. Enkele foto’s zijn of worden toegevoegd. Omstreeks drie uur werd het droog en hebben we besloten maar een stukje door te fietsen naar een volgende camping. Voor Chartres waren het oude dorpen bossen en akkers. Via mooie fietspaden hebben we Chartres bereikt. Op dezelfde wijze zijn we vertrokken. Even inkopen bij Intermache en we kunnen weer. Wel een nadeel dat vroeg inkopen,  je moet immers alle kilo’s extra meeslepen op je fiets. Maar dit is een keuze die we samen maken. Voor alles geld èèn persoon moet altijd bij de fietsen blijven. Na Chartres werd het landschap anders, vele glooiende akkers met prachtige straatjes ertussen ( veredelde fietspaden) nagenoeg geen verkeer. Onvoorstelbaar wat een graanschuur dat Noord Frankrijk. In de buurt van Bonneval onze huidige locatie werd het landschap anders. Morgen maar kijken of dit stand houd. We zitten nu op camping Du Bois De Chièvre” in Bonneval Vouvray. Echt een aanrader voor alle toekomstige caminogangers. Natuurlijk ook voor vakantiegangers die door Frankrijk trekken met caravan en/of tent naar het zuiden. Morgen maar kijken wat we doen. Zoals Jan M schrijft geen verplichtingen maar genieten van elke kilometer. Jan dat we doen we zeker. Een vraag over wat we voor vogels gezien hebben is simpel. Elke dag honderden Veldleeuwerikken, elke ochtend en avond de Koekoek en vele Nachtegalen..Verder alle standaardvogels uit onze omgeving, alleen veel minder in aantal. Kauwen en Roeken niet gezien, Gaai ook niet. Roofvogels in Frankrijk tot nu toe drie buizerds en negen Torenvalken. Ook bijzonder een Zomertortel. Genoeg voor nu tot een volgend verslag. Afhankelijk van verbinding.

1. Jan:
    16 mei 2015
    Fijn dat jullie tijd maken voor een verslag. Je neemt de dag nog eens door en blikt terug op wat je hebt meegemaakt en.... Dat is niet mis. Voor ons mooi om " mee te reizen" en voor jullie later een perfecte terugblik! Ik had de kathedraal in Chartres inderdaad al gegoogeld, prachtig! Idd jammer dat jullie niet samen van de bezienswaardigheden kunnen genieten, omdat de spullen niet onbeheerd kunnen blijven staan. Wens jullie morgen een goede fietsdag en kijk al uit naar het volgende verslag.
  2. Uwe:
    16 mei 2015
    Jullie zijn echte kanjers! Goed weer, slecht weer, camperen als het dan ook maar enigzins kan maar vooral genieten en de natuur in je opnemen en niet vergeten wat deze tocht inhoudt en voor jullie en jullie mede companen die je onderweg tegenkomen betekent. Dat wij hier op deze wijze door de mooie verhalen deel van mogen zijn is super! We wensen jullie voor dag 10 mooi weer en veel plezier.
  3. B.j. noordkamp:
    16 mei 2015
    wacht met spanning op de foto's van Chartres, welterusten en veel plezier morgen.
  4. Hennie Kuiper:
    17 mei 2015
    Henk en Stef, zijn jullie het normale levenspatroon al langzaam ontgroeid? Frankrijk is inderdaad prachtig. Henk, je wist natuurlijk niet dat Frankrijk zo heuvelachtig is. In rennersjargon heet dat Frans vlak. Maar je krijgt er wel geweldige conditie van. Ja en jullie kunnen natuurlijk nog regelmatig een kaarsje opsteken in al die kathedralen die jullie bezoeken. Steek er dan ook nog eentje voor mij aan. Tot slot hartelijk dank voor alle informatie.
  5. Mat Knaapen:
    17 mei 2015
    Jullie rijden door de dalen van de Loir (zonder e) en daarna de Vienne. Dat is een mooie route met mooie dorpjes en stadjes. Zoals Bonneval. En verderop bijv. Tours, Chatellerault en Nanteuil-en-Vallée.
    "Voor alles geld èèn persoon moet altijd bij de fietsen blijven."
    Is het 'dreigingsniveau' inderdaad zo hoog? Ervaren jullie echt een hoog diefstalrisico? Dat is dan wel erg jammer, want met z'n tweeën er even op uit gaan is leuker. Maar oké, áls er een fiets gejat wordt dan heb je een probleem.
    Bonne route
  6. Monticola:
    Henk en Stef,

Mooi verslag en foto's. Leuk te lezen van de vogels.
    In Spanje troffen we wel mer vogels per vierkante meters dan bij ons. Benieuwd of dat ook jullie ervaring wordt.

Hoe komen jullie aan eten? koken jullie ook nog zelf naast de tent opzetten?

groet van Monticola
  7. Adrie A3:
    Goedemiddag Globe trotters;
    Het gaat lekker met jullie lijkt het. Of is het een meevaller dat je geen lekke band hebt gehad. Nou van mij hoeft dat niet hoor.
    Ik hoop dat jullie een fijne lezing gaam houden wanneer je terug bent en alles op een rijtje gezet hebt.
    Veel plezier en blijf er wel gezond bij.
    A3