Dag 10 Prunnay - Cassereau 17-05 95 km

17 mei 2015 - Prunay-Cassereau, Frankrijk

Vandaag zondag 17 mei hadden we ons niets voorgenomen. Kijken waar we komen en hoe het gaat. Vertrokken om 09:00 uur vanaf onze 3* camping. Echt perfect, bij aankomst in het dorp zagen we hoe mooi deze plaats is aan de Loir. Gisteren hier niet veel oog meer voor gehad aan het eind van een lange fietsdag. Tot nu toe verloopt onze reis voorspoedig. Echter zoals zovelen zeggen neem de tijd. Wanneer wij dit doen en alles zouden bezichtigen wat mooi is mogen nog we nog wel vijf weken langer weg blijven. Er bleek in het dorp een optocht van veteranen te zijn. Allemaal de borst vol met onderscheidingen. Veel vlaggen vertoon. De hoofdstraat wordt afgezet en enkelen gaan staan kijken. De meeste inwoners doen gewoon hun dagelijkse bezigheden en laten de oudjes maar lopen. Verder hebben we even de vroegere abdij St. Florentin Bonneval bekeken. Dit is nu een ziekenhuis.  Na natuurlijk een paar pittige klimmen en een prachtige afwisselende omgeving kwamen we in Châteaudun. Ook weer een mooie oude stad. Even een plaatselijke Boulangeri bezocht (prijzen voor beste bakker 2014) dus wachten tot je aan de beurt bent. Dit doen we twee keer per dag voor onze dagelijkse extra aanvulling op het ontbijt. Meestal een broodje met cranberry of extra krenten. De stad Châteaudun bezit een prachtig kasteel zoals je overigens elke dag overal ziet. Hier zijn we verkeerd gefietst en via een paar extreem steile klimmen kwamen we weer op dezelfde locatie uit. We zijn er toch uitgekomen en onze route door het dal van Loire verder vervolgt. Ik noem dit vanaf nu het dal van de Nachtegalen. Prachtig zo je die overal hoort samen met Koekoeken. In de streek Donnemain-Saint-Mamès hebben we nog even de restauratie van een oud boerenerf bekeken. Foto’s volgen nog. Het te veel om alle moois te omschrijven. De stad Vendome was ook prachtig, hier werd een oude slag nagespeeld bij het plaatselijke kasteel. Er werd ons niet de ruimte geboden om ook maar een foto te maken, jammer. We kregen weer ontzettend veel Frans te horen, hiervoor zijn we inmiddels immuun geworden. Na deze confrontatie zijn we verder Vendome gaan bekijken. Opnieuw weer mooie  vele oudheden. Ook hebben we de oude Chapelle St. Jacgues bezocht. Hier was nu een kunstexpositie. Natuurlijk even een paar foto’s geschoten van de kapel en het straatnaambord Rue St. Jacques. We hebben de stad verlaten via de Stadspoort aan de Loir. Wij kunnen nu na een aantal dagen wel aangeven dat er ontzettend hard wordt gereden door de Franse Automobilisten, maar t.o.v fietsers zeer coulant. Na Vendome kwamen we weer in een streek met zeer veel akkers. Ook kwamen vanaf Vendome de problemen. Zowel met de navigatie als met het routeboekje. Er is een nieuwe weg aangelegd,  er is een brug afgesloten over een spoorweg. Nergens beschreven dus zoeken maar. Even de kaart bestuderen en we hebben een prima alternatief gevonden. In dit gedeelte zijn we ook de 1000 km grens vanuit Losser gepasseerd. Dit was op een kruispunt voor Marcilly.  Wat verder heel veel extra energie koste met het warme weer van vandaag waren de extra nieuwe klimmen over de TGV lijnen. Een Fransman gaat er schijnbaar niet van uit dat er ook personen zijn die fietsend over deze bruggen moeten. Ze zitten er tussen van meer dan 15% dus extra klimmen met ook nog warm weer. Wanneer er een grote weg over de TGV gaat is het goed te doen maar de kleine landbouwstraatjes echt stijl.  Vandaag waren we aan het eind van de rit moe ook door al deze extra toetjes. We hebben om 15:00 uur besloten om naar camping “Les Rochelles” in Prunay-Casereau te gaan. Uiteraard eerst klimmen. Schijnbaar is dit standaard voor onze overnachtingsplaatsen. Een simpele maar prima camping,.  Zelfs een ruimte voor een hapje en drankje. Alles zeer betaalbaar. Camping twee tenten twee personen twee fietsen € 12,00. Vandaag op tijd slapen en we hebben afgesproken, om morgen maar te gaan fietsen. Even voor de vogelaars, vandaag twee keer Bl. Kiekendief, of Grauwe? Verder de eerste Zomertortel en Wielewalen. Er zijn hier geen Kauwtjes, Roeken of Gaaien. Ten minste nog niet gezien. Wel akkers met tientallen dode Kraaien aan een stokje. Tot een volgend verslag.

1. Astrid:
    17 mei 2015
    Blijft heerlijk die verhalen van jullie te volgen. En erg goed dat je ze blijft schrijven , Henk. Ik weet dat dat soms best een opgave kan zijn, maar het is zo fantastisch om ze later weer eens terug te lezen en het helpt jullie om het telkens weer te (her)beleven bij terugkomst.
  2. Marc Eenkhoorn:
    17 mei 2015
    Fantastische mooie verhalen heren. Het blijft indrukwekkend om te lezen.
    Fiets ze nog even.
    Have fun nog en veel succes! !
  3. Kees:
    17 mei 2015
    Jongens! Wat een verhaal ook maar weer. Geheimpje: De klimmetjes worden niet minder in de komende weken. En het wordt ook niet kouder.. :-) MAARRRR: het lijf wordt harder en je kunt het steeds makkelijker. Geniet ervan. Het is zoo mooi! Fantasties!
  4. Jan:
    17 mei 2015
    Jullie hebben straks zo' n conditie dat je fluitend door de Pyreneeën gaat. Mooi verslag wederom. De wijnranken al gezien? Straks je wijntje rechtstreeks van de wijnboer halen (eerst goed proeven hoor). Was eigenlijk nog wel benieuwd wat jullie zoal eten naast de pain en de croissants? Fijne fietsdag morgen!
  5. Femke Bos:
    Hallo heren...
    Ja... jullie worden door iedereen op de voet gevolgd... en het mooie is dat je door jullie verhalen het haast zelf fietst, maar dan zonder spierpijn, uitputtings verschijnselen, tegenwind, hoge bergen etc... whahaha
    En ook grappig... op de kaart staat dat jullie op 23 maart aankomen in Santiago de Compostela, Spanje. Dus jullie hebben al bijna 2 maand harde tegenwind, zandstormen, tornado's, mistbuien voor deze achterstand?
    Maar even alle gekheid op een stokje, super dat jullie zo sportief bezig zijn met deze toer. Geniet van al het moois onderweg en heel veel succes met de rest van de kilometers.
    Dikke energieknuffel
  6. Camping Reamerik:
    17 mei 2015
    Bedankt voor jullie blog. De eerste maal dat ik - als campingeigenaar en logiesaanbieder voor Compostella bedevaarders- de reis eens kan " meebeleven". Dank hiervoor! Goede reis verder! Luc
  7. Jelle en Cisca:
    18 mei 2015
    Fijn, dat we de tocht zo mooi kunnen volgen. Jullie moeten best klimmen en dan een afdaling met 53km per uur, (dag8) dat is wel erg hard. En genieten van al die mooie bloemen die jullie onderweg zien, Op dag 9 regen en dan nog een gesloten herberg. En tussendoor ook nog het torentje beklimmen?? Mooie foto. En dan die prachige basiliek. En op dag 10 fietsen met het geluid van de nachtegaal. Dat is dus echt genieten.Wolfgang en ik (Jelle) hebben zondagochtend om kwart voor 10 de eeste wielewaal gezien. De eerste 1000 km. zit er dus op, nog heel veel fietsplezier en we zijn benieuwd hoe jullie de Pyreneeen overkomen.
  8. Annet:
    18 mei 2015
    Wauw....de magische 1e 1000km! Toppie! Succes vandaag!
  9. Wynand Koekkoek:
    18 mei 2015
    Hoi Henk en Stef, prachtige verhalen met veel herkenning. Die koekoeken iedere dag, dat herinner ik me nog goed van 11 jaar geleden. Hoewel ik jullie verhalen zeer waardeer vraag ik me ook wel een beetje af of je door het vele schrijven en contact via de reacties wel toe komt aan 'loslaten' hetgeen een belangrijk onderdeel is van iedere pelgrimstocht. Blijf doen wat je wilt doen en bedenk dat het steeds mooier wordt.
  10. Lyda:
    18 mei 2015
    Pfff...1000 km al! Wat knap. Diepe buiging voor jullie. En dan ook nog zulke verslagen typen, Henk! Petje af. Succes!!!
  11. S.van der Woude:
    18 mei 2015
    Leuk verhaal en ik ben blij dat het goed gaat. Ik hoop dat jullie toch ook de tijd nemen om te genieten.
    Groeten
    Siebe
  12. Truus Morshuis:
    18 mei 2015
    Als jullie zo door fietsen dan ben je te vroeg over. Maar weer een mooi verhaal!!!!
  13. Han:
    18 mei 2015
    Henk en Stef, wat een geweldige reis maken jullie. Mooi verslag! Succes met de volgende etappe!
  14. Jan wolters:
    18 mei 2015
    Stef Henk knap de 1000 km maar een vraagje toch wel de verekieker in de rug tas of tezwoooor haha ga zo door
  15. René Heerink:
    Henk, Stef,

Dat gaat lekker, gemiddeld 100 km per dag. Knap hoor.
    Mooie reisverslagen, hier moet een gemiddelde fietser toch zin aan krijgen. Heel veel plezier nog.
  16. Henk ten Tije:
    18 mei 2015
    Hallo Stef en Henk ik lees iedere dag jullie verhalen en geniet ervan.
    Veel bewondering hoe jullie steeds weer die steile klimmen nemen.
    Voor mij was vroeger de Holterberg al steil genoeg.
    Geniet van de komende weken en veel fietsplezier.
    groeten Henk