Dag 7 Hénonville 14-05 105 km

14 mei 2015 - Hénonville, Frankrijk

Na een goede nachtrust zijn we vanmorgen vroeg van onze Abdij kampeerplek vertrokken. De kosten van deze locatie is een vrije gift in de brievenbus van de gastenbroeder. Ook deze  dag kunnen we helaas nog geen foto’s plaatsen. Er is geen of slechte WiFi. Moeten we deze week als we ergens vroeg op locatie zijn en er verbinding is maar een keer een paar uurtjes extra achter de I-Pad. Vandaag wil ik beginnen met eerst Clemens Sweerman en Mat Knaapen te bedanken. Wat hebben die heren een boel werk geheel belangeloos verzet om deze tocht voor toekomstige pelgrims naar Santiago op weg te helpen. Op onze site onder profiel staan de juiste links. Mat voor het vele werk met tips, adviezen, ervaring van derden, buitenlandse sites en ga maar door. Bijna honderd links met allemaal tips en informatie. Natuurlijk aangevuld met zijn eigen ervaring. Mat nogmaals bedankt namens Stef en mij. Dan Clemens Sweerman. De grote kracht achter de route, zowel uitzetten voor het boekje als tekst als ook de digitale versie als track. Ik weet uit eigen ervaring hoeveel werk dit is voor een paar kleine tochten. Nagenoeg alles is beschreven. Alle bezienswaardigheden onderweg, beschrijving van dorpen en steden, kerken en ga zo maar door en dit voor bijna 3000 km, over de mooiste fietspaden en kleinste wegen. Uiteraard daar waar mogelijk. Ook Clemens namens Stef en mij bedankt. Zonder jullie kan een camino niet worden wat het nu al is. De route van vandaag was totaal anders dan de voorgaande. Over zeer goede wegen schitterende omgeving. Na ons vertrek ging het eerst even door de korenvelden om daarna door prachtige grote loofbossen te fietsen. Wegen die waren afgesloten en alleen voor fietsers toegankelijk. Wat een totaal ander beeld dan de laatste dagen. Enorme bossen en gezien de mooie en aparte handwijzers die hier overal stonden moet dit bijna wel een prive eigendom zijn. Na deze prachtige bossen ging het in een rap tempo gezien het verloop van de route en de aangekondigde regen opnieuw door eindeloze graanvelden. Vlak voor Clermont kwamen we door Catenoy, een schitterend oud Frans dorpje. Even later in het dorp Mouy stonden we voor een verkeerslicht te wachten en viel ons huis op het zoveelste mooie gebouwtje. Dit huisje viel extra op door de prachtige zonnebloemen net onder de dakrand.( foto volgt). Daarna gingen we door de buitenwijken van Clermont. Was maar goed ook want met Hemelvaart is het toch extra druk. De voorspelde regen kwam natuurlijk eerder dan verwacht. Vijftien kilometer voor ons doel van vandaag begon het te plenzen. Even geschuild maar dit had geen nut. Alles was donkergrijs zover het oog reikte. Dus de regenpakken aan en karren maar. Jaren geleden dat we in zo een langdurige bui hebben gefietst. Uitgerekend de laatste vijf kilometer plensde het zo hard dat de regen pijn deed in je gezicht. Helaas in dit laatste gedeelte uitsluitend akkers dus geen schuilgelegenheid. Wat ook jammer was dat juist in dit gedeelte gewassen werden verbouwd die we nog nooit eerder gezien hadden. Zowel met witte bloemen, paarse bloemen en Bordeaux rode staarten. We dachten gewassen voor de farmaceutische industrie? Net bij het binnenkomen van onze overnachtingsplaats staat links het prachtige Château de Hénonville. Ook hier nog steeds de striemende regen. Vandaag was ondanks de regen een prachtige fietsdag in een totaal andere omgeving. Een extra opmerking ook de route was aan een grote wijziging onderhevig. Voor het eerst redelijk veel klimmen en ook langere welke wij hier niet verwacht hadden. Geregeld stond de teller op 9 of 10 km per uur. Het toetje was de laatste 500 meter voor de camping Par Du Bois Joli in Hénonville. Deze helling is maar liefst tien procent wat altijd al stevig is maar helemaal met 23 kg bepakking. Leuke training voor de toekomstige ritten door de Pyreneeën en noord Spanje. We hebben vandaag voor het eerst een huisje (container)op een camping gehuurd voor een nacht om onze spullen te wassen en drogen. Voor vandaag genoeg op naar morgen. Alle personen die reageren op onze reisverhalen bedankt voor de leuke reacties, tips en adviezen. Groeten Stef en Henk.

1. Felix:
    14 mei 2015
    Weer een mooi verhaal!! Foto's zien we later wel. Maak je daarover niet dik. Goed dat jullie voor de container hebben gekozen!!
    Toi toi verder!!!
  2. Astrid:
    14 mei 2015
    Precies een week onderweg, mannen. Weet nog precies dat gevoel van vrijheid en dat ik toen dacht: " jeetje, ik mag nog zoveel weken fietsen en zo reizen" geniet ervan!
  3. Wilma:
    14 mei 2015
    Bikkels, goed bezig ! :) Succes verder.
  4. B.j. noordkamp:
    14 mei 2015
    de regen komt volgens het KNMI niet bij ons, maar stopt op de lijn Hoek van Holland - Roermond. een goede bui vannacht is voor de tuin niet zo slecht. voor jullie morgen hopelijk beter weer (slechter kan niet) de eerste week zit er al op en jullie zijn al een flink stuk op weg. veel plezier en bedankt voor het verslag.
  5. Jane Hollander:
    14 mei 2015
    En weer een mooi verhaal, boeiend om te lezen. Ik leef met jullie mee. In de geest dan. De eerste week zit erop, maar er volgen er nog. Hoop dat het morgen niet zo regent. Als dat lang duurt word je wel op de proef gesteld. Maar jullie conditie is prima zo te lezen. Slaap goed weer vannacht.
  6. Truus Morshuis:
    14 mei 2015
    super Henk en Stef lekker in een opgemaakt bedje hebben jullie verdiend slaap zacht.
  7. Annet:
    15 mei 2015
    Heeeel jammer van die laatste kilometers! Maar fijn dat jullie iets konden huren..... heeel verstandig! Henk,mijn complimenten! Je schrijft geweldig boeiend! Top! We gaan duimen voor mooi weer morgen! Succes!
  8. Ben de Tukker:
    15 mei 2015
    Ha ! Ja hoor, er is een nieuw reisverslag ! De krant kan wachten, eerst even de belevenissen van Stef en Henk lezen. Vervolgens via Google Streetview stukje 'meefietsen'. Verwacht morgenvroeg een lyrisch verhaal over de kathedraal van Chartres te lezen. Mooi mannen, je hebt nog driekwart te gaan.
  9. Jan Boom:
    15 mei 2015
    Henk en Stef, jullie zijn nu een week onderweg en liggen goed op schema. Ik lees jullie verslag elke dag en mijn complimenten hiervoor. Succes voor de komende periode.
  10. Mat Knaapen:
    15 mei 2015
    Hartelijk dank voor de complimenten. 'De nada', zeggen Spanjaarden in zulk geval.
    Goed om te lezen dat jullie zo genieten van al het moois dat de Camino je kan bieden. En het mooiste moet nog komen.
    Voorlopig geen 10% klimmetjes meer (Hénonville is inderdaad een kuitenbijtertje). Die percentages kom je wel weer in Spanje tegen. Maar voorlopig is het behoorlijk vlak. Met mooie Franse dorpjes en steden. De route van Clemens is een mooie route. Hopelijk blijft het weer meewerken want dan is het genieten elke dag helemaal tóp.
    Mat Knaapen
  11. Adrie A3:
    15 mei 2015
    Tjonge tjonge; wat een benijdenswaardig gebeuren voor jullie. En dat allemaal tot meerdere eer en glorie van de Jacobsschelpen. Hoewel ik er aan begin te twijfeleen of zo'n fietstocht wel tot een pelgrimstocht gerekend mag worden. Immers ; het lijkt er op dat jullie heeeel veeeeel genieten. Dat mag van mij wel maar of st.Jacobus dat goed vindt is de grote vraag. Als jullie tweeen ooit aan de hemelpoort staan zal Petrus na het zien van de achelpen en stempels wel eens heel moeilijk doen als hij hoort dat jullie als echte Hollanders de tour maakten op de fietsen. Maar van mij mag het helemaal hoor. En regen? ach wat, Stef heeft ervaring met water moet je maar denkeen. Ik groet jullie van harte en zou best mee hebben willen gaan.
  12. Jan:
    15 mei 2015
    De vaart zit er goed in! Mooie belevenissen onderweg en goed dat jullie zoveel oog voor de natuur hebben onderweg. Lees trouwens nog weinig over gespotte vogels, Henk, maar dat komt denk ik nog wel. Lekker genieten van de Fransozen met hun ijzeren balletjes, haha! Je ziet ze in elk dorp op de marktplaats! Goed dat Stef geniet van de Franse biertjes! Geniet morgen van de kathedraal van Chartres. Moet heel bijzonder zijn!