Dag 11 Ste - de - Maure 18 - 05 106km

18 mei 2015 - Sainte-Maure-de-Touraine, Frankrijk

Heerlijk geslapen vannacht, we lagen er vroeg in gisteravond. We waren moe maar voldaan. Vanmorgen zoals inmiddels gebruikelijk eerst de tent laten drogen door de zeer koude nachten is in de vroege ochtend alles door en door nat. Maakt niet uit we hebben de tijd. Omstreeks 08:45 uur vertrokken uit Prunnay. Ook vandaag kijken waar we komen. Onze rit ging vandaag door het dal van de Rivier de Brenner naar Tours. Ook hier een prachtige route door Cees uitgezet. Wel moet je steeds opletten dat je niet per ongeluk de nieuwe Franse bewegwijzering volgt. Soms gaat deze gelijk op soms niet met de Sweerman route. Vandaag was er een totale afsluiting  ongeveer twintig km voor Tours,  hierdoor hebben we onze route voor een deel moeten aanpassen. Tien km voor tours stonden de eerste wijnranken. Dit zal straks nog wel meer worden. Dichter bij Tours  gingen we via een fietspad langs de Loire die hier inmiddels erg breed is richting het centrum. Een idee je fiets ongeveer 10 km door Tours. Echt een grote stad waar wij alle twee geen liefhebber van zijn. Via de prachtige oude boogbrug zijn we naar de overzijde van Loir gefietst en hebben hier de Kathedraal bekeken. Wat een prachtige kerk maar niet zoals de Kathedraal van Chartres. We hebben hier helaas geen stempel gehaald gezien de informatie stand pas om 14:00 uur open ging. We hebben niet gewacht en geprobeerd snel de drukte te verlaten. Ieder zijn keuze. Via opnieuw prachtige fietspaden en wegen verder gefietst. Even terrasje gepakt en onze route vervolgd. Voor Tours was het veel dalen en klimmen na tours was het weer een totaal ander landschap. Nagenoeg alle boeren zijn hier akkerbouwers. En de weinige veeboeren die er zijn hebben prachtig moddervet schoon vee. Oorzaak....het variatie in het voer wat het vee hier krijgt. Niet alleen snijgras, dit is ons uitgelegd door een passant. Na Tours ging het richting Veigne. Wat een mooie stad. Hier hebben we bij binnenkomst een uurtje aan de rivier de  Indre gestaan. Schitterend hier een soepje gemaakt en uitgebreid gerust. Om Veigne uit te komen moesten we wel 12% klimmen maar we hebben zwaardere klimmen gehad de afgelopen week. Na deze klim kwamen we opnieuw door een licht glooiend landschap met eindeloze akkers. Een pech een harde ZZW pal op kop. In combinatie het de toch wel af en toe heftige klimmetjes en inmiddels onze vriend in aanleg de TGV lijn ging het kaarsje langzaam uit. Even een aantal km zoeken in Ste. Maure-de-Tourain, niets gevonden. Later onderweg kregen we via een NL. die met zijn camper onderweg terug was naar Nederland, een adres via zijn verbinding. Even een aantal extra km en ja hoor een prachtige camping municipal. Alles is aanwezig en schoon voor een prijsje van € 5,50 pp dat zijn prijzen die ons passen. Vandaag onderweg nog twee stel uit Nederland die ook naar SDC fietsen getroffen. Even samen mee opgefietst in Tours maar zij gingen de stad in wij dus niet. Nog wel even geroepen dat de weg links ging maar geen reactie. Ook de eerste wandelaars gezien die vanuit Frankrijk naar SDC lopen. Petje af. We weten nu hoe zwaar het soms kan zijn op de fiets dus lopen....Het mooiste is nog er staat nu een Fransman uit Vendome bij ons op de camping die met zijn ezel lopend naar SDC gaat. Een leuke naam voor de ezel Obelix en zijn eigenaar heet Philippe Chenet. Zij doen samen ongeveer 20 tot 25 km per dag. Ook lazen we dat de broer van Raf, Leen ons volgt, laat even weten waar hij zit. Een toffe peer. Kunnen we voor DAX nog een pilsje met hem drinken. Verder alle volgers bedankt en we hebben elke dag plezier en geen VERPLICHTINGEN mochten jullie dus een keertje niets lezen. GEEN ZIN. De foto’s plaatsen lukt nog niet, indien de problemen blijven zullen we die doen als we thuis zijn.
Voor de vogelaars: vandaag een groepje Sterns op een eilandje in de Loir in Tours, tevens een Bosuil en redelijk wat Zomertortel.Tot een volgende keer.

1. Mat Knaapen:
    18 mei 2015
    Ja, wind tegen is niet leuk. Vooral als 't lang duurt. Maar wel 'leuk' zijn de ontmoetingen onderweg. Met mensen uit de hele wereld. In Frankrijk nog niet aan de orde maar in Spanje des temeer.
    Goede reis!
    Mat Knaapen
  2. Han:
    Hoi Henk en Stef.
    Indrukwekkend dat jullie elke dag toch zo'n forse afstand afleggen.
    Indrukwekkend dat jullie elke dag tot nu toe de energie hebben toch een verhaal te schrijven. Elke keer boeiend, informatief, een stukje cultuur, natuur. Ben net terug uit Spanje, jullie fietsen nu die kant op. Frankrijk is mooi, afwisselend, kent vele landschappen. Veel succes!!!
    Groetjes Han Nijhof
  3. Jan:
    18 mei 2015
    Foto's van Tours even bekeken, prachtig! Echt nog middeleeuws. Ik neem aan dat jullie richting Poitiers gaan om een stempel te halen! Mooie oude kerk daar! Het rusten aan de riviertjes zijn jullie nog niet verleerd (Stef a/d Ems en Henk aan de Moezel!) Geniet er lekker van! De wijnboeren komen in zicht!
  4. Albert Moraal:
    Hallo Stef en Henk,
    Kijk elke avond uit naar jullie belevenissen en beleef zo zelf weer mijn 1e pelgrimstocht in 2010. Heb gelezen dat jullie onderhand ook al in 5 plaatsen hebben overnacht, zoals ook weer vandaag, waar ik toen heb overnacht en hoogstwaarschijnlijk ook wel op de zelfde campings, want deze kleine plaatsjes hebben meestal maar 1 camping. Tot nu toe zitten jullie op hetzelfde schema als ik toen, want waar jullie nu zitten zat ik ook op dag 11. Ik wens jullie nog heel veel fietsplezier en hopelijk knapt het weer een beetje op.
    Bon Camino.
    Albert
  5. Ben de Tukker:
    19 mei 2015
    Ha Henk ! Als pelgrim moet je ook eens verzetten, moet het af en toe een klein beetje tegenzitten, dus... geen zin om je dagelijks verhaal te maken ? In dit geval verwacht ik desondanks wel een piepklein berichtje.
    Peregrino's neem vanavond een goede fles Chablis, van plm 15 euro, die sponsor ik, de pensionado's van LWC krijgen koffie met gebak ivm verjaardag van deze Camino-fietser
  6. Astrid:
    19 mei 2015
    Als het goed is zitten jullie nu aan het einde van routeboekje 1. Dus een derde van de routebeschrijving zit erop! Maar nog lange niet op een derde van de hoogtemeters - haha. Kop op, mannen, het gaat voorspoedig. Geniet ervan
  7. Hen Bolk:
    Hallo Stef en Henk,
    Lees met veel plezier jullie reisverslagen en fiets in gedachten met jullie mee door het mooie franse landschap. In de omgeving van de Loire heb ik ook vaak rond getrokken. Het (licht) glooiend landschap blijft voorlopig wel jullie vakantiehorizon.
    Geniet er samen van!
  8. Harry Hermkens:
    19 mei 2015
    Mooi verhaal van jullie fietstocht naar SDC!Lees het elke keer met veel interesse.Loop zelf ook nog altijd met de gedachte om dit te gaan doen!!
    Nog veel fietsplezier de komende dagen!!
  9. Hein en Irene Pater:
    Hoi, Stef en Henk
    Geweldig wat een mooie verhalen ,hadden niet gedacht dat je zo veel tijd zou nemen om al die mooie kerken te bezichtigen,fijn dat het goed gaat ,best wel zwaar .
    Afgelopen zaterdag van begin Neeltje Jans naar de zeeland brug gefiets ( knie gaat redelijk}en terug naar Renesse ,hou me maar bij water ,wij blijven jullie volgen ,
    groeten Hein en Irene.
  10. Paul en Mariet Olde Dubbelink:
    19 mei 2015
    Hallo Stef en Henk , Jullie verslagen gelezen en petje af voor jullie prestatie. Geniet ervan en dat doen jullie zeker. Wij zitten nu in Italië en hebben inmiddels ook al tig kerken ,baselieken en kathedralen gezien. Ja, zelfs de paus in Rome . We wensen jullie nog veel succes en fiets ze!!! We blijven jullie volgen. Groeten Paul en Mariet
  11. Ine en Cees Opperman:
    19 mei 2015
    Hallo Stef en Henk, wat een trip zeg, heb net een deel van jullie verslagen gelezen. Indrukwekkend.
    Heel veel plezier samen en hou vol.
    Groeten Cees en Ine