Dag 12 Dissay 18-05 65

19 mei 2015 - Saint-Cyr, Frankrijk

Vandaag in tegenstelling tot voorgaande dagen niet gewekt door een koekoek maar door Obelix, de ezel van de Franse Caminoganger Phillippe Chenet. Zijn achternaam is gemakkelijk te onthouden. Jaren geleden was dit een veel gebruikte huiswijn. Vanaf 06:45 uur begon Obelix te blaten. Voor mij was dit niet erg gezien ik dan normaal wakker ben. Of overige bezoekers van de camping dit ook accepteren weet ik niet. Dit was Phillip zijn wekker. Rustig zoals gebruikelijk hebben Stef en ik ontbeten en nadat  alles droog was zijn we omstreeks negen uur vertrokken. Door die extreem koude nachten is elke ochtend alles nat. Vandaag moesten proberen om de route terug te vinden gezien opnieuw door de aanleg van de TGV de routes en wegen behoorlijk zijn gewijzigd. We hebben even de Franse route Santiago gevolgd en kwamen vlak voor Maille weer op onze route. Hierna hebben we geruime tijd de rivier de Vienne kunnen volgen. Bij ons onbekend maar groter dan de IJssel. Via prachtige paden en wegen met een koude wind 4 – 5 meest tegen, gingen we richting Châtelleraut. Over een oude fiets/wandelspoorbrug naar het het centrum. Gezien de staat van deze weg zal hij binnenkort wel verdwijnen. In deze plaats hebben we de St Jacobskerk bezocht. Jammer voor ons dat er niemand aanwezig was. Geen stempel geen informatie. We hebben onze route vervolgd en hebben samen besloten i.v.m de extreme wind en op komst zijnde rege, om eerder een camping te zoeken.. Na al die dagen fietsen wel nodig. Je merkt dat je krachten minder worden. Dus even aansterken op een prachtige 4* camping. Een speciale  pelgrimsreis van € 5.50 pp voor 2 x  tent en fiets. Vanaf 14:00 uur zijn we hier nu op Camping Du Lac De Saint-CYR vlakbij Dissay (Portiers). Nagenoeg aan de route maar wel eerst weer 1,5 km klimmen met max 8%. Nu uitrusten van de afgelopen dagen. We hebben wel geluk want het regent er nu ook nog behoorlijk bij. Vandaag toch nog 65 km gefietst. Voor de vogelaars. Vandaag de eerste Hop gezien. Vlakbij op een paaltje. Prachtige vogel. Morgen maar zien welke route we nemen. Gezien de drukte van de steden kiezen we waarschijnlijk ervoor om ondanks alle mooie kerken en oude gebouwen toch rond de stad Portiers te fietsen. Steden bezoeken is leuk maar veiligheid gaat ons voor. Navigatie, boekje, route onbekend en opletten en veel willen zien gaat niet altijd samen. Tot een volgend verslag.

1. Raf:
    19 mei 2015
    Dag Stef en Henk! Leuk om te horen dat alles goed gaat bij jullie. Die man met de ezel heb ik gisteren ook zien wandelen denk ik. Maar er zijn inderdaad meer en meer wandelende pelgrims te vinden. Ik sliep gisteren al in de buurt van Dissay samen met vier andere Belgen die ook de tocht maken, maar dan met de koersfiets (3 fietsers en 1 logistieker). Zij doen dus wat grotere afstanden als wij. Vannacht zit ik in de buurt van Surin in iemand zijn tuin omdat de camping op km 67 niet meer bestaat. Morgen doe ik een korte trip tot aan de camping in St.Angeau omdat er in de namiddag weer veel regen wordt voorspeld. Het is leuk om jullie via deze blog te kunnen volgen en misschien komen we elkaar nog tegen (hoewel mijn kilometers op de St.Jacobsroute bijna afgelopen zijn...) maar ik wens jullie nog veel succes, veel zon en leuke momenten. Ahja, mijn broer Leen is mijn zus! En als jullie me willen bereiken kan dat op 0032478790195. Groeten! Raf
  2. Astrid:
    19 mei 2015
    Jammer dat je geen stempel kon krijgen in de st Jacobskerk in Châtellerault. Hebben jullie die levensgrote Sint Jacobus in de kerk nog wel gezien dan?
    Ik blijf genieten van jullie verhalen en ja, zolang met bagage reizen kan best pittig zijn, he? Geniet er nog van :)
  3. Jan:
    19 mei 2015
    Leuk die verhalen, ook van de anderen die onderweg zijn en dat je dan via het blog contact kunt houden! Gisteren nog even het filmpje van de andere camino gezien. Komen jullie ook langs Rocamadour? Zo ja, echt even pauze nemen hier. Zie ook dat jullie bij Poitiers zijn. Misschien ergens nog een herinnering aan de belangrijke slag bij Poitiers in 732. Hoe dan ook, veel te zien om van te genieten, maar doe het zoals jullie zelf aangeven: veiligheid voorop! Veel fietsplezier morgen!
  4. B.j. noordkamp:
    19 mei 2015
    Ja Henk een hop, wel graag het bewijs middels een foto. (grapje) Jammer dat het weer jullie een beetje in de steek laat, het is hier bovendien ook niet warm, vorige week op Twente nog min drie aan de grond, zelfs na ijsheiligen. Veel plezier verder, bedankt voor het verslag en tot morgen.
  5. Jane Hollander:
    19 mei 2015
    Jullie gaan als een trein. Neem een dagje rust op een plek die jullie aanstaat. En geen zin, niet schrijven. Volgen doe ik jullie toch wel.
  6. Eric Nederlof:
    19 mei 2015
    Dat zie en hoor je niet vaak. 3 ezels op een camping, waarvan 2 in een tent. Respect mannen. Leuk om al jullie ervaringen en belevenissen te lezen. Groetjes van de buurman van Invalsweg 37a.
  7. Truus Morshuis:
    19 mei 2015
    50 cent te weinig betaald krijg je wel als je thuis bent.!!!
  8. Mat Knaapen:
    20 mei 2015
    Na Poitiers is de route eerst nog vrij interessant (nanteuil-en-vallée is een leuk dorpje met een pelgrimsgite - sleutel bij gemeentehuis).
    Maar daarna in Les Landes is het echt saai. Rechte vlakke wegen en -als het nog steeds tegen zit- wind op kop. Nauwelijks dorpjes. En dat 200 km lang.
    Daarna geht's los. Dan komen de Pyreneeen in zicht. Letterlijk.
    En na de Somport (een prachtige bergpas bij mooi weer) ligt Jaca. Echt Spanje. Geen toeristen, alleen een paar pelgrims.
    Bonne route!
    (en succes met het regelen van nieuwe pelgrimspassen)