Dag 17 St.Pandelou 24 05 85 km

24 mei 2015 - Saint-Pandelon, Frankrijk

Wat een mooi begin van deze 1e Pinksterdag. Geslapen als de beste, goed uitgerust. De supermarkt ging open van 09:00 uur tot 12:00 uur. Snel nog even het noodzakelijke inkopen doen gezien je in Les Landes nagenoeg niets kunt kopen. Ons prima onderkomen afgesloten sleutel in de brievenbus en karren maar. Hetzelfde beeld als gisteren. Vlakte en bossen, bij een stroompje een aantal meters naar beneden en weer naar boven. De weinige nederzettingen liggen ook nagenoeg allen aan een stroompje. De eindeloze productiebossen worden iets meer afgewisseld door enorme maisvelden met gigantische sproei installaties. Af en toe een aardappel of asperge veld en weer bos, bos en nog een bos. Nagenoeg alles is naaldbos. Enige afwisseling zijn de stukken die onlangs gerooid zijn. Hier groeit van alles. Op deze percelen groeit ook zeer veel gaspeldoorn, een bij ons zeldzame wilde plant lijkt op de gele brem. In Nederland is een gecultiveerde soort bij tuinders te koop. Jammer was dat de gaspeldoorn nagenoeg uitgebloeid is. De meeste struiken hadden nog iets van hun intensieve gele kleur. Op de braakliggende gedeelten komen ook veel Roodborsttapuiten voor, een verdere afwisseling is de grootte van de naaldbomen. Alles is in genummerde percelen honderden kilometers. Alleen onze route ging al ruim 150 kilometer door de bossen. We hebben Les Landes verlaten bij St-Vincent-de-Paul. Dit was direct een leuk dorpje en via prachtige kleine wegen richting Dax. Onderweg nog een Hop met drie jongen waargenomen. Ons gekozen onderkomen in Dax  was gesloten, een volgend adres idem en ging open om 17:00 uur. Er hing een prijslijst buiten waarop we besloten hebben maar aan de route van maandag te beginnen. We waren uitgerust en het liep lekker. Na een klimmetje was er rechts van de weg een dorpje, St-Pandelon, waar een pelgrim onderkomen was. Wij naar het gemeentehuis (Marie) en hier het nummer gebeld wat voor pelgrims was aangeplakt. De meeste gemeentehuizen hebben alleen nog beperkte dagdelen open. Een vriendelijke dame vertelde dat ze niet in de buurt was maar iemand zou bellen die ons een sleutel zou geven en bij wie we konden betalen. De burgemeester kwam. Wij hebben ons met een kopie van ons pelgrim paspoort kunnen legitimeren. De burgemeester heeft ons naar ons onderkomen gebracht. Opnieuw vielen we in verbazing. Een compleet nieuw gebouw. Voorzien van twee stapelbedden, keuken, douche etc. Helemaal nieuw en zeer compleet. Mat een echte aanrader. We hebben onze spullen uitgestald en genieten van de rust. Mooi uitrusten voor de overgang naar Spanje die over twee dagen begint. Gezien alle winkels gesloten waren hadden we niets te drinken. Bij de plaatselijke horeca was een grote bruiloft. Stef heeft hier netjes gevraagd aan het personeel of we ook een paar flesjes bier of een fles wijn konden kopen. Het bruidje kwam erbij dit was niet mogelijk, we KREGEN de fles wijn. We genieten straks na het eten van een echte lekkere Bordeaux, Château Labadie Cotes de Bourg 2010. Wel een zware maar zeer smaakvol. Dit was het voor vandaag en tot een volgend bericht.

1. Ben de Tukker:
    24 mei 2015
    Ha mannen ! Dit geluk dwing je af door jullie positieve instelling ! Geniet van deze mooie Bordeaux ! Ik verheug me nu al op jullie bericht over de klim over de Sompore en de afdaling naar Jaca !
  2. Ineke Keizer:
    24 mei 2015
    Hallo Henk en Stef, heel mooi om te lezen wat jullie allemaal al beleefd hebben. Proost en geniet van de lekkere Bordeaux . Groeten Ineke (van de Jacobuskerk)
  3. Annet:
    24 mei 2015
    Wat fijn dat jullie ook af en toe kunnen/mogen genieten van de mooie overnachtingsplekken! Dan begin je net iets anders de dag! Geweldig! Proost! Genieten van die heerlijke wijn! Succes morgen!
  4. B.j. noordkamp:
    bietsers
  5. Mat Knaapen:
    24 mei 2015
    Ja, in Frankrijk worden steeds meer pelgrimsgîtes geopend. En dat zijn meestal geweldige onderkomens, gerund door enthousiaste vrijwilligers. Ook typisch Frans: de gemeente Pandelon is met nog geen 1.000 inwoners nog steeds zelfstandig.
    In Spanje treffen jullie geheel andere pelgrimsonderkomens: de albergue del peregrino. 'n Beetje wennen als je de mooie Franse gîtes hebt gehad. Maar wel gezellig. Mits je houdt van ontmoetingen met mensen uit de hele wereld. (maar ook véél Spanjolen)
    Buenas noches, amigos.
  6. Han:
    24 mei 2015
    Geweldig verhaal. Leuk, de gastvrijheid die jullie tegenkomen. Wat een luxe overnachtingsplek!
    Groetjes Han Nijhof vanuit Morzine
  7. Astrid:
    25 mei 2015
    Super om te lezen dat je op zo'n bruiloft een fles wijn aangeboden krijgt! De camino brengt verrassende ervaringen met zich mee :)
  8. Hen Bolk:
    25 mei 2015
    Wist niet, dat jullie in DAX wilden overnachten. Had wel een overnachtingsplek kunnen regelen. Mijn zwager is hier geboren en heeft er jarenlang met Coby's zus een hotel gerund.
    De naaldbossen zijn nu voorbij. Succes met het beklimmen van de eerste uitlopers van de Pyreneen!
  9. Bianca Weernink:
    25 mei 2015
    Wat een mooie verhalen. Leuk om met jullie 'mee te reizen'. Geniet van deze bijzondere reis. We lezen graag mee....
  10. LW Hassing:
    25 mei 2015
    Henk en Stef, jullie schieten al mooi op naar de eind bestemming.
    Ben zelf net terug van een vogelexcursie naar Schorfheide-Chorin en omgeving, de gehele week geen maisveld gezien, wat een verademing.
    Veel akkers met graan en koolzaad en veel vogelsoorten.
    Hebben diverse fietstochten gemaakt, uiteraard niet de afstanden die jullie afleggen.
    Nog veel succes met jullie fietstocht.
  11. Monticola:
    26 mei 2015
    proost! het komt jullie toe

monticola
  12. Thea Elfrink:
    29 mei 2015
    Voor dat bruidspaar moet je later in Santiago maar een heel grote kaars aansteken!