Dag 27 Villar de Mazarife 03 - 06 98 km

3 juni 2015 - Villar De Mazarife, Spanje

Opnieuw een warme dag volgens de berichten van gisteravond. De nacht redelijk geslapen, maar een klooster van de zusters van benedictijnen hebben wel een klok die elk kwartier opbouwend van een naar vier slagen de klokken luid. Dan extra vier keer vijf minuten voor het volle uur. En tenslotte op het volle uur de tijd die het is. Tussendoor het geklepper van de ooievaars. Een betere mix kan een pelgrim/vogelaar niet krijgen. Na het door ons bestelde ontbijt bij de zusters kregen we honger. Schijnbaar mogen zij in de ochtend niet eten en praten. Twee cupcakes en één kopje koffie, bij navraag voor een tweede werd er met het hoofd geschud. Hetzelfde als gisteravond we praten nog na over de indrukken van de afgelopen dag. Er werd op de deur geklopt, sstttt. Dus na het ontbijt snel starten en na 10 kilometer bij een Albergue een stevig ontbijt besteld waar we wel op konden fietsen. Direct bij het verlaten van Sahagun reden we onder een prachtige stadsboog door gevolgd door opnieuw een historische boogbrug. Via een ontzettend saai gedeelte van de Camino de Santiago reden we richting Leon. Eerst over de 102 en bij het viaduct Calzada del Coto ging het over een prachtige weg parallel met de wandelaars naar Bericanos del Real Camino. Langs deze weg staan ontelbaar veel nieuw aangeplante Plantanen, ik denk voor schaduw maar hier hebben we nu niets aan. We hebben vandaag heel wat bidons met water gedronken, teven met regelmaat een stop voor een colaatje.  Bericanos is een gehucht maar wel hier ons prima  ontbijt gehad. Net op tijd, de honger kwam al opzetten. Na deze tussenstop ging het naar Mansilla de Las Mullas. Maar net buiten Bericanos del Real Camino riep er iemand, hallo Lossernaren. Een bekende stem en ja hoor Johan en Paula. Opnieuw even een gedeelte samen gefietst en bijgepraat. Na een paar kilometer zijn we verder gegaan gezien de tempo verschillen tussen vier personen nogal wisselt. Een plaats met enig leven. Hier worden de wandelpelgrims de weg door de stad gewezen dmv prachtige Jakobsschelpen van brons in het wegdek. Ook hier de kerk gesloten en maar een foto van een pelgrim voor de kerk gemaakt. Wederom gevolgd door een saai gedeelte tot na Villanueva de las Manzanas LE 512. Hierna kwam voor ons een aantal prachtige kilometers langs de spoorbaan richting Vega de Infanzones. Veel begroeiing, opnieuw prachtige bermen. Zie video. Bij een grote stalen baily brug over de rivier de Rio Esla hebben we even onder de brug in de schaduw naast het hard stromende water een kop koffie gezet. Dit was een leuke locatie op onze route. Na deze onderbreking kwamen we snel terug in de saaie omgeving en achterstallige dorpen. Voor Leon was het even zoeken gezien er veel nieuwe wegen waren en we wel via de juiste route de stad in wilden. In een tijdsbestek van 2 km fietsen kom je in een totaal andere wereld dan waar je de afgelopen kilometers was. Wat een drukte in deze mooie stad. Ontzettend veel te zien maar tevens wat warm. Het was twaalf uur en de temperatuur aanduiding in de stad gaf al meer dan 30 graden aan. We hebben ruim drie uur de stad bekeken en besloten om een rustige Albergue buiten Leon te nemen. De gehele weg zie je ze overal en nu nergens. Dit komt natuurlijk doordat de wandelroute niet meer gelijk opgaat met de fietsroute. Na een twintigtal kilometer en drie klimmetjes van 7% kwamen we in Villar de Manzarifa. De eerste Albergue was vol de tweede genoemd Elrefugio De Jesus had plek. Hier slapen we nu voor € 5,00 pp. Geen luxe maar alles aanwezig incl. een trage WiFi maar hij werkt wel. Zo dadelijk even het dorpje bekijken en op tijd slapen. Morgen misschien de klim naar de Cruz de Ferro. Een pas op een hoogte van vijftienhonderd meter. Afhankelijk van het tijdstip, conditie en temperatuur. Anders een dagje later. Hierbij verlaten we tevens de vlakkere delen van de Camino en gaan voor de rest van de route opnieuw voor  Berggeiten  spelen. Tot een volgend verslag.

1. Annet:
    3 juni 2015
    Weer een mooi verhaal! Ben benieuwd door wie jullie morgenochtend gewekt worden :-) Mannen heeeel veeel succes met de laatste honderden km !!
  2. B.j. noordkamp:
    3 juni 2015
    Bedankt voor de prachtige foto's, ze zijn eindelijk binnen. Het schiet al lekker op, en het gaat volgens mij erg goed, geweldig. Succes voor de laatste loodjes.
  3. Han:
    Hoi Stef en Henk
    Wat zien jullie ontzettend veel moois! Blijf genieten!
    Groetjes Han Nijhof
  4. Astrid:
    3 juni 2015
    Super ! En idd Cruz de ferro - voor mij hetzelfde hoogtepunt als de aankomst in Santiago. En wel grappig: iedereen heeft het over die zgn saaie hoogvlakte maar ik heb ook daar van genoten en vond het helemaal niet saai. Denk dat ik de enige misschien wel ben ;)
  5. Mat Knaapen:
    3 juni 2015
    Het Cruz de Ferro komt in zicht. Het laatste deel van de reis begint.
    Kleine tip: een kilometer of vier/vijf na Astorga ligt het beschermd dorpsgezicht 'Castrillo de los Polvazares'. De ingang van het dorpje ligt op een punt waar de weg een haakse bocht naar links maakt; rechtdoor ligt het dorpje. Rijd dus rechtdoor en geniet een uurtje van de oude Spaanse sfeer. Astorga met oa het bisschoppelijk paleis van Gaudí is ook de moeite waard. Het heette in de tijd van de Romeinen 'Asturica Augustas'.
    Rabanal is een mooie plek om te overnachten. Foncebadón kan ook maar daar is niet veel te beleven buiten de twee (vrij nieuwe) albergues.
    Daarna een spectaculaire afdaling. Vele kilometers lang. Je denkt hoe het is om met 70 per uur naar beneden te fietsen. Het kan gemakkelijk. Misschien doe je het ook. Linke soep.
    Dan komt de streek 'Bierzo'. Met stalletjes waar ze aardbeien, kersen en ander fruit verkopen.
    Buen Camino.
    En besef: het feest is helaas bijna afgelopen!
  6. Truus Morshuis:
    3 juni 2015
    Doe voorzichtig met de afdaling wil jullie wel gezond in Losser terug zien. Vraag hebben jullie nooit een lekke band? of word dat niet vermeld !!! liefs gr TRuus
  7. Jan:
    3 juni 2015
    Prachtige foto's van Leon, had al veel moois over deze stad gehoord. Jullie hebben natuurlijk nu geen tijd meer om uitgebreid te kijken en hier evt. te overnachten. Snap het wel, het einddoel is in zicht en jullie gaan als een speer. Echter niet zonder te genieten van al het moois onderweg, want daar zijn jullie ontzettend scherp op getuige de mooie reisverslagen! Geniet verder en een goede volgende etappe gewenst! Hoe is het trouwens met de slechtvalken? Of kwamen jullie die alleen tegen op de duivenroutes naar Nederland?
  8. Hennie Kuiper:
    3 juni 2015
    Stef en Henk, jullie worden nu wel echte ronderenners. Is het zitvlak er al goed aan gewend? Geniet van al het moois!! Hennie.
  9. Hans:
    3 juni 2015
    Jullie zijn een stel Krasse Knarren. Ja het leven heeft echt toch wel veel moois te bieden.het is alleen een kwestie van;zoek je het.
    Wens jullie nog alle goeds toe op je weg naar Santiago.
  10. Jan Boom:
    Stef en Henk,
    Nog even volhouden. Heel veel groeten van Mallorca.
    Jan Boom
  11. Adrie A3:
    4 juni 2015
    Het is hartverstikkend fijn om jullie te volgen en de spannende verhalen te lezen. Ik hoop dat het zo door gaat, totnutoe zijn jullie duidelijk gezegend door Sint Jacob. Hopelijk blijft dat zo tot jullie weer terug in Twente zijn waar we bij wijze van grote uitzondering vandaag een prachtig fietsweertje hebben. Morgen is het misschien al weer anders. Geniet en wees er zeker van dat velen met jullie meeleven en lijden. Doe st.Jacobus de hartelijke groetenvan St Nicolaas de beschermer van Denekamp. Dank daarvoor.
  12. Ben de Tukker:
  13. Lammie:
    4 juni 2015
    Prachtigge verslagen kijk uit naar de volgende.

De streep komt dichter (jammer).
    Genieten van de laatste kms succes.
    sportieve Groet klasse(bakken).