Dag 29 05 - 06 Villafranca

5 juni 2015 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Vanmorgen na een gezamenlijk ontbijt vertrokken omstreeks 07:30 uur. Gezien de tijd die ons resteert tot Santiago, en de hoge temperaturen hebben we besloten een korte etappe te nemen. Afdalen vanuit Acebo, de waarschuwing van de beheerder van de Albergue was niet voor niets. Een slecht wegdek steile gedeelten en gevaarlijke bochten. Misschien is het goed dat de weg niet zo perfect is wordt er ook voorzichtig gedaald. Na een lange afdaling kwamen we via Molinaseca in Ponferrada. Opnieuw een mooie stad met zeer veel historie. De stad hebben we natuurlijk bekeken incl de Basiliek. Het centrum heeft vele mooie kleine straatjes. In de buitenwijk met de toepasselijke naam Santiago inkopen gedaan en koffie gedronken. De route vervolgd via een klein gedeelte drukke weg om daarna via een klein straatje af te slaan naar Carcabelos. Een prachtig dorpje met hierin oa een kapel ingericht met allerlei beelden en overige kerkatributen. Een deel echt en authentiek een deel? . In ieder geval leuk om te zien en hier een stempel gehaald voor ons paspoort. Bijzonder leuke kleine straatjes. Omstreeks 12:00 uur zijn we aangekomen in Villafranca ons doel voor vandaag. We hebben ons overnachting adres in een gedeelte van de bijgebouwen van de San Nicolaskerk wat de nu San Nicolas Albergue is. Een prachtig ruim schoon en mooi onderkomen. Veel prive t.o.v voorgaande Albergue. Vandaag verder rustdag. Morgen de klim naar opnieuw ruim 1300 meter de Cebreiro. Voor de vogelaars helemaal niets te melden. Tot een volgend verslag.

1. Ben de Tukker:
    5 juni 2015
    Stef, Henk, ........... mooi he ?
    Nog slechts 180 kilometer, de laatste etappe kent geen 'bergen' wel veel hoogtemeters. De thuisblijvers kunnen jullie aankomst bij de kathedraal in Santiago op de webcam live meemaken, zie deze link;
  2. Mat Knaapen:
    5 juni 2015
    Inderdaad kent geen bergen. Maar wel flinke klimmetjes. Van zo'n 12 kilometer à soms 8% na Sarria. En zo zijn er nog een paar. Maar onze pelgrims hebben inmiddels een goede conditie en ze zijn ook een paar kilootjes kwijt.
    Nog slechts 180 km. Klopt. Maar de aankomst op het beroemde Praza do Obradoiro geeft sommige pelgrims een dubbel gevoel. Ja, fijn dat we 't gehaald hebben. Maar ook jammer dat de tocht is afgelopen. En voor sommige pelgrims overheerst het tweede gevoel.
    Ben benieuwd hoe de pelgrims zich voelen over een paar dagen. Maar eerst Galicië, met aardige klimmetjes en mooie dorpjes.
  3. Astrid:
    5 juni 2015
    Inderdaad - geen bergen maar wel wat San zegt: pittige kuitenbijters. Ik was er op het laatst helemaal klaar mee ;)
  4. Elise Droste:
    5 juni 2015
    Nog maar 180 km te gaan lees ik.Nog 180 km meegenieten van je verhalen.
    Ik wens jullie nog prachtige kilometers samen en een goede aankomst
  5. Truus Morshuis:
    5 juni 2015
    Super de laatste lootjes Dan kunnen jullie zondag naar de hoogmis !!!