Dag 30 Rustdag in Villafranca

6 juni 2015 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Gisteravond besloten om een rustdag te nemen, het is ontzettend warm nu nog 36 graden. We zouden als we normaal doorfietsen maandag al in Santiago zijn. En belangrijk het lichaam heeft ook rust nodig en zeker met die warmte. Indien het zo extreem blijft maken we onze komende dagen de tochten korter en nemen na de middag rust. Vandaag op onze rustdag een beetje geklungeld. Tassen opnieuw inpakken, tenten luchten, kleding wassen en Stef heeft zijn fiets nagekeken. Verder een beetje de toerist uithangen op een terrasje aan de doorgaande weg over het Plaza. Onvoorstelbaar hoeveel wandelaars en fietsers allen Caminogangers hier voorbij komen. Dit moet ook wel als je leest dat dit jaar 260.000 pelgrims uit de gehele wereld worden verwacht. Ruim twee procent is de prognose zijn Nederlanders. Een groep wandelaars vanuit Nederland, een groep fietsers vanuit Nederland. En daarnaast Nederlanders die de route in trajecten afleggen, verdeelt over meerdere jaren. Ieder zijn keuze en mogelijkheid. Gisteravond nog lang op een terras gezeten. Onze Koreaanse wandelaars van de dag ervoor kwamen gisteravond net voor een onweersbui binnen. We hebben met Stephano en A Ju gezellig gedronken op een goede afloop. Stefhano is zijn doopnaam zijn Koreaanse Young Woo Nam. De Koreanen treffen elkaar onderweg. Af en toe komen ze samen naar Frankrijk. Zij starten vaak in JPP. A Ju een gezellige jonge dame doet deze tocht vanuit haar geloof. Ze heeft gespaard en ouders springen bij. Young Woo Nam doet deze tocht nu na zijn studie. Hij steekt boven de rest uit met zijn dagafstand wandelen van veertig tot vijftig kilometer. Het totaal aantal Koreanen is op jaarbasis bijna tien procent. De meesten hebben eerst allemaal de film” The Way” gezien. Morgen starten we op tijd voor ons volgende traject Naar horen en lezen een zware etappe.

1. Han:
    Hoi Stef en Henk
    De eerste rustdag in jullie combinatietocht Tour de France-ronde van Spanje ... Dat zegt veel over jullie conditie! Pas na 30 dagen een rustdag...
    Klasse! Veel plezier nog, geniet van het laatste deel!
    Groeten Han nijhof
  2. Anja:
    6 juni 2015
    Vanaf Chios wensen wij jullie ook een leerzaam laatste stuk van deze reis. Super. Wij zijn ontzettend trots op jullie.♥♥♥ Geniet er nog even van want het is nu bijna voorbij.
    Lots of love, Jos en Anja
  3. Wilma:
    6 juni 2015
    Even rust, het is ook weekend :) ha-ha
  4. Mat Knaapen:
    6 juni 2015
    Op 18 mei 2013 was het 4 graden en lag er sneeuw in het bergdorpje O'Cebreiro. Morgen (zondag) is het daar 28 graden, in de schaduw. In het dal (villafranca) is het nog heter. Rustig fietsen, veel rusten en liters water drinken. In het dorpje zijn wel albergues, maar het is er gauw uitverkocht.
    In het dal aan de andere kant ligt Triacastela. Daar meer kans. En er zijn ook prima restaurantjes om bij te komen van een slopende dag.
    Buen camino!
  5. Astrid:
    6 juni 2015
    Was eigenlijk wel benieuwd of jullie nog geen heimwee hebben naar het thuisfront
  6. Hans:
    7 juni 2015
    Geweldig hoe jullie die tocht beleven. Alleen al het geklungel met natte tenten en andere spullen s'morgens vergt wel een hele positieve instelling,Ook nog veel succes voor die zware laatste etappes.
    Groeten van Hans.
  7. Marinus en Cobi:
    7 juni 2015
    Hoi. Henk en Stef
    Wat een mooie reisverhalen en foto's we zullen ze straks missen.
    Wat genieten is dat.
    Nu nog de laatste lootjes toi toi toi en dan weer naar de vrouw leu toe.
    Groeten Cobi en Marinus.