Dag 31 Sarria 07 - 06 80 km

7 juni 2015 - Sarria, Spanje

Gisteravond nog even kunnen kijken bij een plaatselijk triatlon wedstrijd. Deze liep voor ons pand langs. Mooi om te zien hoe alles tot in de puntjes is geregeld in de wisselstraat. Vele officiële vrijwilligers maar een ding was ondanks alle inspanning een flop. Het verkeer ging gewoon door. Soms levensgevaarlijk. Dit bracht voor ons de spanning gezien we niemand kennen en de start in een ander dorp was. Je kon niets bijhouden, hierna even de finale Barca – Juve bekeken en op tijd in bed. Onze rustdag zat er op. Vanmorgen op  tijd vertrokken ivm de warmte de komende dag. Al snel het dorp verlaten en inderdaad zoals beschreven via een oude hoofdweg klimmen naar 1300 meter. Een mooie lange klim door oude dorpen en tussendoor prachtige uitzichten. Ook spectaculair is continu het uitzicht op de nieuw aangelegde autosnelweg. De ene keer hoog boven je de andere keer onder  je. Wat een enorme peilers. Soms wel 75 meter hoog. In het dorp Puerto Pedrafita hebben we de NV1 verlaten en gingen we linksaf voor een pittige klim met geweldige uitzichten. Tijdens deze klim hadden we een groot deel harde wind 4 pal op kop. Eenmaal boven in Cebreiro draaiden we iets van richting en vanaf dat moment wind mee. Na deze klim volgden er nog enkele klimmetjes tot het kolossale Pelgrimbeeld op de Alto San Roque. Hierna nog de klim naar Alto de Poio en daarna een prachtige afdaling naar Tricastela. OK zijn we inmiddels aangekomen in Galicia een totaal andere streek dan de voorgaande. Zoals Mat schreef, alles is groener, grote naald en loofbossen. Het is net of er boven een lijn door de bergen loopt. Ene kant bruinachtig andere kant groen. Dit komt doordat er meer neerslag vanaf zee binnenkomt, tevens weer boerenbedrijven met de 1e drijfmest in Spanje voor ons, en frappant nagenoeg geen bloemen meer op de weilanden en in de bermen. Vanaf Tricastela hebben we onze weg vervolgd naar Samos. Een leuk dorp met opnieuw een prachtige Abdij. De bijbehorende kerk was open net na de mis. We hebben deze mooi kunnen bezichtigen. In Samos zijn we nog een keer op de fiets gestapt om naar ons doel van vandaag te fietsen Sarria. Hier hebben we onderdak in Albergue San Laztaro. Dit prachtige nette onderkomen ligt aan de Rua San Lazaro 7. Aan de Camino de France net voor je de stad verlaat. Een Albergue die nog niet vermeld staat maar er zeker bij kan. Je betaald € 10,00 incl een laken en ontbijt. De voorzieningen incl koffieautomaat en Frisdrank. Wasmachine en droger ook aanwezig. Ze hebben een keurige slaapzaal en een paar aparte kamers. Vogelaars: ja een paar nieuwe soorten. Goudvink en Waterspreeuw. Verder opnieuw veel Cetti zangers langs de beken.

1. Helga moraal:
    7 juni 2015
    Hoi Henk en Stef, missie bijna volbracht. Chapeau ! Ik zal jullie mooie verhalen straks nog gaan missen.
    Met de Els en Greetje gaat alles prima, vanmorgen even gecontroleerd.
    Ik wens jullie veel succes met de laatste lootjes voor de boeg en een goede reis terug noar de kôkkn.
    Groeten Helga
    Groeten Helga
  2. Miriam Ensink,:
    7 juni 2015
    Wat ontzettend leuk om jullie tocht te volgen. Wat een prachtige verhalen. Je gaat er haast zelf zin in krijgen.
    Lang geleden, in Losser, je weet wel, dat plaatsje waar je woont, vertelde je dat je verwachtte dat je na een aantal dagen, alles achter je zou laten en alleen maar in het moment zou leven, is dat ook zo? Schrijf daar eens een stukje over. Ben daar zo benieuwd naar.
    Groetjes, en goede reis verder.
    Miriam.
  3. Jan:
    7 juni 2015
    Tja Henk en Stef, een organisatie als de LWC vind je niet overal! Petje af voor jullie klimwerk! Zo te lezen was het best heftig allemaal. Jullie treffen het wel elke dag met het onderkomen. Goede bedden en een drankje toe. Jullie kunnen de misdienaars kleren wel weer uit de mottenballen halen als jullie terug zijn, zoveel kerken hebben jullie al van binnen gezien! Geniet van de laatste etappes naar Santiago!
  4. Mat Knaapen:
    7 juni 2015
    Voor degenen die het grote pelgrimsbeeld willen zien waarover de pelgrims schrijven, ga naar:

Degenen die van het uitzicht in O'Cebreiro willen zien kunnen ga naar:

5. B.j. noordkamp:
    7 juni 2015
    En bij ons 25 vale gieren in Friesland. Geloof je echt niet, he.
    veel succes het laatste stukje, en dan, het hele eind weer terug.
  6. Joke Bos:
    Hallo jongens,
    wat een avontuur. Ik zal jullie verhaaltjes voor het slapen gaan straks nog missen. Veel succes de laatste kilometers. Ik blijf jullie volgen. Groetjes Joke.
  7. Truus Morshuis:
    7 juni 2015
    weer een geweldige dag nog even .en dan naar huis . ik mis je wel
  8. Gerard veger:
    Hallo Jongens.
    Ik heb jullie verhaal met belangstelling gelezen Ik fiets met jullie mee de reis nadert zijn einde zet nog even door. het is een reis
    die je nooit zult vergeten.
    gr. G.Veger.
  9. LW Hassing:
    Henk, Stef,
    Het eind komt in zicht, wat een leuke tocht hebben jullie er op zitten.
    Jullie kunnen straks wel een boek schrijven over dit geweldig avontuur.
    Denk dat jullie dat gezien de leuke verslagen die jullie ieder dag geplaatst hebben geen probleem zal zijn.
    Laat even wanneer jullie denken op de plaats van bestemming te zijn, hopelijk kunnen we dit dan op de computer zien.
    Leo