Dag 16 Labouheyre 92 km

23 mei 2015 - Labouheyre, Frankrijk

Vanmorgen wakker geworden in dikke dauw (mist) de tent afgebroken om vervolgens via een prachtige afdaling van 2 km terug te keren naar de snelweg naar Cadillac. Eenmaal in de plaats de prachtige oude panden bekeken en natuurlijk vastgelegd. Eten bij de plaatselijke Boulangerie, gezien het debacle van gisteren. Nadien vertrokken voor onze eerste rit door Les Landes. Wat de een mooi vindt de ander niet. Bos vlak, bos vlak. En af en toe een dorp wat bijna geen naam mag hebben. Een bijzondere plaats is natuurlijk Moustey. Dit is voor veel pelgrims een 1000 km punt nog te gaan wanneer je via De Navarra route gaat over Ronchevalles. Indien je via Oloron en dan de Col Du Somport gaat is de route langer. Deze laatste nemen wij. Het zou een mooiere bergpas zijn door de Pyreneeën, afwachten maar. In Moustey troffen we ook een groep Franse wandelaars. Zij kwamen allen uit Noord Frankrijk en vijf van hen gingen tot St.Jean-Pied de-Port. Drie gingen door naar Santiago De Compostela. Leuk om met de wandelaars te spreken. Een ding is zeker respect voor elkaar. Enkele grotere dorpen hebben we ook gezien in Les Landes? Ons einddoel voor vandaag was Labouheyre. Dit hebben we ook gehaald. Een prachtig centrum. Echter de camping was opnieuw gesloten. De aangeboden pelgrimsgite was gesloten. Een nummer gebeld wat op de deur vermeld stond, geen gehoor. Achter in de St. Jacobskerk kerk hing een briefje waar  we door een een nette passant op gewezen werden. Dit nummer gebeld en een mevrouw sprak uitsluitend Frans. Geen probleem haar zoon aan de telefoon die goed Engels sprak. Een afspraak gemaakt om een uurtje later terug te bellen. Exact een uurtje later telefoon. Aangegeven waar we waren en zij kwamen ons halen. Moeder en zoon even mee gesproken wij achter de auto aan fietsen en nu zitten we in een prachtig onderkomen via de kerk. Het mooiste tot nu toe. Van alle gemakken voorzien. Uitstekende douche, toilet magnetron etc. Bedden met lakens en handdoek net een hotel. Deze voorziening heeft nog weinig met pelgrimeren te maken maar is na een aantal dagen in een klein tentje heerlijk. De vertegenwoordiger van de kerk heeft ons gevraagd om hun naam en nummer voor toekomstige pelgrims te vermelden. Het is Ultrëa Herbergement Bâtiment “Arc en Ciel” 290, Rue Grande Lande 40210 Labouheyre. Het is een carritas onderkomen. Tel nummer voor eventueel overnachting 033630067016. Een echte aanrader ook om aan te vullen in de routegids (Mat). De prijs voor dit onderkomen is € 15,00 pp. Het mooie is, het geld is voor een goed doel.
Voor de vogelaars:
In dit grote bosgebied nagenoeg geen vogels.
Vanmorgen vlak bij de landerijen in het begin nog een Zwarte Wouw, vanmiddag op een braak liggend terrein in de berm roepende Kwartels. Laatste dagen twee dode Dassen en een Wasbeer. Allen verkeersslachtoffers. Tot een volgend verslag.