Dag 21 Punta La Reina

28 mei 2015 - Puente La Reina, Spanje

Vroeg wakker vanmorgen, om 05:00 uur begon de Japanner al te lopen. Kort daarna begon de rest ook stuk voor stuk wakker te worden en in te pakken. Een nadeel voor ons, we waren vroeg wakker. Een voordeel we hadden vanaf 07:45 uur het gehele gebouw voor ons. Rustig ontbeten en onze tassen ingepakt. Om 08:45uur  bij ons vertrek kwam de beheerster waarbij we een stempel kregen en de onkosten voor de overnachting incl. lakens etc voor € 5,00. Dat zijn pelgrimprijzen. We zijn een keer voor ons doen lux uit eten geweest. HEERLIJK een keer zelf niets doen. En zeer betaalbaar. Wat een prachtige oude stad. Vanmorgen nog even bekeken. De winkels gaan laat open en zonder eten en drinken GEEN camino. Dit hebben we al uit ervaring ondervonden. Bij onze start noteren we dagelijks de km stand. Wat bleek gisteren in de hectiek niet gezien. Exact 2000 km vanaf losser in Sanguesa. Natuurlijk met een beetje plaatselijk verkeer en fout fietsen af en toe erbij gerekend. Ongeveer 8 km na ons vertrek arriveerden we bij het zeer bekende gravelpad wat naar een prachtige kloof leid. De Lumbierkloof. Veel over gelezen en mede ook daardoor onze keus om via de Col de Somport te fietsen. Pak je de kortere route dan mis je al deze pracht. Wanneer onze foto’s geplaatst worden weet je niet wat je ziet. De kloof bereik je door een korte pikdonkere tunnel. Een maal in de kloof dendert de rivier de Iraki onder langs je heen. Kijk je naar voren een prachtige lange kloof. Kijk je echter naar boven dan zie zeer veel Vale Gieren die boven je hun nesten hebben. Zeer indrukwekkend allemaal. We zijn ongeveer een uur in de kloof geweest en hebben alles bekeken. Via een donkere tunnel verder stroomopwaarts verlaat je ook de kloof. Net op tijd, op de parkeerplaats stopten zes bussen met Schoolkinderen voor een excursie. Leuk voor hun maar op dat moment niet voor ons. We hebben onze route vervolgd via opnieuw zeer goede en verlaten wegen. Het ene vergezicht nog mooier dan het ander ECHT  GENIETEN. In de buurt van Pamplona komen de beide routes weer bij elkaar. Vanaf vandaag zullen we waarschijnlijk wel meer fietsers zien. Ons einddoel voor vandaag was Punta La Reina. Na een paar zeer drukke snelwegen rond Pamplona kwamen we op de laatste straat naar ons einddoel. Onderweg is er een nieuwe weg om de dorpen. Wij zijn door enkele gefietst. Ook om het bekende wijn tappunt te vinden maar helaas niet gevonden. Een inwoner gaf ons aan dat dit niet meer bestond. We weten het dus niet, berichten afwachten maar. Nu komt voor ons het belangrijkste, eenmaal in Punta de Reina zijn we op zoek gegaan naar het adres wat Kees Witziers ons heeft gestuurd. Hier zouden onze paspoorten moeten zijn. Dat Pelgrims soms ook in deze tijd nog ontberingen moeten hebben wisten we inmiddels al wel. Maar het adres van ons onderkomen voor deze nacht breekt alles. Tegen over de oude brug loopt een GEITENPAD steil naar boven. Absoluut niet te fietsen. Stijgingspercentage  van misschien wel 30%. Stef is hier naar boven gegaan en bij juistheid zou ik een telefoontje krijgen. En ja hoor na een kwartiertje rammelt de telefoon. Voor Stef aangezet. Henk kom maar boven de paspoorten zijn er en een prima onderkomen. Ik ook mijn fiets steil naar boven drukken. Halverwege kwam Stef al aangelopen en hebben we mijn fiets samen naar boven gedrukt. Nu een prachtig onderkomen. Opnieuw lux goedkoper dan een camping. Je het er slaapboxen voor 2,4,6 etc personen en slaapzalen. Zolang we dit kunnen voorkomen doen we dit. We hebben nu wel allemaal samen een dag, recreatie, praatruimte en eetruimte. Wat ook mooi kan zijn. De naam van deze Albergue de Perigrinos is Santiago Apostel. Voor fietsers minder maar wandelaars perfect. Ook zijn er wasmachines aanwezig. Deze hoeven wij niet te gebruiken. We hebben vanmiddag alles gewassen en is binnen het uur droog in deze hitte in combinatie met de wind boven op de berg. Straks na het eten even naar de stad waarna we nog een keer de berg op moeten. Dit was het voor nu tot een volgend verslag.
Kees nogmaals bedankt perfect geregeld.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rita Benneker:
    28 mei 2015
    Ha Stef en Henk! We hebben nog geen avond overgeslagen om jullie belevenissen te lezen, hou je taai!!!
  2. LW Hassing:
    Henk, Stef,
    Geweldig dat jullie de paspoorten weer in jullie bezit hebben.
    Geniet van de mooie omgeving en kom gezond aan.
  3. Han:
    28 mei 2015
    Henk en Stef, wat een belevenissen!
    Fijn dat je ons steeds laat meegenieten, dat je het opbrengt om toch elke dag een verslag te schrijven!
    Gr Han Nijhof
  4. Annet:
    28 mei 2015
    Heee....jullie zijn er vroeg bij vandaag! Weer een geweldig verhaal! 2000km! Geweldig! En....de paspoorten weer terug!TOP!!!! Geniet van dit mooie onderkomen, proost,slaap lekker uit, heeeeel veeeeeeel succes morgen!
  5. Ben de Tukker:
    28 mei 2015
    'Het ene vergezicht nog mooier dan het ander, dit is ECHT GENIETEN'

dat vergeet je je leven niet !! wat een reis ! elke dag is een nieuw avontuur !
  6. B.j. noordkamp:
    28 mei 2015
    Klasse die 2000, twee derde zit erop, zonder problemen naar de 3000. Veel plezier en succes in de hitte. (volgens Johan Effing nog bijna min 4 hier op Twente afgelopen weekend.)
  7. Ineke Keizer:
    28 mei 2015
    Super dat jullie de paspoorten terug hebben. Ik leef helemaal mee met jullie prachtige avonturen. Succes morgen met de volgende etappe. Groet Ineke
  8. Freddy:
    28 mei 2015
    Stef en Henk, geweldig om jullie avonturen te lezen. Geniet nog flink van de komende 1000 kilometers! Sportieve groet, Freddy
  9. Jan B:
    28 mei 2015
    blijft leuk om jullie te volgen, ook leuk geschreven. Jawel, ik herinner mij die kloof. Prachtig. Gelukkig zijn jullie inmiddels zó broodmager na 2000km fietsen dat de gieren dat jullie met rust hebben gelaten. Voor hen geen eer aan te behalen;-)
    Veel plezier en geniet!!!
    Buon Camino
  10. Chris Elfrink:
    28 mei 2015
    Super mannen als de bergen nog steiler worden ga je gewoon het CLUBLIED zingen !!
  11. Mat Knaapen:
    irache fuente de vino

Als je dit googlet zul je zien dat de fuente (bron/fontein) nog stteds bestaat. Maar hij ligt een kilometer of drie na Estella, dus hij komt nog. Morgen. Wel even opletten want de fietsroute komt er nier langs. Even na Estella linksaf een zandpad op.
    De kapel Eunate (2 km voor puente la reina = koninginnebrug) gemist? Ik lees er niks over. Jammer.
    Het weggetje naar jullie albergue is inderdaad niet te fietsen. Maar wel een prima albergue met een eigen kampeerterrein en zwembad (als ik me goed herinner) ik heb op het veldje voor de albergue met m'n tentje gestaan.
  12. Gerard veger:
    Hallo Stef en Henk.
    Even een reactie op julie reiservaring.
    Ik lees alleen mooie verhalen en dat alles goed gaat. gisteren
    heb ik Els nog gesproken?ze was blij dat alles goed ging.Ik wens
    jullie nog heel veel reisplezier en de groetjes.
    G.Veger
  13. Jan wolters:
    28 mei 2015
    Goed zooo berggeitjes gazodoor veel plezier
  14. Bertus Keizer:
    29 mei 2015
    Henk, gewoon doortrappen, een goeie Tom Tom, en dan kom je er vanzelf. Nog veel plezier gewenst.
  15. Gerda Wolters:
    Hallo Henk en Stef
    Wat super mooi om jullie belevenissen te lezen.
    Ik krijg het gevoel er een beetje bij te zijn, en stel me voor wat jullie allemaal meemaken /tegen komen.
    Wat een kanjers . Respect!
    Nog heel veel fiets plezier, en geniet!!
  16. Thea Elfrink:
    29 mei 2015
    En bij zon, wind en regen........ (clublied)! Je zult het maar 2000KM in je hoofd hebben zitten! Ik lees met plezier! Dank je wel!
  17. Adrie A3:
    31 mei 2015
    Langzaamaan denk ik wel eens: wat fijn in elk geval een helft van jullie als avontuurlijke stel te kennen is een voorrecht. Maar ook, dat het voor jullie niet eenvoudig zal zijn, wanneer je hier terug bent, de kou door de dan vesleten kleding voelend en de pover natuur trotserend, geen heimwee te krijgen: terug naar het avontuur dat jullie nu beleven. We krijgen zeer waarschijnlijk een paar Tukkers terug met een andere kijk op ons zo overgewaardeerde Twente. Veel plezier en houd nog een beetje de vaart er in.