Dag 22 Logrono 29 - 05 74 km

29 mei 2015 - Logroño, Spanje

Even een aanvulling op gisteren, bij onze wandeltocht terug naar ons onderkomen een groep van ca. 50 Bijeneters, prachtig om te zien en te horen. Na een slechte nachtrust vanmorgen omstreeks 08:00 uur uit Punta la Reina vertrokken. Met al die wandelaars ben je zoals eerder vermeld wel op tijd wakker. Het slechte slapen komt waarschijnlijk dat je midden in een wijnstreek zit waardoor deze goedkoop is en meer drinkt dan goed voor je is.... Na ongeveer 1 km fietsen werden we echt wakker, een klim van bijna 3 km tussen de 5 en 8 % klimmen. Na dit stukje ben je gelijk wakker. We hadden na 4 km een gemiddelde van bijna 7 km/u. Continu kleinste voor en grootste tandwiel achter. Dit weer beloond met opnieuw prachtige vergezichten. De graanvelden geel of net geoogst, afhankelijk welk gewas men verbouwd. Natuurlijk ontbreken de vele wijnvelden niet.onze route ging eerst naar de plaats Estrella, prachtige stad. De beroemde kerk wilden we bezichtigen maar bij de ingang was iets waardoor we niet naar binnen konden. Even een terrasje in de stad met de nodige koffie en broodjes om onze tocht te volgen naar het zeer bekende klooster Monastero de Irache net buiten Irache. Prachtig om te zien. Schijnbaar kwamen hier al pelgrims vanaf het jaar 1100. Ook las ik zojuist dat er aan de achterzijde van het wijnbedrijf een gratis tappunt voor water maar ook voor wijn is. Via een webcam kun je dit volgen. Helaas was bij onze tap de Webcam even buiten gebruik. Niet getreurd we hebben als echte Nederlanders natuurlijk ėėn bidon gevuld bij de wijnfontein van Irache met rode wijn. Na opnieuw prachtige wegen en vergezichten en de gehele dag bijna vergezeld door Rode en Zwarte Wouwen of door Vale Gieren kwamen we in Los Arcos. Hier hebben we de Maria kerk bezocht. Wat een prachtige kerk, ook hier geld de foto’s volgen tzt. We hebben nu de kerken uit Losser en omgeving gehad. Een Martinuskerk in België, een vandaag een Mariakerk vele Jacobuskerken ( in Enschede en Lonneker). Ontbreekt nog een Gerhardus Majella kerk (Overdinkel) wie weet.? Van de boekjes van Clemens Sweerman hebben we iets nieuws geleerd. Na de melding klimmetje, klim kwam vandaag de melding heuvels. Dit hebben we geweten heuvel op heuvel af met hellingen tot 8%. Niet klagen gewoon doorzette. We zijn nu in onze overnachtingsplaats aangekomen Logronos. Een stad met 140.000 inwoners. Als je deze stad ziet met zijn pleinen en parken is in ieder geval deze regio niet in de Spaanse crisis. Na terugkomst in onze Albergue Santiago Apostel lopen er twee personen met fietsen voor ons naar binnen. Kijk op het spatbord en zie de naam van een rijwielzaak uit onze regio. Ja hoor twee personen uit Oldenzaal. Johan Ensink en Paula van der Kleij. Het toeval wil ook nog dat dhr. Ensink van een ex collega van mij hoorde dat wij hier fietsten ( Anne?) Zij zijn afgelopen woensdag vertrokken uit JPP om van hieruit de tocht naar Santiago te ondernemen. Wel leuk een stel streekgenoten te ontmoeten. Nu blijkt er ook nog een wandelaar uit Enschede aanwezig te zijn.  De persoon is twee maanden geleden gestart op de grens van België en Frankrijk. Hoe dichter we bij Santiago komen hoe meer wandelaars we overigens zien. Het geeft geheel noord Spanje een beste financiële injectie  250.000 pelgrims per jaar. Een leuke aanvulling op gisteren is ook nog dat we nog kennis hebben gemaakt met overige wandelaars. Iemand uit Peru die samen met zijn Ierse compagnon de wandeltocht ondernam.  Ook een Fransman van 72 die overal wandelde, prachtige man. Zijn naam is Jaques hij heeft het doel naar zijn baas Jaques te wandelen. Hij leert nu Japans om volgend jaar een tocht op een Japans eiland te ondernemen. Extra. Aanvulling voor de vogelaars:
Afgelopen week ook nog de Cettis Zanger, Girlits, hier op de kerk in Logronos vijf Ooievaarsnesten( geen Dirk aanwezig) tot een volgend verslag. Stef en Henk.

1. Astrid:
    29 mei 2015
    Wat gaaf, wat gaaf, wat gaaf !!! En wat jullie wel gelukt is en ons niet, is die wijntappunten vinden ......... maar goed, we zijn daardoor iig niet omgekomen van de dorst ;)
    Ook nog grappig: hoorde deze week dat er nòg een (nieuwbakken) LWC-er is die de tocht vorig jaar vanuit Assen heeft gefietst en dan over het oosten van Frankrijk.
    Veel plezier daar nog :)
  2. Uwe:
    29 mei 2015
    Het was dus weer een prachtige dag vol met mooie uitzichten en geweldige indrukken en ontmoetingen. Veel plezier vanavond met jullie zelf getapte wijn en voor morgen weer een fijne fietsdag gewenst. Proost!
  3. Mat Knaapen:
    29 mei 2015
    Wanneer jullie Logroño verlaten is het weer klimmen. De regel is eenvoudig: na het oversteken van een rivier is het (meestal) meteen flink klimmen. Dus ook na Logroño, de hoofdstad van de Rioja-wijnen. Onderweg zullen jullie talrijke 'wijnvelden', met voor de vogelaars onder ons de zwart-wit gestreepte riojaspecht. -;)
    Ook liggen er twee mooie monasterio's vrij dicht (niet aan) de route: Monasterio San Millán de la Cogolla en het Monasterio in Cañas. Beide daterend uit de jaren 900-1.100. Toen het gebied net was heroverd op de Islamieten. En jullie komen in Nájera, met het klooster San María la Real. Daar liggen de koningen van het koninkrijk Pamplona/Nájera. Dat rond het jaar 1.000 heel noord-Spanje omvatte. In Navarette is ook een mooie kerk en er zijn bodegas (wijnmakerijen) die je misschien kan bezoeken. Zowel in Navarette als in Nájera is een camping. Wat klimmetjes betreft: de klim net voor Sotés is een "aardige"!
  4. Geert Rouw:
    29 mei 2015
    Stef en Henk, geweldig! Wat een mooie reis en verhalen. Betrap me er net op dat het een dagelijkse gewoonte wordt om s'avonds even het verslag van jullie te lezen. Succes!
  5. Wilma:
    29 mei 2015
    Super mannen wat jullie doen en wat een prachtige verhalen. Als ik nog jong was zou ik dit nog wel willen gaan fietsen met mijn dinnetje/jouw zusje Truus :).
    Niet te veel wijn want dan hebben jullie morgen "kopzeert" en dan is het moeilijker fietsen :)
  6. Jan Selen:
    Hallo Stef en Henk
    Ook toevallig dat jullie Johan Ensink hebben ontmoet.Laat Johan nu een broer zijn van onze schoonzus.We hebben het reisverslag door gestuurd naar haar.Als jullie Johan nog eens tegen komen doe hem de groeten.
    We blijven jullie volgen.
    Veel succes verder.
    Groeten Jan en Annette Selen
  7. Chris Elfrink:
    29 mei 2015
    Henk vanmorgen heel veel spreeuwen tegenover café Bethlehem, in het verleden daar niet zo vaak gezien,je weet wel ik fiets nog steeds naar Oldenzaal Stef en Henk dit vergeten julie nooit geniet er van groetjes Chris.
  8. Camping Reamerik:
    29 mei 2015
    Ik blijf dagelijks van jullie verhalen genieten....het is alsof ik de tocht virtueel maak. Dat zal mijn onthaal van pelgrims op onze camping ten gunste beïnvloeden! ;)
  9. Louis Hollander:
    30 mei 2015
    Een wonderlijke reis, (in)spannend, prachtig om te volgen mannen. Mooie verhalen om te lezen en om later op terug te kijken. Respect om dat elke keer maar weer online te zetten voor ons jaloerse volgers. Groet en succes verder
  10. Hans:
    30 mei 2015
    Geniet erg van jullie verhalen.
    Wij ,hier in Losser hebben nog steeds geen echt voorjaarsweer.Wel genieten we op onze dagelijkse wandeling door de Oelemars Het vogelbestand is hier constant Wel neemt het aantal bosvarkens toe.
    Verder nog een goede reis gewenst.
  11. Gerard veger:
    30 mei 2015
    Mooie verhalen?jullie maken veel mee.
    leuk om mensen te ontmoeten hie uit de regio.ik wens jullie nog
    veel reisplezier en blijf gezond.
    gr g.veger.
  12. Willy-muller:
    30 mei 2015
    mooi datje aan mij gedacht hebt.geweldige mooie verslagen. Blijf jullie volgenNog veel mooie dagen Willy