Dag 23 Sto.Domingo de la Calzada 68 km

30 mei 2015 - Sto. Domingo de la Calzada - Cº Santiago, Spanje

Onze start vanmorgen verliep zoals gebruikelijk. Natuurlijk een beetje moeite om de grote stad uit te komen maar gelukt. De eerste paar kilometer zijn we ongeveer samen gefietst met Johan en Paula uit Oldenzaal. Om Logrono op een mooie manier te verlaten, moet je zoals Mat Knaapen (Sanxacobeo) aangeeft in zijn reactie op ons stukje van gisteren wel iets extra doen. Je gaat een aantal kilometers over hetzelfde pad als de wandelaars. We hadden gelijk na het stuwmeer  in de eerste kilometers al een helling van meer dan 10%. Natuurlijk lukte dit na al die kilometers die we inmiddels hebben gefietst door Nederland, België en Frankrijk. Onderweg even een foto gemaakt van de beroemde grote Stier op de heuvel. Ook vandaag geregeld nog uitzicht op besneeuwde toppen van de Pico of Europe (denk ik). Vandaag was het voor ons gevoel extreem druk op de wandelroute. Misschien dat sommige Spanjaarden elk weekend met goed weer een gedeelte lopen. Dit zelfde gebeurd ook in Nederland. Elke periode als er even tijd is een deel van een route lopen. Verder ook groepjes Spanjaarden welke met de MTB een delen van de route afleggen. Na eenmaal terug op de betere wegen hadden we een harde wind tegen. Juist op een gedeelte wat normaliter mooi zou gaan. Daarna kwam de zware klim  naar Sotes die Mat gisteren aangaf, echt pittig en ook nog wind tegen. Voor  Johan en Paula wordt dit ook een pittige klim. Ook zij komen wel boven, dan maar in twee keer gaven ze vanmorgen tijdens ons uitgebreide ontbijt aan. Na Sotes gingen we op zoek naar een leuk adresje voor koffie met een broodje. Maar eerst nog opnieuw een pittige klim naar Huércanos. Een leuke stop vonden we eerst in Najera, prachtig aan de Oever van de Rio Najerílla.  Hier zijn we van de route afgeweken en ipv voor de brug erna. We hebben het prachtige oude stadje bekeken. Helemaal auto en fietsvrij, volgens mij past er ook geen auto in. Na dit uitstapje gingen we verder op route richting San Millan. Het bleef verder nagenoeg de gehele dag klimmen en dalen door een mooie omgeving met vooral in het begin prachtige wijnvelden. Sommige met zeer oude stokken. Een groot verschil met Frankrijk is dat onderweg in de dorpen de kerken gesloten zijn. In Frankrijk allen open, hier in Spanje nagenoeg allen gesloten. Dit is wel erg jammer gezien er vele mooie staan. Vanmiddag omstreeks 14:00 uur waren we op plaats van bestemming. Sto.Domingo de la Calzada. We hebben bewust in Spanje gekozen voor kortere etappes. Ze zijn meestal zwaar, het is vaak warm/heet zo ook vandaag. En elke plaats of stad heeft veel te zien. Plaatsjes die je niet eens kent maar wel 100.000 inwoners. De plaats van vandaag heeft daarentegen weinig inwoners maar is een mooi stad. Zeer veel oudheden een prachtige Kathedraal genaamd “Domingo de la Calzada Cathedraal” ons onderkomen is van de kerk naast ons van de zusters. Zij bemensen ook de entree. Prijs voor overnachting schrik niet € 5,00. Ons gezelschap vandaag op kamer zijn twee Duitse heren die elk jaar een paar delen van de Camino lopen, en een jonge Argentijnse dame die de gehele wereld rondreist. We noemen haar Floortje. Ze is een kennis van de Argentijse familie die met een oldtimer de gehele wereld doortrekken. Dus veel nieuws voor ons. Vanavond is de Wedstrijd in Spanje ze lopen nu al in Shirts rond. Afwachten of we ergens een plaatsje krijgen. Afhankelijk van onze nachtrust kijken we of we morgen naar Burgos kunnen. Alle volgers nog bedankt voor de vele leuke reacties en tips. Groeten Stef en Henk.

1. Paul Hendriks:
    Hallo Henk en Stef.
    Hartstikke goed hoe jullie het doen. Jullie beleven wel een heel mooi avontuur. Hard werken, maar veel te zien. We hebben respect voor jullie. Wij gaan morgen naar Majorca met ons zessen. Ook fietsen, maar niet zo zwaar als jullie. Een fijne week toegewenst. Paul.
  2. Mat Knaapen:
    30 mei 2015
    Hebben jullie de kip en de haan gezien die levend in een kippenhok in de kerk zitten. Als echte vogelaars moet je zulke exotische vogels natuurlijk bezichtigen. Er hoort een middeleeuws verhaal bij.
    Na sto Domingo hebben jullie de keuze om de N120 te volgen (het caminowandelpad loopt parallel aan deze weg) of de Sweermanroute. Die is langer maar veel rustiger om te fietsen. Onderweg ligt Belorado. Mooi voor een pitsstop. En ook onderweg de montes de Oca. ( het ganzengebergte) en het monasterio San Juan de Ortega. (Iets naast de route)
    En dan Burgos. Met een prima camping 3 km van het centrum. En een mooie gerestaureerde kathedraal. Sommigen vonden hem te pompeus. Dat kan. Er zijn ook prima tapasbars en restaurantjes. Ik hoop op een zwoele avond; ga niet om tien uur al naar bed, maar flaneer door de stad. Echt geweldig. Dompel je onder in Spaanse sferen. Na Burgos de Meseta! Het kan er heet zijn én het kan er flink waaien. Het zand in jullie ogen.
  3. Jan Boom:
    Hallo Henk en Stef,
    Lees elke dag met belangstelling jullie verslag. Petje af. Morgen gaan we met 6 LWC'ers naar Mallorca. Hopelijk kan ik daar ook jullie verslag lezen. Heel veel succes de komende dagen.
    Groeten,'
    Jan Boom
  4. Tiny:
    30 mei 2015
    Geweldig wat jullie doen, breng een beetje van dat mooie weer mee naar Holland Losser/Enschede.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier, petje af voor de vele kilometers die jullie al gefietst hebben.
    Groetjes Tiny.
  5. Ben de Tukker:
    30 mei 2015
    Dag 23.... wereld van verschil met dag 0 (Losser)
  6. Hen Bolk:
    Henk en Stef,
    Ik geniet van jullie mooie reisverslagen. Goed idee om nu kortere routes te fietsen en reserves op te bouwen voor het nachtleven in Burgos. Mooie stad met mooie pleinen en terassen waar jullie je prima kunnen vermaken. Een pelgrim mag ook wel eens een keer doorzakken.
    Zoals Paul en Jan al aangaven vertrekken wij (Willem, Jan, Paul, Gerard, John en Hen) morgenvroeg voor een zesdaagse Pelgrimstocht op Mallorca.
    Mannen, veel succes verder en geniet ervan (doen wij ook)
  7. Monticola:
    Henk en Stef.
    In Hollands weer met buien is het genieten van jullie reisverhalen. Dag 23 alweer, geweldig. Zware tocht met al die klimpartijen ertussen. Complimenten voor het doorzetten en bijzonder dat jullie toch afstappen om mooie stadjes te bekijken.
    In April hadden wij in Spanje ook veel wind bij mooi weer. Zou dat bij Spaans voorjaar horen of waait in Spanje altijd? Voor fietsers als jullie is tegenwind wel heel wat minder aangenaam.

veel succes de komende dagen!

Monticola
  8. Ilse van den Helder:
    31 mei 2015
    Ik geniet van jullie verhalen en kom helemaal in de sfeer voor mijn eigen wandeltocht naar Santiago (in etappes). Geniet ervan! Bon Camino
  9. Gerard veger:
    2 juni 2015
    Henk en Stef
    Ik heb jullie reisverhalen elke dag gelezen jullie maken meer mee
    dan wij hier in losser hier elke dag pokke weer? maar maandag
    word het beter
    Jullie genieten wel? ga zo door en blijf genieten.
    gr g.veger.