Dag 24 Burgos 31 - 05 94 km

31 mei 2015 - Burgos, Spanje

Wat een dag, prachtig opnieuw een van de mooiste dagen. Hopelijk zullen we dit vaker schrijven. Vanmorgen met onze kamergenoten zoal verwacht op tijd wakker. Om half acht zaten we al op onze fietsen . De zusters moesten om 08:00 uur de zaak leeg hebben. Nog even door de stad gefietst, je kon al niet meer zien dat er feest was geweest ivm voetbal. Wat hebben we even kunnen genieten gisteravond. Dat het een gezellig en pittig volkje is was bekend maar gisteren brak alles. Er waren straten afgezet om een team Barcelona te laten touwtrekken tegen een team Atletico de Bilbao. Drie keer en weer een volgende ploeg. Alles in clubkleuren. Natuurlijk een speaker erbij en het feest was compleet. Echter een pelgrim kan niet alles meemaken en moest om 22:00 uur binnen zijn. Al met al was het leuk om de start mee te maken. In de nacht een paar keer wakker voor feestende supporters maar waarvoor op dat moment ? Na het verlaten van de stad zaten we vrij snel op route. Het eerste gedeelte richting Leiva was mooi vals plat om te beginnen. Hierna volgde een klim naar Tormantos (600 meter) prachtig om te fietsen. Clemens Sweerman mag aangeven dat de mooie stukken in deze etappe nog komen maar smaken verschillen. Wat een prachtige klimmen tot ongeveer 6% allen mooi te fietsen en door eindeloze heuvels vol met granen. Afgewisseld door bosjes, struikgewas etc. Het ene vergezicht nog mooier dan het ander. In Belorado hebben we koffie gedronken en tevens inkopen voor de dag gedaan bij de plaatselijke Bakker. Opmerkelijk dat alle bakkers zowel in België, Frankrijk en Spanje alle dagen open zijn met vers brood.  We hebben vandaag geen wijnstokken gezien. Na Tosantos hebben we opnieuw de N120 verlaten en over prachtige autoluwe straatjes onze route vervolgd. Opnieuw mooie vergezichten. Na al deze indrukken kwamen we in Sant Juan de Ortega. Voor deze dag het hoogste punt. De gehele dag ongeveer tussen 600 en 1000 meter gefietst. In deze laatste plaats staat in klooster wat we wilden bezoeken. Helaas wegens restauratie werkzaamheden waren grote delen afgesloten. Hier was tevens een treffen voor Burgos van de vele, vele wandelaars. We hebben nooit geweten dat de camino de Santiago zo een aantrekkingskracht heeft van personen uit de gehele wereld. Zoek even op internet op de site https://perfietsnaarsantiago.wordpress.com dit is de site van Mat Knaapen waar je echt alle informatie mbt de Camino vindt. Onze route vervolgd naar Arlanzon om vervolgens opnieuw een gedeelte over de N 120 richting Burgos te gaan. Op de volgende afslag ging het binnendoor naar Burgos. Dit hebben we geweten. Alle klimmen nog op souplesse genomen echter bij deze laatste ging dit niet op. Ruim 14% en dan jezelf met 23 kg bagage naar boven te hijsen is iets meer dan souplesse nodig. Gelukkig was het steile gedeelte niet zo lang maar genoeg om echt buiten adem te komen. Even herstellen, appeltje, broodje en verder richting Burgos. Onderweg in Cardeñajimeno nog een ooievaar met jongen op de kerktoren. Een van de zovele torens of oude schoorstenen waarop ooievaars nestelen. Na aankomst in Burgos schrokken we een beetje. We hadden ons een redelijke voorstelling ingenomen. Echter dit brak alles. Wat een prachtige stad. Op het moment dat wij binnen fietsten in het centrum zat alles propvol. Zondag, schitterend weer en voor aanvang van de siësta. Wat een indrukken. De Kathedraal denk je zal wel weer bijna hetzelfde zijn. Nee hoor een prachtige kerk. Vandaag veel trouwpartijen, waarom?. Na geruime tijd de stad te hebben bekeken een uurtje op zoek naar een onderkomen. Alles vol vol en nog eens vol. We hebben Mat zijn advies opgevolgd en staan nu op een mooie en goede camping. Het rijd continu binnen met doortrekkers, caravans en Campers. Opmerkelijk veel Nederlanders. Met enkele gesproken. Zij komen voor een tussenstop om door te gaan naar het zuiden of Portugal. Maar ook een gedeelte wat komt voor deze prachtige omgeving. We kunnen nog dagen over deze omgeving vertellen. Nu nog even tijd om te genieten en tot een volgend verslag.
Voor de vogelaars. Na gisteren de eerste dag vanaf Losser zonder Koekoek vandaag weer aanwezig. Verder af en toe een Rode Wouw, kwartels, natuurlijk de Hop. En bijna vergeten gisteren voor San Millan de la Cogolla mijn eerste Grijze Wouw. Wat een prachtvogel.

1. Chris Elfrink:
    31 mei 2015
    Geweldig mannen, wat een belevenissen .hier is het goed weer voor de moestuin hopelijk kan ik nog een paar peultjes eten voordat ik samen met Rudolf jonker 22 juni vertrek op fiets naar Oostenrijk.groetjes Chris.
  2. Ben en Niesje:
    31 mei 2015
    Henk en Stef. Wat gaat het goed en wat hebben jullie het mooi, wat een belevenis. En een dikke pluim voor de mooie reisverslagen het lijkt wel net of je zelf mee fietst en beleefd. Nog een verdere, zo'n mooie tijd gewenst van Ben en Niesje
  3. Jan:
    31 mei 2015
    Fijn dat jullie zo genoten hebben van Burgos. Er zullen nog wel meer mooie plaatsen op de route komen. Mooi te volgen met Google earth en de bijbehorende foto's. Heb Santiago ook al even bekeken, indrukwekkend hoor. Jullie beleven geweldige tijden en de moeilijke klimmetjes moeten jullie dan maar op de koop toe nemen. Zo te zien komen jullie met de geplande tijd prima uit, zodat er ook tijd is om even stil te staan en te genieten van al dat moois. Wens jullie een goede volgende etappe!
  4. Uwe:
    1 juni 2015
    Wederom een prachtig reisverslag. Knap om iedere dag zoveel treffende woorden en uitdrukkingen te vinden dat de lezer de indruk heeft om erzelf bij te zijn. We wensen jullie voor dag 25 een mooie tocht.
  5. Mat Knaapen:
    1 juni 2015
    Inderdaad prachtige reisverslagen. En het valt niet mee om elke dag na een flinke inspanning een verslag te schrijven. Bovendien moet je nog ergens een internetaansluiting regelen. Super!
    Hopelijk blijft het weer goed; niet te warm en een beetje oostenwind. Dat zou geweldig zijn. Want na Burgos volgt de Meseta. Een vlakke streek (behalve het klimmetje Burgos uit) met veel kleine mooie dorpjes/stadjes zoals: Hontanas, San Antón, Castrojeriz, Frómista, Carrión de los Condes, Sahagún en Mansilla de las Mulas. En op elke kerktoren een of meer ooievaarsnesten.
    En dan het hoogtepunt van de Camino, figuurlijk: de prachtige oud Romeinse stad León. Neem je intrek in een hostal (de camping ligt te ver buiten de stad) en blijf er een dag extra. Want er is geweldig veel te zien, zoals het Pantheon de los Reyes (graven van de koningen van León) de kerk San Isidoro, net gerestaureerd, de kathedraal met de beroemde glas-in-lood ramen, het hostal San Marcos en nog veel meer. Na León volgt het letterlijke hoogtepunt van de Camino: Cruz de Ferro 1505 mtr. (lager dan Somport maar de Somport ligt niet op de Camino)
  6. René Heerink:
    Hoi Henk, Stef,

Lees elke avond jullie verhaal. Ben niet de enigste, ha.Super. Nog 400 km toch nog. Geniet ervan.
    Op na de enigste kerk (Kathedraal) in Europa die elke dag een paar keer vol zit.
  7. Monticola:
    5 juni 2015
    grijze wouw! proficiat. Wat is hij mooi he? Een juweel.
    Net een torpedo met brede kop en schouders.

groet Monticola