Dag 25 Castrojeriz 01 - 06 65 km

1 juni 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Vandaag wakker geworden van een startende auto om 07:15 uur. Een keer iets anders, weer in ons tentje. Beter geslapen dan in al die Pelgrimsonderkomens. Niets verkeerd aan maar je hebt meer rust. Ongeveer 08:30 uur fietsen we opnieuw naar Burgos. Niet om de stad te bekijken maar om boodschappen te doen voor onderweg. De stad hadden we gisteren al uitgebreid bezocht. We fietsen over de Calle del Carmen en daar komen Johan en Paula uit Oldenzaal aangefietst. Ook voor hun was het Pelgrimsonderkomen vol. Buiten zijn ze aangesproken door in inwoner die nog wel een hotelletje wist. Zo gaat dat rondom de onderkomens. Ieder zijn brood en Johan en Paul hadden een plek voor de nacht. We hebben nog een tijdje staan bijpraten en hebben ieder onze weg vervolgd. Gelijk stevig aan de bak, een klim van 2 km met een stijging van 5-7 % echt iets om wakker van te worden. Eenmaal boven kom je in een totaal ander landschap. Veel glooiingen akkers en braak liggende terreinen die niet (nog) geschikt zijn voor de verbouw van granen. Het was gewoon schitterend dat je door zo een mooie omgeving kunt fietsen. Alles zat mee, het weer aangenaam warm in de ochtend. Nagenoeg geen wind. Wegen prima, en niet te vergeten de akkers waren allemaal nog groen of geel gerijpt graan. Dus geen stofwolken. Ook vandaag prachtige kleuren in de bermen. Alles staat vol met vele soorten bloemen. We kennen ze niet allemaal maar gewoon een kleurenpalet. Ook na Iglesias prachtige velden vol met dieprode klaprozen. Met een redelijk tempo gingen we van het ene stadje naar het ander. In Cavia kwamen we ruim 4 km op een puinweg. Ook goed te fietsen alleen zachter ivm je tassen. Na de puinweg kwamen we in de buurt van de snelweg en besloten onze helmen maar op te zetten. Je kunt het niet wagen ivm de Guardia Civiel. Nog geen twee minuten later. Politie rustig rijdend en Bon Camino wensend langs ons heen. Hier heeft Jacues ons weer geholpen. De omgeving wordt wel de Mesata van het noorden genoemd maar voor ons zaten er nog wel leuke klimmetjes in. Wat een verschil van omgeving. Geen vee, geen graslanden, alleen graan, graan en nog eens graan. Een enkele keer afgewisseld met een aardappel veld wat volop gesproeid werd. Op het laatst net voor Castrojeriz ons doel voor vandaag kwamen we bij Hontanas onder de boog van San Anton door. Een vroegere Abdij van deze plaats. Volgens zeggen is de Abdij uit de 13e – 14e eeuw. Een paar kilometer verder zie je de oude ruïne van Castrojeriz hoog op een heuvel boven het dorp uitsteken. Eenmaal in het dorp aangekomen hebben we de camping opgezocht. Een prachtige camping Camping Camino de Santiago. http://www.campingcamino.com Uitstekende sanitaire voorzieningen en een klein winkeltje met bar en restaurant. Om 14:30 uur waren we gesetteld. Alles tegen zeer betaalbare prijzen. Dus onze tentjes staan opnieuw in de zon op een mooie locatie. Naast ons een stel uit Leiden dat op doorreis is naar Portugal en achter ons een fam Oldenzaal ook op weg naar Portugal. Even voor de vogelaars. Het is hier het Mekka voor Birdwatchers uit GB en Nederland. Achter de camping leven in een gebied ongeveer 250 Grote Trappen. Verder veel roofvogels boven de graanvelden. Ontelbare Gele Kwikken en Leeuweriken. Ook ter plaatse veel Bijeneters. Verder zitten hier meer Putters dan bij ons Huismussen. Natuurlijk ontbrak ook de Hop vandaag niet. Aan bijzonderheid twee kleine Torenvalken. Een dorp meer noordelijke zit een grote kolonie. Echter te warm om even naar toe te fietsen.

1. Jan Mos:
    1 juni 2015
    Ha Stef en Henk, prachtig om jullie verhalen mee te beleven. Veel eigen ervaringen komen weer boven. Geniet met volle teugen en zeker nu in het Rioja gebied. Bon Camino, Jan
  2. Gerard Kortman:
    Henk en Stef
    Wat een mooi verslag
    Pas wel op met het fietsen als je steeds in de lucht kijk voor de
    vogels

Gr Gerard & Mariët Kortman
  3. Mat Knaapen:
    1 juni 2015
    Ahum, beste Jan, beide peregrinos zijn allang uit het Rioja-gebied. Ze rijden over de Meseta. Dat is zoals ze schrijven één groot graanveld. Groen in mei, geel in juni en een kurkdroog stoppelveld eind juli en in augustus. Mooi dat jullie 150 euro boete (voor 'geen helm') hebben uitgespaard. Besteed het geld aan 'iets leuks' de komende dagen!
    Castrojeriz, daar staat de kerk van Onze Lieve Vrouw van de Appelboom. Hoe de Spanjolen bij die naam komen is me een raadsel.
    Het dorpje bestond al in de tijd van de Kelten. Daarna heersten er de Romeinen, de Islamieten vernietigden het en de Spaanse (Castilliaanse) Christenen bouwden het weer op.
    Morgen Frómista: een prachtige gerestaureerde Romaanse kerk (echt bijzonder) en de sluizen in het Canal de Castilla. Vervolgens het mooie Carrión de los Condes. Er is daar veel te zien. oa een in een kerk ondergebracht Sint Jacob museum. Dan Sahagún. Daar ís een camping maar daar staan alleen maar stacaravans. Voor passerende pelgrims is er mogelijk geen of heel weinig plek. En áls er plek is dan is dat een verlaten plek van een stacaravan.... Succes
  4. Astrid:
    Genieten !
  5. Jane Hollander:
    1 juni 2015
    Elke dag volg ik jullie en heb weinig toe te voegen aan het verhaal, behalve dan dat ik nog steeds vind dat jullie het geweldig doen.
  6. Jelle en Cisca:
    1 juni 2015
    Wij staan nu op camping in bleckede en hebben internet. We hadden al 10 dagen geen reisverslagen kunnen lezen, maar nu de achterstand ingehaald. Wat hebben jullie weer veel beleefd en gezien. Soms is het natuurlijk wel afzien met dat klimmen, maar jullie genieten ook van al die prachtige steden met mooie kerken, en onderweg natuurlijk mooie bloemen en veel soorten vogels. Wij wense jullie nog heel veel fietsplezier en een goede aankomst in SDC. Hartelijke groeten, Jelle en Cisca
  7. S.van der Woude:
    1 juni 2015
    Weer een mooi verhaal. Blij dat het jullie goed gaat. Nog een stukje naar het westen en jullie zijn er. Geniet van alles dat je ziet en neem er de tijd voor
    Groeten
    Siebe
  8. Annet:
    1 juni 2015
    Hallo Henk en Stef, mooi om te lezen dat jullie zo geweldig genieten!!! Pracht weer....wat wil een mens nog meer. Top dat jullie de km afwisselen. Mooi dat daar ruimte ligt in jullie reisschema. Mooie foto's! Heren. ....succes maar weer!
  9. Hans Riekert:
    1 juni 2015
    Mannen, wederom prachtige verhalen van jullie belevenissen. Het lijkt me lastig de ogen op de weg te houden met al dat moois om je heen. Kijk elke avond even op Google Earth om aan de hand van de door jullie genoemde plaatsnamen virtueel de omgeving te verkennen. Ik zie dat jullie morgen westwaards in ieder geval weer een mooie puist te wachten staat. Succes en "Hals und Beinbruch" zoals ze dat hier over de grens zeggen.
  10. Jan-Dirk Veneman:
    Super, mooi om te zien.
    Genieten
  11. Freddy D:
    Henk en Stef,

Wat een mooie verhalen en wat een belevenissen, geniet er van.
  12. Tonnie Ankone:
    2 juni 2015
    Goedendag Henk en Stef elke avond lees ik jullie verslag van de dag wat er gebeurt en gezien is onderweg, prachtige verhalen en jaloers op te worden.
    Het lijkt mij een mooi idee om alle verhalen samen te bundelen en er een boek werk van te maken, het eind komt in zicht geniet van de omgeving en veel sterkte de laatste fiets dagen.
    De groeten uit Kottelperendorp Ria en Tonnie