Tweedaagse naar Warendorf

22 april 2015 - Losser, Nederland

Afgelopen maandag 20 en dinsdag 21 april hebben Stef en ik onze training intensiteit verhoogd. We wilden een tweedaagse fietsen om onderweg ook onze behendigheid m.b.t het kamperen testen. Het zijn de meest nuttige trainingsdagen tot nu toe geweest.
Maandagmorgen zijn we om 09:15 uur uit Overdinkel vertrokken voor onze tweedaagse tocht. Via een mooie landelijke route onder ideale weersomstandigheden zijn we via Ochtrup, Borghorst, Gelmer, etc. naar het paardendorp Warendorf gefietst. Onderweg kwamen we o.a door de plaats Telgte waar op 19 april een expositie geopend is met als titel “Pilger Welten” oftewel “Pelgrimwereld” deze expositie was helaas op maandag gesloten. Het had een leuke aanvulling op onze binnenkort te starten pelgrimstocht kunnen zijn. Mocht je belangstelling hebben om deze bijzonder mooie plaats te bezoeken kijk dan even in het Religio Westfälisches Museum. Telgte is het belangrijkste bedevaartsoord van het Münsterland. Telgte is een bedevaartplaats waar gelovigen bidden tot Maria. Hier staat dan ook een schitterende Mariakapel. Onderweg waren in de omgeving een aantal pelgrimsroutes uitgezet m.b.v de Jakobsschelp. De markering van de Route naar Santiago de Compostela. Na een lang bezoek aan deze plaats zijn we verder langs de Ems gefietst naar Warendorf. Hier had ik een camping opgezocht via internet waarbij op de site stond vermeld geopend vanaf 01-04. Dit bleek dus fout, het was 01-05. Na een lief gesprek door ons met de eigenaresse mochten we alsnog onze tenten plaatsen.
De locatie was perfect, de ligging aan de rivier de Ems, de sanitaire voorzieningen en vlakbij de stad Warendorf. Na onze tenten te hebben opzet eerst maar even een terrasje in Warendorf bezocht om ons verloren vochtgehalte op pijl te brengen en tevens inkopen voor het avond eten en het ontbijt. We gingen immers kamperen! Zoals uit de foto’s blijkt is alles gelukt. Wat is het prachtig om in de vroege ochtend door zoveel verschillende gezangen van vogels gewekt te worden. Met als mooiste zang de Nachtegaal. Na ons ontbijt en het drogen van de tenten zijn we omstreeks 10:00 uur aan de lange terugweg begonnen. Opnieuw via een prachtige omgeving onder Munster door langs het riviertje de Werser naar het Dortmunder Ems kanaal. Deze hebben we ongeveer 7 kilometer stroomopwaarts gevolgd, onder Hiltrup door tot Amelsburen. Van hieruit ging het via de Baumberge met al zijn prachtige vergezichten en dorpen Schapdetten, Stevern, Notulln, Billerbeck, Darfeld met zijn prachtige Schloss Darfeld http://schloss-darfeld.de/ Eggerode etc. door naar Overdinkel ons eindstation. Het was opnieuw een prachtige fietsdag met de nodige klimmen en dalen. Tevens de gehele dag een strakke wind TEGEN. Het waren voor ons twee hele mooie maar vooral goede en zeer leerzame dagen. Iedereen die in de toekomst een grote fietstocht wil ondernemen en gaat kamperen. Plan een meerdaagse lange testrit. De totaal afgelegde afstand was in twee dagen 242 km ruim voldoende. Voor informatie over de route heb ik een printje in het album geplaatst.
Groeten Stef en Henk

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lyda:
    22 april 2015
    Top! Dat was een goeie generale dus...
  2. Geert Rouw:
    22 april 2015
    perfecte training! Spannend, mannen. Nog even......
  3. René:
    22 april 2015
    goed bezig. dat wordt een eenvoudige tocht vanaf 8 mei. :)
  4. Han:
    22 april 2015
    knap werk! Jullie hebben de benen en de moraal! Het gaat jullie lukken!
  5. Piet Peters:
    22 april 2015
    Jullie zijn er helemaal klaar voor en kunnen morgen wel vertrekken. Succes.
  6. Uwe:
    22 april 2015
    Heel leuk verhaal en mooie foto's van jullie leerzame tocht als voorbereiding op de pelgrimtocht naar Santiago de Compostela. De mail was weliswaar aan Uwe gericht maar ik ben zo vrij geweest om het verhaal te lezen. Verheug me nu al op het vervolg. Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes!
  7. Gerard veger:
    22 april 2015
    Jullie maken mij jaloers ik kan me inleven in jullie belevenissen
    zelf heb ik deze week een fietstocht gemaakt en een wandeling van
    twee en half uur.niets vergeleken met wat jullie doen
    Jullie worden nog weer echte rk ers
    gr g.veger
  8. Ben de Tukker:
    22 april 2015
    Aha vochtinname 2e dag; 2,5 liter, da's dus 5 halve liters Erdinger Weisse Hefe ?
  9. Miriam Reehuis:
    23 april 2015
    Ziet er goed uit.
    Echte kampeerders.
    Ik blijf me afvragen hoe jullie de tafel en banken meekrijgen.
  10. Gerrit buter:
    3 mei 2015
    Hallo Henk en Stef
    Als ik het zo lees hebben jullie er veel aan gedaan om de tocht straks tot een goed einde te brengen. Ik wens jullie ontzettend veel succes en een voorspoedige reis zonder ongelukken.
    Veel plezier gewenst
    Gerrit Buter
  11. André Wagelaar:
    3 mei 2015
    in 2008 fietste ik dezelfde tocht als jullie planden. Eén onvergetelijk avontuur! Jullie mogen gebruik maken van mijn uitgebreide reisverslag (in Word). Echt een aanrader! Tenminste als er nog tijd over is. In ieder geval alvast veel succes!
  12. Marinus Heino:
    4 mei 2015
    Ooit plaatste ik een reisverslag over een eenzame voettocht naar Santiago de Compostela van de helaas te vroeg overleden Lossernaar Henk Koning, maar ik vind een fietstocht met twee ook al een prestatie waar ik grote bewondering voor heb. Hou koers en kom goed weer thuis.
    Marinus Heino
  13. Ankie Wessel:
    Henk en Stef,

Petje af, succes en veel plezier gewenst!
  14. Mat Knaapen:
    6 mei 2015
    Het is bijna zover. De reis kan beginnen (neem ik aan).

Doe rustig aan, blijf gezond en vooral: geniet van elke kilometer en van elke ontmoeting.
    Het zal een onvergetelijke belevenis worden.

Bonne route y buen Camino!

Mat Knaapen
  15. André Wagelaar:
    Henk en Stef,

hopelijk is (was) mijn reisverslag over dezelfde tocht nog een opsteker voor jullie. Nogmaals veel succes. Goed en op tijd eten en drinken. En dan vooral genieten maar!