Dag 1 Losser - Xanten 110 km 21 april

21 april 2017 - Xanten, Duitsland

Eindelijk was het zover, vanaf vanmorgen 07:30 uur liep de keuken vol aan de van Beethovenlaan. Het werd een gezellige drukte. Onze afspraak was om om 08:00 uur te vertrekken. Dit werd ook gehaald. Vele bekenden en familieleden hebben ons uitgezwaaid. Ook enkele LWC-ers waren aanwezig om het eerste gedeelte tot Vreden mee te fietsen. De eerste km naar Vreden verlopen voorspoedig, heren bedankt. In Vreden begon het probleem met de navigatie van zowel Jan als van mij. Tijdens het verloop van de tocht richting Winterswijk herstelde de navigatie. Gewoon geduld hebben. Na Winterswijk kwamen we door een schitterende afwisselende omgeving. Het gebied het Woold is schitterend. Ook in tegenstelling tot bij ons is hier geen intensieve veehouderij waardoor nagenoeg alle weilanden vol in bloei stonden met pinksterbloemen en paardebloemen. Na dit mooie gebied reden we gedeeltelijk via de oud Bocholtse baan richting deze plaats. Bocholt is een stad die we bewust met onze fietsen vol gehangen met bagage hebben gemeden. Je kon aan de omgeving merken dat het hier al een paar dagen iets warmer is geweest. De velden met gele koolzaden stonden vol in bloei. In prachtig gezicht. Uiteraard een gezellige stop met een kop zelfgemaakte soep. Dat ging er wel in na zo’n afgelegde afstand. Via de mooie bossen rondom Dingden gingen we richting de Rijn. Eenmaal hier vervolgende we onze weg een paar kilometer stroomafwaarts naar het personen pontje naar Xanten. Vanaf Xanten was het nog ongeveer drie km naar ons eerste onderkomen van onze tocht naar Rome. Het eerste stuk zit er op. Vandaag zo’n 115 km. Gefietst zonder mankementen. Ook de zadelpijn blijft nog even achterweg. De Jeugdherberg Xanten is voor de helft volgeboekt met personen allen ouder dan 40 jaar. Enkele kinderen uitgezonderd. Morgen starten we na het ontbijt met allereerst een bezichtiging aan het oude stadje Xanten, met zijn mooie Romeinse overblijfselen. Daarna fietsen we een groot deel langs de Rijn richting Keulen.
Voor de vogelaars, weinig bijzonders gezien. Een paar Bergeenden, een rode Wouw, ooievaar en warempel een kieviet.
Groeten en tot een volgend verslag, Jan, Jos, Stef en Henk.

1. Aloys ter Beke:
    21 april 2017
    Heren leuk om op de hoogte blijven van jullie vorderingen Hopelijk gaat het ook morgen voorspoedig Jos ook namens Marieta veel succes en een voorspoedige reis gr
  2. Paul Hendriks:
    21 april 2017
    De kop is er af. De eerste dag zit er op. Heel goed mannen.
    Heel veel fietsplezier verder, geniet ervan.
    Groet, Paul
  3. Venboer:
    21 april 2017
    Heren een fijne ries en behouden vaart
  4. Astrid:
    21 april 2017
    En jullie hebben allen dezelfde kapper. Succes nog
  5. Ria Sickman:
    21 april 2017
    Wens jullie een geweldige tocht toe geniet van alles om jullie heen succes
  6. Gea Gerard:
    21 april 2017
    Fijn om te horen dat alles goed gegaan is,en wat een leuke foto's.
    Veel succes morgen met dag 2.
  7. Martin Van Reijswoud:
    Heren, good goan ...
  8. Laurette Reekers:
    21 april 2017
    Erg leuk om jullie verhaal te lezen. Veel succes nog en vooral plezier
  9. Thea Elfrink:
    21 april 2017
    De eerste heiligen zijn dus al bereikt.
    Succes verder.
  10. Martin Bonte:
    21 april 2017
    Van fietsen wordt je kaal zo te zien, heren succes en vooral veel plezier.
  11. Piet Peters:
    21 april 2017
    Goed zo mannen. Een goed begin is het halve werk. Hoewel halfweg zijn jullie nog niet? Ik ga weer helemaal genieten van jullie mooie reisverslagen. Fantastisch Henk(?) dat je altijd weer de tijd kunt vinden voor het schrijven ervan. Veel succes en plezier met z'n allen.
  12. Jaap in 't Veld:
    Heren, succes!
    Prachtig avontuur met elkaar
    Het Woold is inderdaad nog prachtig, dat moet in Twente toch ook kunnen, gaan we voor Henk!
    Leuk de reisverslagen
  13. Herman Kamphuis:
    21 april 2017
    Geniet morgen in Xanten en succes met de vervolg van de reis.
  14. Fam. Geerts:
    22 april 2017
    Prachtig dat het zo mooi gaat. Wij wensen jullie veel succes en vooral genieten daar!
  15. Sabine Dragt:
    22 april 2017
    Gaaf mannen! Mooi om te lezen dat jullie een eerste topdag hebben gehad!! Heel veel plezier verder, zet hem op! Groetjes Sabjne
  16. Lyde en Mervyn:
    22 april 2017
    Leuk om jullie te volgen. Zet hem op mannen. Groetjes lyde
  17. Henk nijland:
    22 april 2017
    Daar sta je dan zaterdagmorgen 22 april 2017. Ik moet zeggen fiets ik dan in Xanten Duitsland. $ mannen, waaraan duidelijk is te zien dat ze een trektocht maken. We kijken elkaar aan en maken een praatje zoals gewoonlijk, Waar komen jullie vandaan en waar gaat de reis heen. Naar Rome. Heb ook 5x gedaan en Stef zegt direkt dacht ik al ik ken je van internet. Toeval bestaat niet. Ik maak een paar foto's en we wisselen gegevens uit. Zo jullie zien ik ben weer Thuis in Duiven en ik ga jullie volgen en heb weer een leuk verhaal voor mijn website http://www.henkopweg.nl . Ik wens jullie een heel goede reis. De foto staat vanavond op mijn website.
  18. Lieneke:
    22 april 2017
    Stef en maten een hele goede reis.
    Echt leuk.
  19. Uwe:
    22 april 2017
    Dat wordt weer volop genieten van de verhalen over jullie fantastische fietsavonturen, zonder er zelf moe van te worden. Heerlijk dat we er op deze manier toch weer een beetje bij mogen zijn. We wensen jullie heel veel plezier op jullie weg naar Rome. Tot het volgende verhaal!
  20. Monticola:
    Heren,

Een goede start is het halve werk!
    Mooi gedaan. Veel succes met de rest.

Groet van Angelique
  21. Wim en Corrie:
    22 april 2017
    Goed begin dus van de lange tocht. Best veel kilometers vandaag. Ja echt mooi daar we kampeerdern wel in dat gebied.
  22. Jelle en Cisca:
    22 april 2017
    De reis is nu echt begonnen. Heerlijk om jullie belevenissen te volgen. Heeft Jan nog veel last van de pols? Het zou toch wel erg mooi zijn als jullie alle vier goed aankomen in Rome. Maar dat zijn nog heel wat kilometers te fietsen.
  23. Jet Verhoeff-Wijering:
    22 april 2017
    Heel veel succes mannen en een mooie fietstocht samen
    Leuk om jullie te volgen.
  24. Patricia:
    22 april 2017
    Heel veel succes, maar bovenal veel plezier gewenst!!
  25. Cees en Ine Opperman:
    27 april 2017
    We hopen dat jullie betere temperaturen hebben dan hier.
    En Stef hopelijk houd je schouder het.
    Heel veel succes.